6291
Sök

funderingar kring inkoppling 2a batteri m.m

257 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
tjenare

skulle behöva lite hjälp ang mitt ljudbygge.

ska koppla ihop ett 2:a batteri me mitt fram, behöver ja säkring mellan dessa? om ja hur kraftig? sitter en 100A där som ja hade till mitt gamla system.

sen undrar ja vilket sätt som är bäst att koppla kondensatorn på och behöver ja säkra av den också?

ja har en 300A säkring som ja kommer köra bak till monosteget. regulator kommer i imorn

2 123 Inlägg
27 maj 2007
Danne_86 skrev:
tjenare

ska koppla ihop ett 2:a batteri me mitt fram, behöver ja säkring mellan dessa? om ja hur kraftig? sitter en 100A där som ja hade till mitt gamla system.

sen undrar ja vilket sätt som är bäst att koppla kondensatorn på och behöver ja säkra av den också?

ja har en 300A säkring som ja kommer köra bak till monosteget. regulator kommer i imorn

Vad har du för kabelarea till monosteget ?

257 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Danne_86 skrev:
tjenare

hittar inte kvittot men i pekfinger storlek i princip alla kablar är av den storleken, runt 100kr metern, så de skulle väl räcka....

2 123 Inlägg
27 maj 2007
Danne_86 skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Danne_86 skrev:
tjenare

hittar inte kvittot men i pekfinger storlek i princip alla kablar är av den storleken, runt 100kr metern, så de skulle väl räcka....

Och du ska köra en 300A säkring ?
33mm2 kabel brukar kosta runt 130kr metern och absolut maxsäkring på en sån kabel är 140.
Antar att du har 21mm2 och då ska säkringen vara absolut max 100A.
För vidare information om hur stor säkring du ska ha så läs vidare på nardik.com's magazine eller skicka spec på ditt slutsteg, kabelarea och längd på kabeln så kan jag räkna ut din säkringsstorlek.

1 634 Inlägg
27 maj 2007
Bara att dra + till + mellan batterierna, du skall ha helst ha säkring ca 20-30cm ifrån batterierna på kabeln i båda ändarna. Det går sällan åt så mycket ström som man tror, en 100A säkring räcker långt, men 150-200A är iaf inga problem på en 50mm2 kabel, på en 33mm2 hade jag satt en 100A i varje ände. Antingen så paralellkopplar du batterierna med både + och -, eller så kopplar du bara ihop de med + och jordar det nya batteriet i karossen.

Kondensatorn sätter du på + kabeln mellan säkringsblocket och steget, jorden från kondningen drar du till chassit. Men om du har ett andra batteri där bak så behöver du ingen kondning wink

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (27 maj 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök