7180
Sök

längd på basreflexrör?

Drop Shop
926 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Nu ska jag bygga om baslådan och få rätt volym på skiten.

b*l*h
50cm*80cm*10cm = 40liter.

Lådan är alltså 10cm hög. Hur ska jag göra med basreflexröret? Kommer det låta gej om det inte är 'rätt' längd på det?

Såhär ser det ut nu. Kommer se nästan exakt likadant ut sen. Fast med ett basreflexrör där fjärren ligger. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=76319

Åter till problemet. Som sagt, röret. hur vet jag om det ska vara 5 6 7 8 eller 9cm långt? smile
Har mejlat mds support men de är så dryga på att svara. (över en vecka)

tacksam för hjälp. mvh

Got N/A?
358 Inlägg
11 maj 2007
Jag kör 2*4.33" till min APX15. Dessa är kapade till hälften av lådans djup. Det kanske kan ge en fingervisning i alla fall. Det är i alla fall vad jag skulle säga, hälften av lådans djup. Sen beror det ju också lite på vad man har för basar osv.

296 Inlägg
12 maj 2007
hm....         du ska absolut inte att göra som nån annan med samma rör gör.   det kan låta bra MEN  med "rören"  så bestämer du avstämningen på lådan  så det är viktigt med rätt längd, så antingen så frågar du företaget som säljer högtalarna   du ger dom måtten på lådan  så kan dom nog räkna ut de, annars är det bara testa    men jag har för mig att  4,33" ska vara minst 12cm från väggen. det var ett tag sen ja räkna på de   och ja kommer inte ihåg.                 Lycka till             ser ut att bli riktigt fint det där

21 761 Inlägg
12 maj 2007
mellowd skrev:
40liter. Lådan är alltså 10cm hög.

Som Puttson skriver så är det rören som man avstämmer lådan med, därför måste man veta vilken avstämningsfrekvens som är tänkt till dina basar och hur grovt röret ska vara.

En generell tumregel brukar vara att avståndet  från rörets mynning till motstående vägg inte bör vara mindre än rörets innerdiameter, dvs att om det är ett 4" rör så bör inte mynningen vara närmare än ca 10cm från motstående vägg. Det är för att få garanterat bra luftflöde vid mynningen.

Det innebär att eftersom lådan är 10cm hög så bör inte ett 4" rör sticka in i lådan någonting alls, det bör bara sitta i kant med baffelns insida så att nästan hela röret är utanför lådan.

Drop Shop
926 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
tack för alla svar.

Vad blir skillnaden på ljudet om röret är för långt eller om det är 'rätt' ?
Skruvade ihop eländet i helgen.
http://www.garaget.org/?car=26886&image=448790
Röret går ner ungefär halvvägs. Men om man har huvudet nere vid basarna så hör man blåsljud från röret? beror detta på rörets längd?

21 761 Inlägg
14 maj 2007
Det kan bero på att rörets mynning är för nära botten på lådan, då blir det "för trångt" för luften att flytta sig in i röret med följd att det uppstår flåsljud. Men det kan också bero på andra saker, tex att röret är fär litet i förhållande till basarnas konarea. En annan sak kan vara att skarven mellan rör och tratt inte är riktigt slät, då kan också flåsljud uppstå.

Är det bara vid hög volym som det flåsar?

Drop Shop
926 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
har inte lyssnat på lägre volymer. men tror bara det är högre.
Det hörs visserligen inte fram så det stör mig inte så. men man vill ju att det ska vara bra.

sla pröva att korta ner röret lite. tackar för tipsen. smile

1 171 Inlägg
14 maj 2007
Avstämningen kan ju bli rätt hög om man har för kort rör. Jag skulle skaffat en avloppsrörsböj och låtit röret gå långt in i lådan. En 4" på bara några cm borde ge en väldigt hög avstämningsfrekvens i en 40-liters låda, typ 60-70Hz med en rejält spetsig puckel.

21 761 Inlägg
14 maj 2007
Jo, håller med zoopåse där. En låda på 40 liter netto med 5-6cm långt rör får en avstämning på runt 65 Hz enligt mitt program, det kan dock skilja lite mellan olika program hur de beräknar rörlängder.

Röret bör vara 20-28cm långt för att få en avstämning på 40-45 Hz, vilket är en ganska vanlig avstämning om det ska dunka ordentligt men även ge en del djupbas också.

Drop Shop
926 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
får undersöka den saken då. är inte hundra på att en sådan böj får plats.
tackar för hjälpen!

1 171 Inlägg
14 maj 2007
Om det är så att en böj inte får plats. Om ändå elementen sticker ut utanför lådan baklänges så kan väl röret också få göra det?smile Går väl att göra någon snygg konstruktion av det med en liten platta runt ytteränden på röret och stag som går mellan den och lådan. Då slipper du även problem med att mindre bagage trillar ner i baslådan.tongue

...eller eventuell turbulens i böjen även om jag tror att turbulensen som du har nu är värre.
Senast redigerat av zoopåse (14 maj 2007)

Drop Shop
926 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
där sa du nått. att förlänga röret utåt har jag inte ens tänkt på ^^
Borde ju gå att lösa lite snyggt. Tack en en gång!

Sök