säkringen går

Fredrik.Gustavsson
14 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

har jue säkring i varje steg..neutral

Jag har dubbla säkringar på båda stegen, dubbla i bilstereon och en extra på sladden till stereon samt 2 st säkringar till vardera strömkabel så att du gnäller över en extra säkring förstår jag inte ? smile

nee då..ja gnäller int..tycker ba att de verkar lite väl mkt..men aja..ska la bara hålla käft å hålla me tongue

Haha, var mer menat som en liten rolig pik : )
Själv är jag redigt förbannad att jag får generator vissel i mina högtalare.

__Linus__
14 maj 2007 · 192 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Jag har dubbla säkringar på båda stegen, dubbla i bilstereon och en extra på sladden till stereon samt 2 st säkringar till vardera strömkabel så att du gnäller över en extra säkring förstår jag inte ? smile

nee då..ja gnäller int..tycker ba att de verkar lite väl mkt..men aja..ska la bara hålla käft å hålla me tongue

Haha, var mer menat som en liten rolig pik : )
Själv är jag redigt förbannad att jag får generator vissel i mina högtalare.

generator vissel..menar att de susar när man gasar ?tongue

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Fredrik.Gustavsson
14 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

nee då..ja gnäller int..tycker ba att de verkar lite väl mkt..men aja..ska la bara hålla käft å hålla me tongue

Haha, var mer menat som en liten rolig pik : )
Själv är jag redigt förbannad att jag får generator vissel i mina högtalare.

generator vissel..menar att de susar när man gasar ?tongue

Japp och det är inte roligt, måste börja felsöka nu och jag vill ju bara att skiten ska funka så jag får bygga min låda i glasfiber för det tar ju enormt med tid och bilen ska väl vara klar snart hoppas jag : )

__Linus__
14 maj 2007 · 192 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Haha, var mer menat som en liten rolig pik : )
Själv är jag redigt förbannad att jag får generator vissel i mina högtalare.

generator vissel..menar att de susar när man gasar ?tongue

Japp och det är inte roligt, måste börja felsöka nu och jag vill ju bara att skiten ska funka så jag får bygga min låda i glasfiber för det tar ju enormt med tid och bilen ska väl vara klar snart hoppas jag : )

hmm..hoppas verkligen du int dragit både pluskabel samt signalkabel på samma sida av bilen..för då har du svaret vf de susar...samt att de kan jue va dina tennkablar som e dåliga..e dom lite för gamla så e de dags att byta..märker de me mib bil..på morgonen när ja startar den så susar den som faan..e bara för mina tennkablar e fuktiga..e snart dags å serva bilen så får byta bla tennkablarna smile

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Fredrik.Gustavsson
14 maj 2007 · 2 123 Inlägg

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

generator vissel..menar att de susar när man gasar ?tongue

Japp och det är inte roligt, måste börja felsöka nu och jag vill ju bara att skiten ska funka så jag får bygga min låda i glasfiber för det tar ju enormt med tid och bilen ska väl vara klar snart hoppas jag : )

hmm..hoppas verkligen du int dragit både pluskabel samt signalkabel på samma sida av bilen..för då har du svaret vf de susar...samt att de kan jue va dina tennkablar som e dåliga..e dom lite för gamla så e de dags att byta..märker de me mib bil..på morgonen när ja startar den så susar den som faan..e bara för mina tennkablar e fuktiga..e snart dags å serva bilen så får byta bla tennkablarna smile

Tändkablarna har nog ingetting med ditt generatorvissel att göra, är tändkablarna dåliga är det tändknaster man hör i högtalarna.
Nej självklart är dom dragna på olika sidor i bilen men det hjälper ju inte mig.
Ska felsöka på onsdag och kolla om jag hittar felet.
Den som lever får se, själv vill jag bara dö av den jävla bilen.
Var ju så jävla nöjd när jag kopplat klart allt och drog på tändningen och provlyssnade och allt lät klockrent men sen när man startade motorn lätt det skit : /
Löser det sig inte efter felsökningen får grabbarna på autosound hjälpa mig och dom vet ju garanterat felet.

__Linus__
14 maj 2007 · 192 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

__Linus__ skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Japp och det är inte roligt, måste börja felsöka nu och jag vill ju bara att skiten ska funka så jag får bygga min låda i glasfiber för det tar ju enormt med tid och bilen ska väl vara klar snart hoppas jag : )

hmm..hoppas verkligen du int dragit både pluskabel samt signalkabel på samma sida av bilen..för då har du svaret vf de susar...samt att de kan jue va dina tennkablar som e dåliga..e dom lite för gamla så e de dags att byta..märker de me mib bil..på morgonen när ja startar den så susar den som faan..e bara för mina tennkablar e fuktiga..e snart dags å serva bilen så får byta bla tennkablarna smile

Tändkablarna har nog ingetting med ditt generatorvissel att göra, är tändkablarna dåliga är det tändknaster man hör i högtalarna.
Nej självklart är dom dragna på olika sidor i bilen men det hjälper ju inte mig.
Ska felsöka på onsdag och kolla om jag hittar felet.
Den som lever får se, själv vill jag bara dö av den jävla bilen.
Var ju så jävla nöjd när jag kopplat klart allt och drog på tändningen och provlyssnade och allt lät klockrent men sen när man startade motorn lätt det skit : /
Löser det sig inte efter felsökningen får grabbarna på autosound hjälpa mig och dom vet ju garanterat felet.

ja hade jue me ett jävla segt problem..köpte nya sladdar å grejjer för ja skulle koppla in mitt andra slutsteg..när ja väl fick ihop alla jävla sladdar å grejjer så brusa de å lät faan.! men kom sen på att signalkabeln gav störningar för den låg som ett råttbo..tongue slängde under hela klumpen i reservdäcket å fick ett kanon ljud :p

fireice_88@hotmail.com
BMW 120d (2005)
Drönirettab
14 maj 2007 · 21 761 Inlägg

__Linus__ skrev:

Drönirettab skrev:
Om man har dragit korta kablar, som inte går igenom plåt, mellan kopplingsblocket och stegen så går det bra att skippa säkringar på dem, men om man drar så att dessa kablar går igenom karossplåt så ska man sätta säkring på vardera kabel och dimensionera säkringen efter kabelarea.

har jue säkring i varje steg..neutral

Jo, men de säkringarna är till för att skydda steget, inte strömkabeln.

SaabLejon ÖSM #1 -08
14 maj 2007 · 484 Inlägg

christofer_k skrev:
har  en 150 a säkring te mitt steg som driver 2 st 12or

Antar att du inte menar att slutsteget har en 150 Ampere säkring även fast du skriver just så, nämligen ganska ovanligt.
Torde alltså kunna vara så att det sitter en 150 A säkring vid batteriet.


Hur-som-helst, lär er att skilja på begreppen.

Man räknar slutstegens totala rms watt dvs förbrukning som dom är kopplade ( 4 Ohm / 2 Ohm osv) , sedan ggr 2 för att kompensera för verkningsgraden om man inte har digitala slutsteg.
Dividera sen summan med 13 och får ut systemets förbrukning i A.

Kikar man sedan i en korrekt ström-kabel-tabell ser man enkelt hur tjock (area) kabel man minst måste ha för avsedd längd i bilen.


Man räknar alltså förbrukningen, för att få fram kabeln.

Säkrar av absolut max 30cm från batteriet efter kabelns längd och area.

Slutsteg har som tumregel egna säkringar som skyddar dom, så blanda inte ihop kabelns avsäkring med slutstegets skyddssäkring/-ar !



Till sist, enda anledningen till att strunta i säkring torde vara att man inte vill kunna kräva ersättning av försäkringsbolaget om bilen brinner upp/ner.

Mvh
Sabblejon

Senast redigerat av SaabLejon (14 maj 2007)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang