2221
Sök

Renovera volvo B36 motor?

135 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
#21
Ett hemma snickrat insug får det nog bli för det som sitter där verkar inte så high-tech om man säger så och sen får vi se hur det blir med all trimning, man ska först ha bil och få igång motorn.


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
15 maj 2007
#22
Okej :) Lägg upp arbetets gång det under dina projekt vettja ;)

Här har du lite kvällsläsning om B36 och denna motor i Amazon:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie … a950573e98

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie … hlight=b36

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

2 953 Inlägg
15 maj 2007
#23
de skulle ju vara tufft om du satte motorn i en orginal amazon som du bara sänker breddade plåtisar sen takräcke de får du en ultimat bil big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

135 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#24
Jag ska höra med Altyco, det enda tråkiga är att man måste få fram motorn från sin vrå och öppna och kolla om veven är slipad någongång innan man beställer kan veta vilka lager man ska köpa och det är jobbit och tar nog ganska lång tid och sen är motorstativet upptaget...  hmm

P.S http://www.savarturbo.com/ fungerar inte.
Senast redigerat av thunderbolt (15 maj 2007)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#25
thunderbolt skrev:
P.S http://www.savarturbo.com/ fungerar inte.

Oj, det ska vara http://www.savarturbo.se, My bad wink

Man kan väl nästan utgå ifrån att veven inte är slipad om du haft motorn länge och vet vars den kommer ifrån. Men du kanske inte vet det, och då är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra. Men det är väl bara lägga upp motorn på arbetsbänken eller nå och börja skruva wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

736 Inlägg
16 maj 2007
#26
Vet med säkerhet att jag sett en 240 med B36 motor till salu en gång så omöjligt är det inte. Var inte så länge sedan men minns inte riktigt vart det var.


volvoraggare
4 776 Inlägg
17 maj 2007
#27
borde ju bli ruggigt ballt ju skaffa dig en   strikt orginal 140 gärna lite smårostig och bucklor på hehe och  fula orginalfälgar me navisar på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

10 287 Inlägg
17 maj 2007
#28
Leta upp Amazonklubbens forum och ragga reda på Janne "Gulan" Lundin. Han vet nog.

/Göran

thunderbolt skrev:
Jag har en volvo B36 motor (V8) liggandes i garaget som jag har börjat planera på att få igång och kanske överladda för kompet orginal på dessa motorer ligger på hela 7,6:1! rolllol
Skulle ju vara så häftigt med en dubbelturbo volvo V8.big_smile
Troligtvis så kommer motorn behövas renoveras och då undrar jag var man skulle kunna få tag på packningar, lager, mm till denna motorn?

Sedan skulle jag behöva ett lämpligt offerbil att trycka ner hela motorn i, förslag tas tacksamt emot.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

699 Inlägg
2 oktober 2008
#29
Hur har det gått med motorn?

Bilgalen elektriker :)

601 Inlägg
2 oktober 2008
#30
Jaa nu vill vi höra lite!! big_smile

288 Inlägg
3 oktober 2008
#31
Är väl en av få som kört o ägt en bil med dessa motorer gissar jag. De låter som en jänke V8 och går helt ok, min satt i en volvo från -54 eller nått sånt.

Mästare
2 947 Inlägg
3 oktober 2008
#32
Vadå 140? Amazon eller PV!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

235 Inlägg
27 februari 2010
#33
En gammal tråd men måste kommentera...
M.a.o så borde allt utom vevaxel, kamaxel och stakar passa från B18.

Allstå så borde den gå att borra till en B40, och använda B20 Kolvar och toppar...

Kan bli ett fränt projekt. angående passningen i växellådan, så tror jag att den delar svänghjul med B18 också, så den borde passa mot originallådan utan att modifiera allt för mycket.

Besiktning? Köp en 140 före -75. Då blir det knappt några problen alls, eftersom motorn är tillverkad av volvo.

Angående lager så borde det gå att få tag på via volvoverkstaden, eller via volvos lastbilsverkstäder.

Kan bli riktigt coolt men den riktig VOLVO V8 men dubelturbo iställer för Yamahan som sitter i xc90

wikipedia:
B36 in 60's
This V8 engine is designed by Volvo Cars and Yamaha Motors of Japan. The engine is built by Yamaha in Japan, and other parts of the engine are added at Volvo Cars engine unit in Skovde, Sweden.

Jepp, även denna är delvist japsare... Men jag håller med, mycke coolare än en svettig xc90 v8 med en massa el o skit. Sitter själv o funderar på att köpa en b36...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 februari 2010
#34
fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...


4 682 Inlägg
27 februari 2010
#35
Bensinskallen skrev:
fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...

b36 satt i bl.a. Snabbe serien,i ett par traktorer och så fanns det en penta version också.

b20 toppar passar inte.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 februari 2010
#36
Bensinskallen skrev:
fyfan va coolt lol

Hade ingen aning om att de fanns sånna v8 snurror, på vilka fordon satt dom??

Angående topparna, är de samma bultmönster så skulle de ju gå att använda b20 toppar, det är ju bara att man får dra avgasrören på insidan och över ventilkåperna, eller ha förgasare/insug på utsidan. Men vettefan hur de blir när ena toppen sitter bakofram ^^

Blir ju en del modifieringar, ska ju funka med kylningen också...

GLÖM ALLT med att försöka ta delar från B18/ B20, det är knappt en pryl som är likadan och B36´an har i princip ingenting gemensamt med fyrorna. I övrigt så satt bensin V-åttan i Volvo Snabbe
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Volvo_F83-34_Truck_1968.jpg

En kamrat till mej har en gatlegal och registreringsbesiktad Volvo Amazon med denna v-åtta monterad sedan minst 12 år, jag har själv kört den. Dessutom stoppade en annan kamrat ner en B36´a i en militärsugga som jag sedan besiktade och använde för att röja snö på en sjö där vi hade isbana. Den drog helvetiska mängder med bensin.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 259 Inlägg
28 februari 2010
#38
Satt inte B36:an i Suggorna? Kompisen har iaf en sugga med B36, vet dock ej om den är orginalmonterad...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 februari 2010
#39
JonR skrev:
Satt inte B36:an i Suggorna? Kompisen har iaf en sugga med B36, vet dock ej om den är orginalmonterad...

MVH/Jon

Nope! i suggan satt Volvo ED, 6cylindrig sidventilare 90hk

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 februari 2010
#40
B36:an är så jäkla fräck big_smile kan du inte slänga upp projekttråd?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur


Sök