Bas problem

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Hejsan igår när jag körde hem så lyssna jag på musik i lagom volume samma som alltid typ. Hade kört ca: 40min så när jag nästan va hemma så sluta basen spela.
Tänkte va fan är det nu då!
Så när jag kom hem titta jag alla säkringar och sladdar osv. Va en säkring på steget som gått stoppa i en ny men fungera ändå inte. Har baslådan gått sönder eller? För steget är nog igång lampan på steget lysser ju iallfall. Och lågnivå kabblen har jag tittat så den inte hoppat ur men det hade den inte gjort. Kommer ej på nått mer som man kan titta hade nån säkring gått så hade ju inte steget startat äns. tacksam för hjälp

Senast redigerat av Jolle87 (12 maj 2007)

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

luktar lite bränt om steget:/ men kan ju inte ha gått sönder låter ju väldigt konstigt i så fall. Det startar ju iallfall sen borde ju säkringarna gått först i så fall. aja vetifan vad det kan vara:/

Senast redigerat av Jolle87 (12 maj 2007)

Mattias_Kungsbacka
12 maj 2007 · 332 Inlägg

prova å kolla kopplingarna i basen å kolla så det inte är bränt i basen kanske är spolen som gått?? har lite samma problem men jag provade en annan bas med samma steg å så vidare å då spelade det så då viste jag  ju att det var basen som pajjat... men inget är bränt å inga kopplingar har lossat i min bas så jag antar det är min spole som pajjat på något sätt... kan ju vara samma med din...

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

mm kan ju vara så, Har tyvär ingen annan bas att prova med. Det som är det tråkiga:/ köpte basarna i vintras så jag har ju garanti kvar på dom om det nu gäller. Måste försöka få tag i en annan bas och testa..

Senast redigerat av Jolle87 (12 maj 2007)

Puttson
12 maj 2007 · 296 Inlägg

hm men för det första varför gick säkringen :S     det måste du kolla upp   inte bara byta.

Kettunen
12 maj 2007 ·

Om det är steget som gått så har du haft alldeles för starka säkringar på eftersom det luktar bränt. Kan ju inte direkt ha en 30A säkring om det ska vara en 10A

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

nej har aldrig bytt säkringar på steget det va orginal som satt på och jag satte ditt en som jag fick till steget när jag köpte det så det är orginal säkringar.

Kettunen
12 maj 2007 ·

Okiok

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

kan det va så illa att talspolen har bränt? p.ga att jag har för kraftigt slutsteg? Och matat in så mycket att talspolen inte orkar med?
För baslådan är en Mutant 2st 10" basar på 600w stycket vet ej rms ej fått fram det nån stans men tippar på en 250wrms styck. Medans steget är ett 4kanals på 4x800w. Får försöka ta mig in till netonnet och höra med dom och se om det går på garantin får ju hoppas på det iallafall.

Senast redigerat av Jolle87 (12 maj 2007)

gurenius
12 maj 2007 · 1 631 Inlägg

Ditt steg ær inte før kraftigt om det ær køpt på NetOnNet.

Fungerar det om du tar ut ALLA høgtalarkablar OCH lågnivån? Alltså, ha enbart plus o minus o remote inkopplade.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Steget är ej köpt på netonnet det är basen som är det. Steget fungerar även om jag har basarna inkopplade men basarna går ej igång.

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

där sitter inte nån säkring på basarna?:S

strid_1985
12 maj 2007 · 141 Inlägg

du har inte kopplat ner i för låga ohm antal.. då går steget på en gång

Jolle87
12 maj 2007 · 1 585 Inlägg

nej det har jag inte köra på 2ohm och basarna ska spelas på 2ohm sen har jag spelat felfritt i 6månader så det är ju rätt konstigt att det skulle hända nu i så fall fattar inte vad det kan vara:/..

Jolle87
13 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Ingen som har nå mer förslag på vad man ska kunna göra?. Va ingen säkring på basarna iallafall.

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
13 maj 2007 · 741 Inlägg

ta och mät om det kommer ström till basarna överhuvudtaget med en multimeter

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Drönirettab
13 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Jag håller med Puttson, eftersom en säkring gick sönder så borde du felsöka. Det kan ju tex ha lossnat någon högtalarkabel och gjort en tillfällig kortslutning, det skulle förklara att ena säkringen gick sönder. Sedan kanske kabeln slutade att kortsluta och istället bara ligger löst, det kanske skulle förklara att basen inte låter och att säkringen håller.

Bara några funderingar alltså, men det verkar logiskt tycker jag. Gå igenom alla kablar vid steget och baslådan, mät också om det är avbrott i baslådan genom att koppla ur högtalarkablarna och mäta resistansen i kopplingsdosan på lådan.

Jolle87
13 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Har tittat alla kabblar och även tagit loss alla och satt ditt dom igen. Ska mäta upp och se om det kommer ström fram och se. Måste ju felsöka om det är steget eller basarna som är sönder

Jolle87
16 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Så nu har jag tittat lite mera på basarna och steget. Ena basen va sprängd, Och steget hade också pajjat så det va ju inte speciellt roligt men tyckte det va väldigt konstigt att steget hade gått sönder eftersom då borde säkringen vid batteriet gått först men det hade den inte gjort. Aja ska lämna in baslådan och se om man kan få en ny. Och samma med steget. Tackar för alla svar iallafall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang