2621
Sök

Vad får polisen göra egentligen?

151 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
Skulle vilja ha ett utdrag på vad polisen får göra när han stoppat en bil.
Exempelvis, får han prova bilen osv? Kan han be dig hålla gasen vid 6000 varv i 5 min? Får han säga till chauffören att gå ur bilen och dansa salsa med honom? Skämt o sido, ni fattar min poäng. Finns detta nånstanns i dokument?roll

76 Inlägg
20 maj 2007
Har ingen aning, men det borde göra det. Och det skulle varit oerhört bekvämt om man får veta lite om detta så att man inte blir "utnyttjad" tongue

48 Inlägg
20 maj 2007
jag vet intemen jag har fåttt för mej att han inte kan tvinga dej öppna bagaget, för det behöverhan nåt liknande husransakningsorder, däremot får han fråga om du har varningstriangel å då måste du öppna bagaget å ta upp den. därför ska man ha den i baksätet om man skulle råka ha ett lik eller nåt i bagaget:P

10 sec före dig...
540 Inlägg
20 maj 2007
Lindahl- skrev:
Skulle vilja ha ett utdrag på vad polisen får göra när han stoppat en bil.
Exempelvis, får han prova bilen osv? Kan han be dig hålla gasen vid 6000 varv i 5 min? Får han säga till chauffören att gå ur bilen och dansa salsa med honom? Skämt o sido, ni fattar min poäng. Finns detta nånstanns i dokument?roll

dom får inte ta dig ur bilen.. det är inte som i usa. bara om du bryter mot en lag tex inte använder bälte eller värre kör full. men då griper dom dig.

haha salsa får han inte säga att dom ska danska men tango är lagligt;) det som pompa skriver är sant.. dom kan säga till dig att dom vill se om du har en varningstriangel, och då måste du öppna bakluckan.. sen kan dom också fråga dig och det gör något att dom kollar din bil. säger du nej då, vet dom att du kanske döljer något och följer efter dig istället!

hoppas du har fått lite klarhet i det?

12 086 Inlägg
21 maj 2007
Jag tror i princip dom inte får göra något annat än att se om du följer lagen. Jag tror tex inte dom får ana att bilen är trimmad och kolla under huven, det är möjligen om det faller under flygande besiktning. Poliser har tyvärr inte så mkt att säga till om i det här landet. Man måste inte häller svara på frågor som "Är du från stan","vad gör du här" mm mm, dock har jag lärt mig att det är smidigast att bara spela med en snut, då slipper man dom fortast! smile

Sök