Har ni upplevt några olyckor?

Simopparn Ung & dum
14 maj 2010 · 57 Inlägg

Jag tycker det är intressant och läsa om alla som upplever slowmotion-känslan, vilket jag också gör. Jag har aldrig krockat med bil i någon större krasch men däremot andra fordon som cross, moped och sånt, då upplever jag en känsla av att allt blir kolsvart för ögonen, och man vaknar upp med synen alldeles precis innan man slår i marken eller liknande.

Är det bara jag? tongue

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
S60RAWD
14 maj 2010 · 64 Inlägg

La en Volvo 360 på taket när vi körde på en stubbåker o jag fick punka på vänsterfram nä man hade fullt häng tongue Fälgen högg ju rätt skapligt rätt i leran tongue Fick samma "slowmotion" reaktion som många andra skriver om. Sen satte jag min 745a i en lastmaskin som fick försig att släppa fram alla i kön utom mig...tongue Det tog rätt stumt så de vart totalt skrot av den även att de bara gick i ca 40. kan tillägga att jag vart aningen förbannad på gubben som körde... Sparkade upp dörren o gick me raska steg runt lastmaskinen o klättrade upp o slet upp dörren o skrek "Va i helvete håller du på me gubbjävel!!!"  Fick de klockrena svaret "Plöjer snö." Men de va en bra krock de gav 4000 för 745an o fick 18000 på försäkringen tongue 
Sen hade jag en jävla tur förra sommaren när jag körde på en dovhjort med MC...(höll ca 120) Då han jag knappt reagera när hjorten hoppade ut från skogen o landade på styret men sen gick allt i extrem slowmotion! När man rullar/glider fram längs vägen så spelas hela livet upp i huvet samtidigt som man tänker att nu är det slut. När allt sen var still så tänkte man typ hmm e jag invalid lr e de så här de e o va död... Men reste mig upp utan en skråma o va sjukt glad att jag levde big_smile

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
CruiZin Hemlös
14 maj 2010 · 321 Inlägg

Kommer ihåg innan moppetiden när ja cyklade, hur jag hoppade och flög (verkligen) över styret. Hann tänka så mycket innan ja landade så det var helt sjukt tongue Riktig slowmotion.

Sen krockade jag med moppen och då fick jag minnesluckor. Kommer ihåg en vit bil som kör ut framför mig och sen kommer jag ihåg att jag ligger och kollar upp på en klarblå himmel smile

Så det är olika det där tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 maj 2010 · 641 Inlägg

Började min crash karriär tidigt med cyckel vid 13 års ålder å slog en volt å bröt käken, flygit runt lite med mina trimmade mopeder(Honda Moneky och Suzuki PV), dragit omkull med min Honda NSR125 i både 50 och 100, med min första bil (Opel Omega A, 2.4) har jag rammat en lykstolpe i blixthalka, kört av vägen i olika farter upp till ca. 100km/h men aldrig voltat.

Aldrig uplevt nån form av "slowmotion" effekt i crasherna, kanske kan va nått med adrenalin om man tror att man håller på å dö eller liknande, kanske inte funkar på alla...
Som tur har jag lärt mig köra å inte haft nåra problem med fordonsframförande efter jag blev av med Omegan big_smile

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Dubs I got Dubs!
14 maj 2010 · 2 423 Inlägg

1.
vw taro. en traktor med snöplog backar ut framför oss. bilen blev skrotad.

2.
ford scorpio.  får sladd o får stopp innan ett 5m stup

2.
skolutflykt i 4an eller nåt mitt ute i skogen. hade min 4hjuling (yamaha 100cc) drog ut på en åker fullgas 1,2,3.4 växel. va ganska högt gräs. snett över ett potatisland med fåror. flög som en vante. fick en avsliten lårmuskel.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
sthlm_145
14 maj 2010 · 297 Inlägg

Dom gånger jag satt bilen i träd/stenar har jag alltid bara nitat och blunda.
När jag volta fick jag lite panik, va rädd att någon annan i bilen va skadad.

Men slowmotion fick jag en gång när jag sladda runt ett hörn. Och så ser jag hur en bil står felparkerad. Jag gled mot bilen, såg hur jag långsamt närmade mig och hur plånboken flög ifrån mig hmm

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Tubbex
14 maj 2010 · 1 517 Inlägg

bara åkt av vägen då tog det tid innanbilen stannade

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
OverZed
14 maj 2010 · 49 Inlägg

Har inte krockat eller voltat men det va nära på. Vi va ute och åkte i min polares Toyota Celica på landet och ligger ca 90 på en grusväg (vet att de är jävligt idiotiskt) och sen kommer en ganska snäv högerkurva och han som kör får för sig att försöka ta den kurvan i den farten och de leder till att bakdelen kastas ut och bilen glider i sidled mot ett dike i en jävla fart men de kändes precis som de gick slowmotion att diket bara kom närmare, sen lyckades han iallafall få stopp på bilen bara någon centimeter ifrån diket. Hade vi glidit ner i diket i den farten hade bilen vält och lagt sig på taket. Kan tillägga att ingen av oss sa nått på hela vägen hem. Har en bild i mitt galleri på spåret som blev där vi gled.

jonas 740
14 maj 2010 · 429 Inlägg

CruiZin skrev:
Kommer ihåg innan moppetiden när ja cyklade, hur jag hoppade och flög (verkligen) över styret. Hann tänka så mycket innan ja landade så det var helt sjukt tongue Riktig slowmotion.

Sen krockade jag med moppen och då fick jag minnesluckor. Kommer ihåg en vit bil som kör ut framför mig och sen kommer jag ihåg att jag ligger och kollar upp på en klarblå himmel smile

Så det är olika det där tongue

Det där att man ser allt i slowmation är att hjärnan arbetar dubbelt så fort än vad den brukar göra.
Rätt häftigt egentligen, den gör det för att undvika att man ska skada sig så att man hinner reagera snabbare osv.


Jag har krockat en gång och det räcker.
Låg på omköriningsfilen på E4:an var 90 sträcka där och körde i 100-110, hade precis slutat på jobbet o helgen började och helt plötsligt så dyker det upp en bil precis framför mig med fronten mot betångväggen/"vägmitten" och han knappt ställa mig på bromsen så körde jag rakt in i sidan på han. Rätt äckligt att få airbagen på sig, smäller o dammar duktigt efter den tongue Men hade jag inte haft airbag så hade det nog gått illa skulle jag tro...

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
AppeN
14 maj 2010 · 172 Inlägg

Jag var 4 år gammal och farsan skulle hämta mig från nånting. Såg att han kom så jag gick ut och satte mig i bilen medan han fortfarande va ute och pratade med nån har jag för mig (va ju ett tag sedan nu). Efter ett tag märkte jag att en av världens största flugor befann sig i bilen och jag va ju givetvis tvungen att släppa ut den stackarn. Hade ju sett hur pappa gjorde när han körde ner rutorna - man måste ju ha tädningen på. Så jag vred om nyckel (lite för långt) för att sätta på tändningen, bara det att växeln va i och jag hoppade fram utan att riktigt hinna fatta vad som hände. Körde som 4-åring in i en ladugård med farsans Merca! Jodå.. det ska börjas i tid smile

Senast redigerat av AppeN (14 maj 2010)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2010 · 13 736 Inlägg

har varit med om 2st olyckor som nog räknas som relativt allvarliga

ena gången backade vi ut i skogen i runt 130blås gick inte jätte sakta men man hann vara beredd på smällen sen tog det tokstopp

andra gången fick vi sladd i 120 tog en telestolpe
minns att han som körde sa att nu går det åt helvete sen är det svart tills jag ser att bilen ligger på sidan och polarn som vi tävlade med står utanför bilen
vad som hände under tiden minns jag inte
den gången hade vi inget bälte föraren bröt ett antal revben och punkterad lunga medans jag bröt axeln
har ett svagt minne att luften slogs ur mig innan det svartnade
men den gången gick allt väldigt fort
eftersom jag insåg vart vi höll på att åka av så trodde jag ärligt att jag skulle dö
men tack och lov missade vi stupet som var 15meter djup med kanske 3meter tog en telfonstolpe som slogs av jäms med backen och stannde mot en stor björk och en sten

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
M103
14 maj 2010 · 1 570 Inlägg

Jag såg min polare bli överkörd av en ful jävla Lada när vi var i tioårsåldern, lite småtraumatiskt men han klarade sig med en bruten arm.

Hade fel på motorn i en bil så den svarade väldigt dåligt på gasen, kom in i en rondell och när jag skulle gasa på lite så fick jag sladd och åkte i sidled upp på trottoaren. Riktigt dåligt hehe. Fick byta en del stag och leder efteråt sad.

Senast redigerat av M103 (14 maj 2010)

SupraJonas
14 maj 2010 · 181 Inlägg

försöker dra detta lite kort är för trött för att skriva en hel roman.
Påväg till ett dansställe för 4-5 år sedan, vi sitter 4 obältade personer i baksätet.
Bilen vi färdades i var en Saab 9-3Aero -01a.
Vi blir omkörda av en Bmw 318 E30,Föraren ska visa sig häftig genom att Race´a med Bmw´n.
Han går upp jämnsides och uppmärksammar inte skylten för stark vänsterkurva och sänkt hastighet.
När vi kommer in i kurvan så får vi möte, förarn av våran bil väjer ner i diket, som givetvis sluttar 70% ner till en stenåker. Minns att jag tappade luften och blodsmaken i munnen. sen är det svart.
vaknar 4 meter från bilen i ett 30 cm djupt vattenhål.
kommer ihåg att jag gör en skadekontroll på mig själv så att jag kan röra på benen, märker att jag kan röra benen men vänsterarmen är det något vajsing med.

Slutssatsen är

1 polare avlider omedelbart endast 17 år gammal.
1 krossar lårbenet och andas inte utan räddas av en förbipasserande som gjorde HLR,
den andre pajar ett gäng kotor i ryggen och är millimeter från att bli förlamad.
Jag kommer lindrigt undan med en krossad axel och en jävla massa djupa skärsår.

både förare och passagerare kom lindrigt undan då dom använde bältet.

Utredare från "Crash scene investigation" uppskattade hastigheten till mellan 150-160 km/h

Åker alldrig mer utan bilbälte kan jag lova. så tänk på det alla!!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93655/607881_kzihzw.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93655/607880_r7jads.jpg

andreasliljemark
14 maj 2010 · 210 Inlägg

va på väg hem från grann-byn, höll drygt hundra, åkte upp för ett krön, 10 meter efter krönet hade ett träd som egentligen ska stå i diket - vält och låg i "ruthöjd" över hela vägen, hade inte en chans, och från att jag sett trädet, då gick de verkligen sakta! Bad min äldre bror i framsätet, och min yngre syster i baksätet att ducka, "va" sa dom, DUCKA FÖR FAAN! sa jag.

då han ja fundera på mycket, tänkte om ja skulle dra i handbromsen, o ta trädet på min sida, (de va isblankt, mitt i vintern!) men nej, ja hoppades att Astolparna skulle hålla (trodde fan de skulle bli som i filmer, att mammas vackra baleno skulle bli cab)

tillslut duckade även jag, trädet small i rutan, för att efter det tryckas över bilen. Jag tittar upp, men hinner inte styra upp de hela, drar rakt ner i diket i hundra, slängs runt ett halv varv, och allt är bara tyst o helt still. . .

Frågar syskonen hur de gick, dom va okej, dom hade ju bälte!

Själv slog ja ut rutan längst bort i höger hörnet med huvet, och fick en spricka i höger smalben.
kan tillägga att air-bagen faaan inte funka, vilket ja är glad över eftersom ja inte hade bälte!

alla klev ur, relativt ok, ringde polis och vår mor, polisen kom, vi förklarade läget, ja blåste o visade att ja va nykter, alla åkte hem.

Kan säga att ja numera alltid använder bälte, för de han ja inte ta på mej, även om de just då kändes som ja hade haft tid till de!

snurbo_diesel Egen företagare
14 maj 2010 · 864 Inlägg

Har inte varit med om något jätte allvarligt, kört över 3 grävlingar krockat med 1 råddjur.
Kanade av vägen en sen höst och slog runt med bilen ett varv landade på hjulen iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Louksor
14 maj 2010 · 1 915 Inlägg

Åkte av vägen den 23 december för 7år sedan, massa snö ute och halt, var blankis i en kurva och bilen ville inte styra, så blev sladd och kanade ner på andra sidan vägen mellan 2 träd ner i ett brant dike, men hade låg hastighet så blev endast en buckla på kofångaren bak, när bilen stannade mot en stubbe, vilket var tur då det var en liten damm bakom stubben..
Kostnad: 400kr för bättre beg kofångare och 200kr till en bekant som kör hjullastare som lyfte upp bilen sen kväll innan julafton smile
http://forumbilder.se/images/3542010112723c459.jpg


Sen har jag blivit påkörd bakifrån, det var inte så trevligt.

åkte med svågern i en Ford Mondeo -98 på väg till Elmia för runt 10år sedan.
Kom till rondellen i Mullsjö, stod en bil och väntade på att köra in i rondellen. Svågern bromsade och stannade bakom, sekunden senare så körde bilen framför iväg. Nästa sekund så sa svågern, nu smäller det.

Kom en saab 9000 bakom i hög fart som bromsade för fullt och efter den kom det en opel Manta.
Saaben körde in i baken på mondeon, men hann få ner hastigheten så blev inte så stor smäll, sen körde opeln in i saaben som sedan körde in i oss igen med en lite kraftigare smäll.
Ett gäng ungdomar nyss fyllda 18 med färska körkort, som även de var på väg till Elmia.

Mondeon fick sig 2 smällar på dragkroken och sprucken kofångare, annars inga skador. Kunde åka vidare till Elmia.
Saaben blev intryckt i bak och vek sig vid bakskärmarna och intryckt front, fick transport till skroten.
Opeln fick hela fronten intryckt, fick transport till skroten.

Blev lite stela nackar, annars klarade sig alla bra.
Pojkarna som körde de båda bilarna fick båda böter för vårdslöshet i trafik och opeln ägdes av förarens bror och var bara trafikförsäkrad , så brodern blev nog inte så glad när han fick sin bil skrotad.

Senast redigerat av Louksor (14 maj 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
FoXoN
15 maj 2010 · 502 Inlägg

Har vart med i en bilolycka... våltade 5-6ggr... minns allt... allt var i slowmotion. kan ju säga att man såg ljuset också. men är ändå här idag. hoppas jag inte får minnas det igen bara. när man fick leta efter sina vänner som låg utspritt på åkern.

Mvh//

Alex

Dannii
15 maj 2010 · 238 Inlägg

Jag hade en MC olycka förra sommaren.. Körde för fort i en kurva och bak däcket slirade.. Körde rätt ner i ett 1 meters djupt dike.. De gick fort som fan.. Ena sekunden ligger jag ner med hojjen.. andra sekunden.. sorry.. hundradels sekunden ligger jag på ryggen på en åker.. Jävla tur jag hade som gick därifrån oskadd.. Endast en jävla smärta i svanken som jag har då och då samt att styret flög av.. Ahjo.. och ett sår på hela vänstra underarmen.. från armbågen till handleden..

Hade endast tjock tröja på mig..

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Dannii
15 maj 2010 · 238 Inlägg

Mäki skrev:
När ja bröt armen och krockade när ja körde moped gick allt i slow motion i alla fall, jag har hört något om det, att adrenalinet (tror jag det var) gör att allting känns långsammare än det är.

Min incident var i så fall helt adrenalin fri.. smile

Kan ha med att göra att jag precis... ALDRIG.. är rädd när jag är ute o kör...

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang