hata korta vägbulor,någon mer som har fasnat på en vägbula med bilen idag?

vento_Furious_D
19 maj 2007 · 6 Inlägg

hata korta vägbulor.. skulle åka till en kompis idag och på hans gata så har dom massa vägbulor typ 50cm bredda, och så klart så tok fasnade jag när jag skulle över dom hela undersidan tog i.... grrrr så var för kan man inte göra vägbulor som är breddare då kan man åt minstånde snedda över dom big_smile

att kriga för fred är som att knulla för att bli oskuld
gamlingen
19 maj 2007 · 5 198 Inlägg

vento_Furious_D skrev:
hata korta vägbulor.. skulle åka till en kompis idag och på hans gata så har dom massa vägbulor typ 50cm bredda, och så klart så tok fasnade jag när jag skulle över dom hela undersidan tog i.... grrrr så var för kan man inte göra vägbulor som är breddare då kan man åt minstånde snedda över dom big_smile

he he låt bli å sänk bilen så fungerar det...

Andreas 940 -utan 940
19 maj 2007 · 1 728 Inlägg

Är det såna där fyrkantiga bulor i mitten av körbanan? Det är väl tänkt att man ska hålla åt sidan när man kör över dem.

vento_Furious_D
19 maj 2007 · 6 Inlägg

neep det är en vanlig vägbula bar att dom en ca 50cm bredda ca 15cm höga.dom finns i ett lite  "finare" bostads område, skulle tror att det är bostadföreningen som har fixat ditt dom, inga reflex pinner om sidan heller , så kommer man där på kvällen och håller bar 50km så knäker man om sin fälgar lätt. körde dock sakta över idag och fasnade rejält. ps min vento är ganska låg men en då..

Senast redigerat av vento_Furious_D (19 maj 2007)

att kriga för fred är som att knulla för att bli oskuld
Andreas 940 -utan 940
19 maj 2007 · 1 728 Inlägg

Ok, på några gator i Örebro finns det fyrkantiga bulor som man kör över med ena hjulparet. Det låter konstigt att de har fått bygga bulor som inte är markerade och som man riskerar att fastna på eller köra sönder fälgar, ring till vägverket och fråga om de har tillstånd för dem men det lär de ju ha.

dusty Living in the fastlane
19 maj 2007 · 2 616 Inlägg

campinghinder? smile dom är livsfarliga då ska man ta de lugnt tongue

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
19 maj 2007 · 199 Inlägg

får väll hålla med om att hata farthinder... spec, dem dåligt uppmärkta... (jag har iofs ingen sänkt bil så jag klara mig rätt bra..) men jag blir sjukt förbannad när man råkar ut för taskigt uppmärkta farthinder på tex 50 vägar med sänkning iochmed farthindret...

förövrigt blir jag alltid lika lycklig så fort vägen är i såpass taskigt skick att det finns partier som är gropiga "sönder) mm.... brukar leva om lite i framvagnen sad

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
Andreas 940 -utan 940
19 maj 2007 · 1 728 Inlägg

Jag kom på en kul grej angående farthinder; Förra sommaren byggde två st klassiska vägbulor (lika breda som vägen) vid utfarten till idrottsplatsen i området där jag bor. Jag cyklade på cykelbanan som går längsmed vägen och när jag kom fram till vägbulorna kom det en Golf av tidigt 90-tal med två pensionärer i, gubben körde. De kom i motsatt riktning som mig och jag reagerade på att han inte saktade ner när han närmade sig första vägbulan.

I ca. 50Km/h körde han över den första bulan och jag såg hur framhjulen lättade 20cm från marken och bilen tog mark så hårt att frontspoilern skrapade i marken men gick inte sönder vad jag hann se. Han bromsade sedan ner och körde sakta över den andra bulan ca. 10m bort.

Det är lite otäckt att pensionärer med ledsyn fortfarande får köra bil, det var mitt på dagen och bulorna var tydligt utmärkta med skyltar och stolpar på sidorna.

DaViper
19 maj 2007 ·

Hatar bulor, det finns inte en chans att min Viper kommer över.
Lackar om frontspoilern vart annat år, tur den är i plast så det inte bli bucklor i alla fall :-(

Senast redigerat av DaViper (19 maj 2007)

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
19 maj 2007 · 199 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Jag kom på en kul grej angående farthinder; Förra sommaren byggde två st klassiska vägbulor (lika breda som vägen) vid utfarten till idrottsplatsen i området där jag bor. Jag cyklade på cykelbanan som går längsmed vägen och när jag kom fram till vägbulorna kom det en Golf av tidigt 90-tal med två pensionärer i, gubben körde. De kom i motsatt riktning som mig och jag reagerade på att han inte saktade ner när han närmade sig första vägbulan.

I ca. 50Km/h körde han över den första bulan och jag såg hur framhjulen lättade 20cm från marken och bilen tog mark så hårt att frontspoilern skrapade i marken men gick inte sönder vad jag hann se. Han bromsade sedan ner och körde sakta över den andra bulan ca. 10m bort.

Det är lite otäckt att pensionärer med ledsyn fortfarande får köra bil, det var mitt på dagen och bulorna var tydligt utmärkta med skyltar och stolpar på sidorna.

hehe.. det där har man ju varit med om...(bor i ett villa område.. med syn direkt mot fartbulorna) 30 i hela området... har sett snutbilar komma "flygandes" och en och annan svennson bil också roll

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
Tompa_Vax Skogs Arbetare
19 maj 2007 · 413 Inlägg

har man sänkt så at man inte kan åka över ett par vägbulor så är du ju inte lagligt, man får jnu faan  skylla sej själv ju. haha skaffa hydralic så kan ni ju höja och sänka när ni vill,

Go For It!!
Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
19 maj 2007 · 199 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
har man sänkt så at man inte kan åka över ett par vägbulor så är du ju inte lagligt, man får jnu faan  skylla sej själv ju. haha skaffa hydralic så kan ni ju höja och sänka när ni vill,

finns många corvetter som har brutalt dålig markfrigång undre avgassytemet  (dem har även gått igenom bilprovningen)

så olagligt, nej det köper jag inte riktigt...

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
Tompa_Vax Skogs Arbetare
19 maj 2007 · 413 Inlägg

men har hört det nånstans att klarar man inte rulla in och ut från bilprovningen SKA den INTE gå igenom, men hade en polare som skulle det, men dom gjorde bara allt utomhus.

Kanske inte olagligt, men DEN SKA INTE gå igenom BES:

Go For It!!
Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
19 maj 2007 · 199 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
men har hört det nånstans att klarar man inte rulla in och ut från bilprovningen SKA den INTE gå igenom, men hade en polare som skulle det, men dom gjorde bara allt utomhus.

Kanske inte olagligt, men DEN SKA INTE gå igenom BES:

förstår ditt resonemang men har dem farthinder innan bilprovningens hallar då? inte mig veteligen..

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
ronne
19 maj 2007 · 796 Inlägg

skyll er själva säger jag bara ni som har sänkt bilen

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Tompa_Vax Skogs Arbetare
19 maj 2007 · 413 Inlägg

dom har ett ganska lågt utanför våran som dom testar alla på, men ni får iallafall skylla er själva

Go For It!!
gamlingen
19 maj 2007 · 5 198 Inlägg

vento_Furious_D skrev:
neep det är en vanlig vägbula bar att dom en ca 50cm bredda ca 15cm höga.dom finns i ett lite  "finare" bostads område, skulle tror att det är bostadföreningen som har fixat ditt dom, inga reflex pinner om sidan heller , så kommer man där på kvällen och håller bar 50km så knäker man om sin fälgar lätt. körde dock sakta över idag och fasnade rejält. ps min vento är ganska låg men en då..

har dom tillstånd å ha dom ?,,, har för mej att de måste va markerad på nåt vis... kolla med kommunen/polis

AudiS LicensSvetsare
19 maj 2007 · 280 Inlägg

Min bil är helt orginal ang höjd och spoilers, men den tar i väldigt många farthinder, man måste köra på sne över om ens det går. Då är altså min bil olaglig...... Vilket idiotiskt resonemang!!

Farthinder är det värsta jävla skiten som finns, totalt jävla idiotiskt.  Dessutom drar alla på direct efter, och varför i helvete ska man ha ett farthinder på en 50 väg, om det är 50 ska man väl inte behöva sakta ner till 10 för att komma över, och sedan gasa på igen, snacka om miljöförstöring...

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Kristian_L
19 maj 2007 · 1 893 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
men har hört det nånstans att klarar man inte rulla in och ut från bilprovningen SKA den INTE gå igenom, men hade en polare som skulle det, men dom gjorde bara allt utomhus.

Kanske inte olagligt, men DEN SKA INTE gå igenom BES:

En bil som är riktigt sänkt, har bätre väghålning. Vad är det som är så fel att en sådan inte skall gå igenom besiktningen?

Om SBP har broms test med för stora rullar, så är det ju inte bil ägarens fel/problem, eller?
(Med ditt resonemang skulle vi snart köra SUVar allihop. wink )

Vägbulor är ett otyg, tyvär är man tvungen att ha dem på vissa ställen då folk med ovanligt lite vett inte kör nog långsamt i villa områden m.m. Tyvär passar då en del beslutsfattare på att låta sätta upp dem lite var stans.
Idag har jag sett på åtskilliga ställen, där de börjat ta bort dem, då tex buss chauförer fått problem med ryggen iom att de sitter i lågbyggda (=Nästan ingen fjädring) busssar och hoppar vägbulor hela dagarna.

Min Fiero är inte sänkt! (Ännu.) och redan i original utförande har jag problem att komma över de värsta bulorna.
Vad göra..? sad  ...Köpa SUV istället..?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Wee
19 maj 2007 · 501 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Ok, på några gator i Örebro finns det fyrkantiga bulor som man kör över med ena hjulparet. Det låter konstigt att de har fått bygga bulor som inte är markerade och som man riskerar att fastna på eller köra sönder fälgar, ring till vägverket och fråga om de har tillstånd för dem men det lär de ju ha.

Finns sånna fyrkantiga bulor här också, 1 på varje körfält, istället för att åka över dom så kan man köra imellan..

OBS: Ironi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang