Tv licens vad kan man få för böter om man inte betalar

Tribbe SAAB♥SUBARU
1 juli 2008 · 1 636 Inlägg

Jag kan ju säga som så att jag använder deras tjänser många timmar om dagen...men inte TV'n... utan Radion... Den verkar ni ha glömt bort i den här tråden?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
gamlingen
1 juli 2008 · 5 198 Inlägg

Heter väl igentligen Radio och Tv licens,,, för dom som kommer i håg så hette det från början Radio licens och det gäller även bilradio och transistor radio.. säkert även rör radio oxå.. .. lägg det på skattsedeln säger jag bara,, för er som inte vill betala för nåt ni inte använder.. kolla med skatteverket får ni se var pengarn går... säkerligen en hel del ni inte använder.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 juli 2008 · 946 Inlägg

Newman skrev:
ja har ju tv skärmar i bilen måste ja betalla för bilen me?tongue

Räcker med en TV-licens så kan du ha 1000 mottagare hemma, sju i bilen och femton i sommarstugan... En licens räcker för ett hushåll.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 juli 2008 · 946 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag kan ju säga som så att jag använder deras tjänser många timmar om dagen...men inte TV'n... utan Radion... Den verkar ni ha glömt bort i den här tråden?

Nejdå, radion är nämd tidigare i tråden. Dessutom även den tredje parten - UR. Korrekt namn är som sagt Radio- och TV-licens. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
1 juli 2008 · 946 Inlägg

gamlingen skrev:
Heter väl igentligen Radio och Tv licens,,, för dom som kommer i håg så hette det från början Radio licens och det gäller även bilradio och transistor radio.. säkert även rör radio oxå.. .. lägg det på skattsedeln säger jag bara,, för er som inte vill betala för nåt ni inte använder.. kolla med skatteverket får ni se var pengarn går... säkerligen en hel del ni inte använder.

Bara en tidsfråga innan licensen hamnar på skattesedeln. Blir ju tyvärr så när inte folk kan vara ärliga... Men det kommer antagligen resultera i någon krona billigare TV-avgift totalt sett... Bara bra för oss som betalat full licens hittils. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
EckeHolmgren T5 & R Fantast
1 juli 2008 · 1 279 Inlägg

om dom kommer bakom min dörr säger jag bara jag har ingen tv [funkar faktist]

Erik H
Jimm
1 juli 2008 · 1 661 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
eller om dom har husrannsakan ... ?!

Finns inte.

twin_cam Smålänning
1 juli 2008 · 7 877 Inlägg

Numera borde lagen skrivas om, för har man en äldre TV (typ 03 och bakåt) så kan man inte se på TV alls om man bara kopplar in den i antennuttaget... Finns ju ingen analog sändning längre.

Men lik förbannat är det en mottagare, som HAR KUNNAT ta emot SVT... Undrar hur långt man skulle komma i domstol genom att stå fast vid att man inte har digitalavkodare.

OT: För X antal år sen så visades något sportevenemang, har för mig det var på 1:an, och innan evenemanget började så visades en ruta där det stog:
"Programmet sponsras av" sen flera företag. Första farsan gjorde va att maila till Radiotjänst och fråga varför han skulle betala avgift när dom gör reklam.. Han har inte fått svar än...

INGEN reklam alls ska få förekomma i SVT tycker jag. Betalar man ska man slippa sånt, oavsett VAD för reklam det är.

BTW: Satt en DVD-spelare i min dator (P2) när den var ny för lite drygt 10 år sen. Fungerar fortfaronde, men har vissa (Rätt stora) problem med att läsa dubbla lager-DVD's för det fanns inte på den tiden, så den är nu utbytt mot en annan wink Filmen som följde med har jag för mig hette Profetian tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bandit666
1 juli 2008 · 83 Inlägg

Du kan få en snigel på ögat som böter! smile

annie-a
1 juli 2008 · 165 Inlägg

v80_ecke skrev:
om dom kommer bakom min dörr säger jag bara jag har ingen tv [funkar faktist]

Så gjorde vi också. Men dom tjatade så mycket så nu betalar vi skiten istället roll

sEAMP
1 juli 2008 · 392 Inlägg

polarn betalade inte o fick böter o hamnade hos kronofogden

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
1 juli 2008 · 661 Inlägg

Du kan neka dem hur länge du vill har jag för mig. Världens mest patetiska skit att betala egentligen. Jag menar vem fan ser på TV då allt laddas hem i bättre kvalité UTAN reklam med undertexter och sladd från datorn +  Du ser det när du vill med hur många pauser du vill.

Blir ju givetvis svårt med direktsändning But I bet u know whata I mean smile

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
2 juli 2008 · 616 Inlägg

Men hmm... Jag har precis flyttat så jag borde få en fin räkning snart, fast officiellt sett borde man kunna kalla det för att jag är inneboende, även fast jag har eget hus, då jag bor på min arbetsgivares gård. Då borde min licens gå på deras? Tycker jag vore lämpligt iaf. smile

I övrigt tycker jag också tv-licensen är förlegad och helt diotisk, man kan ju inte välja bort SVT och SR men ändå tvingas man betala för att användandet.

/ichi
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juli 2008 · 946 Inlägg

twin_cam skrev:
OT: För X antal år sen så visades något sportevenemang, har för mig det var på 1:an, och innan evenemanget började så visades en ruta där det stog:
"Programmet sponsras av" sen flera företag. Första farsan gjorde va att maila till Radiotjänst och fråga varför han skulle betala avgift när dom gör reklam.. Han har inte fått svar än...

Just de orden "Programmet sponsras av" gör att man kryper undan lagen om reklamförbud i public service. Ska kika runt lite och se om jag hittar nåt mer konkret om hur det egentligen går till.
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juli 2008 · 946 Inlägg

twin_cam skrev:
OT: För X antal år sen så visades något sportevenemang, har för mig det var på 1:an, och innan evenemanget började så visades en ruta där det stog:
"Programmet sponsras av" sen flera företag. Första farsan gjorde va att maila till Radiotjänst och fråga varför han skulle betala avgift när dom gör reklam.. Han har inte fått svar än...

INGEN reklam alls ska få förekomma i SVT tycker jag. Betalar man ska man slippa sånt, oavsett VAD för reklam det är.

Hittade lite info nu...
När det gäller sponsring i SVT finns bestämmelser i SVT:s sändningstillstånd. Huvudregeln är att SVT inte får sända sådana sponsrade program där sponsorbidraget har tillfallit SVT direkt. Det finns dock undantag från denna regel, t.ex. gällande SVT:s sändningar i samband med sportevenemang.

I detta fall, sporträttigheter, förmedlas av agenter och i dessa paket ingår nästan alltid tv-exponering. I och med att SVT har möjligheten att sända sponsrade stora evenemang så har de råd och möjlighet att sända programmen. Skulle rätten till sponsring hos SVT försvinna skulle man antagligen inte kunna visa större arrangemang. Då skulle väl antagligen andra komersiella kanaler köpa rättigheterna, de skulle dessutom sända reklam i tid och otid under arrangemanget.

Tar man då Melodifestivalen som exempel...
Melodifestivalen har som enda icke-sportsändning tillåtits sponsring i både den svenska och europeiska finalen eftersom arrangemanget ligger inom organisationen EBU, European Broadcasters Union. Det är alltså ett undantag som har gjorts åt SVT. Vinsten man gör på den sponsringen anses visst så liten att undantaget antagligen kommer att dras in. Återstår då bara att se om SVT fortsättnigsvis kommer att visa schlagerfestivalen eller om t ex TV4 tar över.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
barrre Evolution Garage
3 juli 2008 · 394 Inlägg

Dave_C70 skrev:

PushedRay skrev:

Dave_C70 skrev:
Spelar ingen roll vad du tittar på och inte. Det är lagstiftat att det skall finnas public service-utbud både vad gäller TV och radio. Den skall alla med någon form av TV-mottagare enl lag betala. De som endast använder sig av streamad internet-TV är i dagsläget befriade från att betala. Som sagt kommer snart TV-avgiften att läggas på skattesedeln och då är det slut med fuskandet, alla blir nämligen betalningsskyldiga oavsett om man nyttjar public service eller ej. Så lite har ni som ej betalar idag bitit ej själva i röven - eftersom man inte kan sköta TV-avgiften får alla betala. smile

Så länge jag slipper betala är jag nöjd. Förstår inte varför man ska betal för nått man inte använder... sen om det är lag sowhat

Japp, så länge du slipper så... Det är just det resonemanget som gör att TV-licensen snart läggs på skattesedeln. Lika bra det, då har vi ett problem färre här i landet.
Varför ska du dessutom betala skatt över huvud taget? Du nyttjar kanske inte t ex sjukhusen varje dag. Men den dagen du kommer in med ambulans efter en trafikolycka är du nog glad om de tar emot dig. Eller så kommer du in på båren från ambulansen på akuten, och innan de släpper in dig så måste du betala med kontanter eller Visa-kort. Det är ungefär samma princip - men du är ju glad så länge du slipper betala...

Jämnställa TV-avgift med sjukvård är väl ändå en extremt fånig jämförelse??
Det är väl ingen här som är emot att betala skatt för att få akutvård när det behövs?

Man överlever väl utan SVT?

Senast redigerat av barrre (3 juli 2008)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
TRYIT Teddan
3 juli 2008 · 2 495 Inlägg

orka ljuga,bedra och ha sig för något som inte kostar mer ......

Vore kul om det kom på skatten , jag har inga företag i sverige (noll skatt i sverige) så jag slipper ju tv-licens i fortsättningen

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Nubbenv4
13 november 2008 · 4 Inlägg

Radio är inte avgiftsbelagd längre.

FRÅN RADIOTJÄNST HEMSIDA: "Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna." Så dom som frågar om dom får komma in som det berättas om begår fel.

En jobbig sak är att Frilanskontrollanterna som knackar på har provisionsbaserad lön och därför struntar i om dom ser en mottagare utan skickar in en anmälan om att du har det endå bara för att få sin jävla betalning. Sen hoppas dom helt enkelt att du har en och inte bestrider det.

-----------------------------------------------------

Annat matnyttigt ur lagtexten:

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2006:798)

---

5 § Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av
TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är
avsedda för annat än bostadsändamål eller i
fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt
vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program.
Lag (2006:798).

--

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
anmäla innehavet till RIKAB.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV-
mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren
till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter
överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de
uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt
andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är
skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de
uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att
fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

---

Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

12 § Om en TV-avgift inte betalas inom föreskriven tid, skall
RIKAB sända en påminnelse till den avgiftsskyldige med
uppmaning att betala inom den tid som RIKAB bestämmer. För
påminnelsen skall den avgiftsskyldige inom samma tid betala en
påminnelseavgift med belopp som regeringen föreskriver.
Lag (2006:798).

Tilläggsavgift

13 § Om en TV-avgift inte betalas inom den tid som har satts ut
i påminnelsen, skall den avgiftsskyldige också betala en
tilläggsavgift inom den tid som RIKAB bestämmer.
Tilläggsavgiften är 40 procent av avgiftsposten för perioden.
Beloppet avrundas nedåt till jämnt antal kronor.
Lag (2006:798).

---

Straff

22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

1. underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet
enligt 8 § första eller andra stycket,

2. lämnar ofullständiga eller oriktiga uppgifter i en anmälan som
avses i 8 § andra stycket, eller

3. lämnar oriktiga uppgifter vid fullgörandet av den
uppgiftsskyldighet som avses i 8 § tredje stycket.

Vad som sägs i första stycket 2 och 3 gäller inte om gärningen är
belagd med straff i brottsbalken. Lag (1996:852).

----------------------

Hoppas detta belyser lite om ämnet och kan räta ut några frågetecken.

Jag tog med det som är mest intressant i inlägget men.
Lagtexten hittas på: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … et=1989:41

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang