säkringen går

__Linus__
12 maj 2007 · 192 Inlägg

har seriekopplat 2 slutsteg, båda har samma pluskabel..men ida när ja höjde lite så gick säkringen intill bateriet..undrar om de e nån idé att höjja den säkringen lite..? båda slutstegen har jue varsin säkring..smile

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
alig
12 maj 2007 · 36 Inlägg

varför har du seriekopplat för? Parallellkoppla istället annars kan det bli för stor belastning på kabeln om den inte är rätt dimensionerad vilket troligtvis kan vara i detta fall om din säkring nu går...

"Det finns 10 sorters människor, de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det"
Grabber Dagdrömmare
12 maj 2007 · 2 836 Inlägg

Om du serie kopplar dom så blir det mindre volt o mindre watt.
Sätt dom parallet så blir det tryck!
30A säkring är kanske lite men 50A då? Minns inte hur det var med säkringar...  hmm

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
christofer_k Vorsprung durch Technik
12 maj 2007 · 2 432 Inlägg

har  en 150 a säkring te mitt steg som driver 2 st 12or

Drönirettab
13 maj 2007 · 21 761 Inlägg

__Linus__ skrev:
har seriekopplat 2 slutsteg, båda har samma pluskabel..men ida när ja höjde lite så gick säkringen intill bateriet..undrar om de e nån idé att höjja den säkringen lite..? båda slutstegen har jue varsin säkring..smile

Har du inte kopplat till ett kopplingsblock än, som vi skrev i en annan tråd?

Hur många mm2 är pluskabel på och hur stor är säkringen?

Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2007)

__Linus__
13 maj 2007 · 192 Inlägg

1. hur ska ja palrellkoppla båda slutstegen..? ena slutsteget har ett utag för remote å de andra har 2 st..men min cd-spelare har bara 1 utag...?

2. strömkabeln är mm2..hmmkopplingsblock? tongue

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Fredrik.Gustavsson
13 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:
1. hur ska ja palrellkoppla båda slutstegen..? ena slutsteget har ett utag för remote å de andra har 2 st..men min cd-spelare har bara 1 utag...?

2. strömkabeln är mm2..hmmkopplingsblock? tongue

Du får dra 2 st strömkablar från batteriet för att få ut alla effekt hur slutstegen, man brukar säga att kablarna ska vara minst 16mm2 men helst 22mm2.
Angående remote sladden kan du bara seriekoppla, det spelar ingen som helst roll.

Kristian_L
13 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Remoten kan du serie kopla, det är inga effekter i den, bara en styrsignal. Två steg bör den klara.
Stömkabeln drar du en kraftig från batteriet till nära stegen, sedan koplar du in den i ett delningsblock, där du drar tunnare kabel ifrån till respektive steg.
Hur många watt är stegen på och hur många ampere är säkringen vid batteriet.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
__Linus__
13 maj 2007 · 192 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:
1. hur ska ja palrellkoppla båda slutstegen..? ena slutsteget har ett utag för remote å de andra har 2 st..men min cd-spelare har bara 1 utag...?

2. strömkabeln är mm2..hmmkopplingsblock? tongue

Du får dra 2 st strömkablar från batteriet för att få ut alla effekt hur slutstegen, man brukar säga att kablarna ska vara minst 16mm2 men helst 22mm2.
Angående remote sladden kan du bara seriekoppla, det spelar ingen som helst roll.

om ja nu skulle göra som du sa..att ja har 2 st grövre strömkablar, skulle inte säkringen gå då ?smile

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
__Linus__
13 maj 2007 · 192 Inlägg

Kristian_V skrev:
Remoten kan du serie kopla, det är inga effekter i den, bara en styrsignal. Två steg bör den klara.
Stömkabeln drar du en kraftig från batteriet till nära stegen, sedan koplar du in den i ett delningsblock, där du drar tunnare kabel ifrån till respektive steg.
Hur många watt är stegen på och hur många ampere är säkringen vid batteriet.

säkringen är en 30 säkring..första steget e på 150W å andra 200W smile från båda stegen e en bas 8" bas kopplad + 2 st 6x9or..

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Fredrik.Gustavsson
13 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:
1. hur ska ja palrellkoppla båda slutstegen..? ena slutsteget har ett utag för remote å de andra har 2 st..men min cd-spelare har bara 1 utag...?

2. strömkabeln är mm2..hmmkopplingsblock? tongue

Du får dra 2 st strömkablar från batteriet för att få ut alla effekt hur slutstegen, man brukar säga att kablarna ska vara minst 16mm2 men helst 22mm2.
Angående remote sladden kan du bara seriekoppla, det spelar ingen som helst roll.

om ja nu skulle göra som du sa..att ja har 2 st grövre strömkablar, skulle inte säkringen gå då ?smile

Du måste ju först och främst ha 2 st säkringar om du ska ha 2 strömkablar men det antar jag att du förstog ?
Det tror jag inte om du köper rätt säkring.
Finns en tabell på www.nardik.com hur stor säkring man ska ha då men tro inte nu att du som seriekopplat dina steg kan läsa av den.
Det blir att dra nya sladdar för din del först : )

loudness
13 maj 2007 · 4 554 Inlägg

Kristian_V skrev:
Remoten kan du serie kopla, det är inga effekter i den, bara en styrsignal. Två steg bör den klara.
Stömkabeln drar du en kraftig från batteriet till nära stegen, sedan koplar du in den i ett delningsblock, där du drar tunnare kabel ifrån till respektive steg.
Hur många watt är stegen på och hur många ampere är säkringen vid batteriet.

remoten går inte att seriekoppla den blir paralell om du nu inte ska in i steget och gräva:D
jag är väldigt tveksam till om du har lyckts seriekoppla stegen för då har du lagt de ena stegets gnd kabel till +12v på nästa steg och de gör nog inte många för de känns inte riktigt rätt:P men kör med det fördelningsblock sk. powerblock och berätta vad för steg du har och nuvarande kabelarea

Kristian_L
13 maj 2007 · 1 893 Inlägg

My bad! wink
Jag menade givetvis paralellkopla. Dra den till ena steget, och därifrån vidare till nästa. Det blir ju paralellt. smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
__Linus__
13 maj 2007 · 192 Inlägg

Kristian_V skrev:
My bad! wink
Jag menade givetvis paralellkopla. Dra den till ena steget, och därifrån vidare till nästa. Det blir ju paralellt. smile

aa de har ja gjort..."fel när ja sa seriekoppla" *ber om ursäkt* lol

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Kimze Fartglad ;)
13 maj 2007 · 128 Inlägg

Gör som det sagts ovan, har gjort så själv.

Dra en grövre kabel från batteriet med 30A säkring till ett delningsblock där du delar upp det i två mindre kablar med varsin säkring på 30A.
Remoten du drar från stereon kan du dela till varsitt steg, där går bara signal.

Senast redigerat av Kimze (13 maj 2007)

timpan_87
14 maj 2007 · 781 Inlägg

Kimze skrev:
Gör som det sagts ovan, har gjort så själv.

Dra en grövre kabel från batteriet med 30A säkring till ett delningsblock där du delar upp det i två mindre kablar med varsin säkring på 30A.
Remoten du drar från stereon kan du dela till varsitt steg, där går bara signal.

varför sätta säkringar efter delningsblocket? om du avsäkrat den grova kablen rätt skall det väl grymt mycket till för att kortis skall bildas efter blocket och lyckas starta en brand eller liknade innan huvudsäkrningen hunnit gå? desutom avsäkra du kablana med 30 amp styck? man avsäkrar ju efter kablens tjocklek? borde de inte bli  typ 60 amp på en grova kablen och 30 amp st på som små? om du skulle gjort så?

Senast redigerat av timpan_87 (14 maj 2007)

Drönirettab
14 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Om man har dragit korta kablar, som inte går igenom plåt, mellan kopplingsblocket och stegen så går det bra att skippa säkringar på dem, men om man drar så att dessa kablar går igenom karossplåt så ska man sätta säkring på vardera kabel och dimensionera säkringen efter kabelarea.

__Linus__
14 maj 2007 · 192 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om man har dragit korta kablar, som inte går igenom plåt, mellan kopplingsblocket och stegen så går det bra att skippa säkringar på dem, men om man drar så att dessa kablar går igenom karossplåt så ska man sätta säkring på vardera kabel och dimensionera säkringen efter kabelarea.

har jue säkring i varje steg..neutral

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Fredrik.Gustavsson
14 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:

Drönirettab skrev:
Om man har dragit korta kablar, som inte går igenom plåt, mellan kopplingsblocket och stegen så går det bra att skippa säkringar på dem, men om man drar så att dessa kablar går igenom karossplåt så ska man sätta säkring på vardera kabel och dimensionera säkringen efter kabelarea.

har jue säkring i varje steg..neutral

Jag har dubbla säkringar på båda stegen, dubbla i bilstereon och en extra på sladden till stereon samt 2 st säkringar till vardera strömkabel så att du gnäller över en extra säkring förstår jag inte ? smile

__Linus__
14 maj 2007 · 192 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

Drönirettab skrev:
Om man har dragit korta kablar, som inte går igenom plåt, mellan kopplingsblocket och stegen så går det bra att skippa säkringar på dem, men om man drar så att dessa kablar går igenom karossplåt så ska man sätta säkring på vardera kabel och dimensionera säkringen efter kabelarea.

har jue säkring i varje steg..neutral

Jag har dubbla säkringar på båda stegen, dubbla i bilstereon och en extra på sladden till stereon samt 2 st säkringar till vardera strömkabel så att du gnäller över en extra säkring förstår jag inte ? smile

nee då..ja gnäller int..tycker ba att de verkar lite väl mkt..men aja..ska la bara hålla käft å hålla me tongue

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang