Bränsleförbrukning BMW

Specialisten Amatör
15 maj 2007 · 453 Inlägg

Hej.
Är på jakt efter en BMW. Då undrar jag hur alla BMW modeller skiljer i bränsleförbrukning och sånt och driftsäkerhet.
Gällande BMW 3 serien (e30):
316,318,320,325. Vilken drar minst? Vilken drar mest? Vilken drar mest som bus? Vilken drar minst när man busar? Jag kommer färdas mycket på långdistanser. Så en stabil, bra BMW hade varit grymt. Helst i 140km/h.

BMW 5 serien (e34):
Samma frågor i princip. Är e34an bättre än e30n? Dricker mer/mindre?

Ja mata med information. Tyck och tänk. Ni får ju gärna säga vad era BMWs drar per mil.smile


Mvh

Specialisten

Matuniz Galning =)
15 maj 2007 · 96 Inlägg

325an drar nog minst i den hastigheten. Är faktiskt en ganska snål motor och går bra.
316 eller 318 är inget jag skulle köpa, dom är lite väl trötta.
320 drar mest av dessa motorer och går inte speciellt bra.

e34 drar mer eftersom den är ca 200kg tyngre big_smile

beemern .......
15 maj 2007 · 2 655 Inlägg

Matuniz skrev:
325an drar nog minst i den hastigheten. Är faktiskt en ganska snål motor och går bra.
316 eller 318 är inget jag skulle köpa, dom är lite väl trötta.
320 drar mest av dessa motorer och går inte speciellt bra.

e34 drar mer eftersom den är ca 200kg tyngre big_smile

skulle inte vilja säga de jag, ioförsej har ja renoverat o trimmat min för 10,000kr pluss lite andra gratis delar och min drar under litern, körde en sträcka på 42mil så hade den dragit 38liter och då gick de allt mellan 90-180km/h me omkörningar åså.
men lägre än 320 ska du nog inte ha, dom e trötta och drar mer då motorn måste jobba mer för att orka me. men 323 eller 325 e ju roligast. eller om du hittar en trimmad 320, skilljer ju ändast 15hk på 320 och 323:an och de e vevakeln som gör de (därav 2,3liters iställe för 2,0. ska själv slänga i 232 vev i min för att få de där lilla extra hästarna) me min som den e nu så har ja dragit både 323 och  en orginal 325...

Grabber Dagdrömmare
15 maj 2007 · 2 836 Inlägg

http://www.autopower.se/modellguiden/e30.asp
4cylindriga motorer ligger kring 0,85 o sexor krnin 1l/m men det beror mycket på hur kör man.
Så om du vill ha snål E30 så är det nog en 4cyl o rolig då är det 323/325 om du inte hittat nåt ombyggt till salu...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Burken Utanlem
15 maj 2007 · 895 Inlägg

Fick ner min m3 till 0.68L/mil igår... dock en e36 dårå... :)de går om man e snäll på gasen tongue

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Flinder
15 maj 2007 · 133 Inlägg

Gävle - Sundsvall .. 0.72/L milen .. då höll jag .. låt oss säga ganska bra tempo med en hel del omkörningar .. men de är ju också en e36 :s

båge montör och hobby mekaniker
15 maj 2007 · 2 672 Inlägg

när ja åkte t elmia så låg ja på ca 0,6-0,7 me min, å det var ju i karravan å skit men d gick i 140-160 ibland me, så på längre sträckor så funkar 318 bra i förbrukning! har räknat ut att den drar minst i 130 Km/h.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
bilstylarn Avstängd
15 maj 2007 · 329 Inlägg

ärligt vem bryr sig.det är tätt om mackar i sverige.V POWER 99 häller jag i mina V8or och V12an

kimpaa
15 maj 2007 · 136 Inlägg

bilstylarn skrev:
ärligt vem bryr sig.det är tätt om mackar i sverige.V POWER 99 häller jag i mina V8or och V12an

Nödvändig kommentar.. mad

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92
Malmoe SSS -12
15 maj 2007 · 3 217 Inlägg

kimpaa skrev:

bilstylarn skrev:
ärligt vem bryr sig.det är tätt om mackar i sverige.V POWER 99 häller jag i mina V8or och V12an

Nödvändig kommentar.. mad

Inte så att den passar in överhuvudtaget... Inte klandra, han kan förmodligen inte hjälpa det, stackarn!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
BMW635_Robban
15 maj 2007 · 1 277 Inlägg

bilstylarn skrev:
ärligt vem bryr sig.det är tätt om mackar i sverige.V POWER 99 häller jag i mina V8or och V12an

Var har du dina bilar då?

olander_91
15 maj 2007 · 174 Inlägg

Jag undrar vad en BMW 525 drar milen?
Vad är det för motor i dom? en 6a?

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
Tom Darth Vader
15 maj 2007 · 1 644 Inlägg

BMW635_Robban skrev:

bilstylarn skrev:
ärligt vem bryr sig.det är tätt om mackar i sverige.V POWER 99 häller jag i mina V8or och V12an

Var har du dina bilar då?

Bra sagt, Och till dig och dina v8:or, tror inte problemet ligger i hur långt det är mellan mackarna...

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
zoopåse
15 maj 2007 · 1 171 Inlägg

Har sett att en del skriver att en motor som behöver jobba mer drar mer bensin. Det är fel. Tvärtom drar en motor som belastas hårt mindre bensin jämfört med effekten man får ut så länge man inte varvar den för mycket, detta pga att sugförlusterna blir mindre när man gasar mer. En större motor med mycket effekt som belastas mindre kommer ha mycket högre sugförluster och rörelsemängdsförluster (bensinen går i högre grad åt för att dra vikter fram och tillbaka och pumpa runt motorn istället för att driva bilen).

316 och 318 drar sannolikt minst.

BBR
15 maj 2007 · 348 Inlägg

Har hört att 318is ska va pigg som en 320 (om inte mer) och ändå ganska bränslesnål som en 318/316, dock bara vad jag fått för mig efter lite läsande på autopower.

En följd fråga, vad skiljer 318i och 318is motorn?

Team-Adolfsson Gödseldräng
15 maj 2007 · 4 529 Inlägg

bränsleförbrukningen på min är exakt

landsvägs körning 0.7
stadskörning  1.3
motorvägen ligger den runt 0.6 om man kör 110

men sen när foten blir tung så drar den runt 1.5 inga problem att få dom att dra 2L milen om man vill det men det går även att köra billigt med dom bilarna

Specialisten Amatör
15 maj 2007 · 453 Inlägg

vet inte hur det går till med du Team-Adolfsson dödar alltid mina trådar wink

Tack för svar alla. Men dock lite diffust svar. Vissa säger 316-318 andra 320?

moose46019 study
15 maj 2007 · 772 Inlägg

min 328  e36 dock drar bara 0.8 kan säkert pressa ner den i 0.7 har dock inte farthålalren men det ska instalelras då komemr det nog att ligga på 0.7-0.8 antingen 318is eller 320. 2.0an har ju en skön sexa vet dock att den är seg tillsmanvarav. så jag tror 328is är bättre då det är kraft igenom hela registerat har jag för mig rätta mig  ifall jag har fel.

Team-Adolfsson Gödseldräng
15 maj 2007 · 4 529 Inlägg

Specialisten skrev:
vet inte hur det går till med du Team-Adolfsson dödar alltid mina trådar wink

Tack för svar alla. Men dock lite diffust svar. Vissa säger 316-318 andra 320?

haha jaså på vilket sätt då ? tongue
jag skulle välja 320 och uppåt mycket finare ljud om 6an än dom små fyrorna själv så tycker jag 320in går betydligt bättre än dom med fyror tongue
min är ju snart till salu efter lack åallt haha

zoopåse
15 maj 2007 · 1 171 Inlägg

Ärligt talat så tror jag inte bränsleförbrukningen skiljer så jättemycket mellan de olika motorerna, särskillt inte mellan de mindre. De flesta brukar ju mena att 320 ger finast ljud och jämnast gång och 318 är bäst på allt annat: roligare, piggare, lite snålare, driftsäkrare och billigare i drift.

316 kan vara rätt trött och tråkig, spelar ingen roll om man har 5:an 4:an eller 3:an på motovägen man får inte mycket mer effekt för det. Det är förmodligen mest inköpspriset man tjänar på den.

323, 325 och 328 är till för de som har råd att leka och njuta av livet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang