Slutsteget krånglar, äter säkringar

pippaaN
27 maj 2007 · 987 Inlägg

Hej hej. Mitt slutsteg började äta säkringar idag,  vad kan ha hänt? Så vitt jag vet, är det inga problem med kablarna, plus sitter på plus, minus på minus, och remote på remote. Är steget trasigt? vore rätt sjukt, då det köptes här om dagen, och som sagt. Det är inte fel kopplat..

i like it load
Berra_
27 maj 2007 · 82 Inlägg

NippaN skrev:
Hej hej. Mitt slutsteg började äta säkringar idag,  vad kan ha hänt? Så vitt jag vet, är det inga problem med kablarna, plus sitter på plus, minus på minus, och remote på remote. Är steget trasigt? vore rätt sjukt, då det köptes här om dagen, och som sagt. Det är inte fel kopplat..

Kolla jordpunkten igen! Annars får du följa upp kablarna så de inte har skavts sönder på något ställe för då kommer blir det kortslutning -vilket gör att säkringarna går.

AntonK
27 maj 2007 · 208 Inlägg

Kortslutning någonstans. Mest troligt + kabeln. Eller så har du nått knas inne i steget.... Men kolla upp + kabeln.

Wrum!
Fredrik.Gustavsson
27 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Kolla pluskabeln, och jordpunkten efter kabelbrott.

pippaaN
27 maj 2007 · 987 Inlägg

Okay, thanks för svaren. Får göra en noggranare koll imorgon, återkommer då om jag lyckas fixa biffen smile

i like it load
karlsson89
28 maj 2007 · 6 Inlägg

NippaN skrev:
Hej hej. Mitt slutsteg började äta säkringar idag,  vad kan ha hänt? Så vitt jag vet, är det inga problem med kablarna, plus sitter på plus, minus på minus, och remote på remote. Är steget trasigt? vore rätt sjukt, då det köptes här om dagen, och som sagt. Det är inte fel kopplat..

Du har ju defintift en överström (kortslutning) nångstans är det inte kablarna så är det någon som har hänt när du kopplade in slutsteget i bilen att de kanske är någon som ga bränts sönder inne, ta reda påvad de skall vara för motstånd i slutstegen sen mäter du på plus och minus ingångarna i slutsteget o se om du får samma värde! lycka till

Saab 99L (1973)
Sharky
28 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Om slutstegets säkringar går så drar steget för mycket ström. Om det är kortis på matande plus så går säkringen vid batteriet och inte stegets säkringar.

Att mäta ingångsimpedans på stegets plus/minusmatning är i princip omöjligt.

Jag skulle börja med att noga kontrollera högtalarkablage och högtalaranslutningar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pippaaN
28 maj 2007 · 987 Inlägg

Jag har kollat allt nu. Ingenting verkar fungera. Kan det vara så att det är fel på steget helt enkelt? Jag är ju 110% säker på att det inte blivit fel när jag kopplat. Då jag kopplat många steg tidigare, och aldrig blivit fel. så.. hmm Kan det vara något slags fabriksfel ?

i like it load
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 maj 2007 · 2 353 Inlägg

NippaN skrev:
Jag har kollat allt nu. Ingenting verkar fungera. Kan det vara så att det är fel på steget helt enkelt? Jag är ju 110% säker på att det inte blivit fel när jag kopplat. Då jag kopplat många steg tidigare, och aldrig blivit fel. så.. hmm Kan det vara något slags fabriksfel ?

En kass jordpunkt är också en stark kandidat i såna här lägen. För, ju högre resistans i kabeln du har, desto mer ström vill steget dra...

Dubbelkolla jorden. Vad kör du med för kabelarea, och vad är det för steg?

SAMT, hur har du fixat kontakterna. Inte så ovanligt man ser såna där HELT VÄRDELÖSA 21mm2 kontakter guldplätterade man köper på MDS eller BRL som man sen kniper med en tång. Det funkar inte, jag har sett folk som haft jorden hängande i 10 kardeler.....man kan dra en sån kontakt i skruvstädet med nåt skarpt föremål emellan så det verkligen sitter.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
29 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Tack Jonas......

Hur mycket bättre skulle inte världen vara om folk sket i dessa kontakter och lät en elfirma med hyudralpress klämma riktiga installationskabelskor.

/Göran

jonash skrev:
Inte så ovanligt man ser såna där HELT VÄRDELÖSA 21mm2 kontakter guldplätterade man köper på MDS eller BRL som man sen kniper med en tång. Det funkar inte, jag har sett folk som haft jorden hängande i 10 kardeler.....man kan dra en sån kontakt i skruvstädet med nåt skarpt föremål emellan så det verkligen sitter.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fredrik.Gustavsson
29 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Sharky skrev:
Tack Jonas......

Hur mycket bättre skulle inte världen vara om folk sket i dessa kontakter och lät en elfirma med hyudralpress klämma riktiga installationskabelskor.

/Göran

jonash skrev:
Inte så ovanligt man ser såna där HELT VÄRDELÖSA 21mm2 kontakter guldplätterade man köper på MDS eller BRL som man sen kniper med en tång. Det funkar inte, jag har sett folk som haft jorden hängande i 10 kardeler.....man kan dra en sån kontakt i skruvstädet med nåt skarpt föremål emellan så det verkligen sitter.

mvh Jonas

Har man en ordentlig kabelskotång funkar det ju hur bra som helst att pressa dessa guldplätterade kabelskor, jag använder en tång som klarar upp till 35mm2 och det sitter, jag drag testar alltid i skruvstädet för att det verkligen ska sitta. Sitter det inte ordentligt är det bara kasta och prova med en ny.

Han som hade gjort billjuds instalationen i min bil innan mig hade inte ens användt hälften av kardelerna när han pressade. Dessutom hade han dragit 1.5mm kablar från slutsteget fram till stereon och där hade han lödit ihop dom kablarna med orginal kablaget till högtalarna och sedan användt dom ut till högtalarna : /
Ett fint installerat system  ? : )

Sharky
29 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Dom flesta gör inte så Fredrik. Dom skruvar ner insexskruven eller klämhylsan och så är det bra med det. Så därför är alltid min rekommendation till dom som frågar att dom skall låta en elektriker med rätt verktyg och rätt kabelskor klämma kablarna.

/Göran

Fredrik.Gustavsson skrev:
Har man en ordentlig kabelskotång funkar det ju hur bra som helst att pressa dessa guldplätterade kabelskor, jag använder en tång som klarar upp till 35mm2 och det sitter, jag drag testar alltid i skruvstädet för att det verkligen ska sitta. Sitter det inte ordentligt är det bara kasta och prova med en ny.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
klimpan
29 maj 2007 · 2 600 Inlägg

eftersom du ha kollat allt så är det nog steget som är kass du ha inget gammalt steg att testa me och se om det fungera?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
pippaaN
29 maj 2007 · 987 Inlägg

Okej.. Men, det är jordat p samma sätt, som jag gjorde i min förra bil. så, jag tycker iofs inte att det borde vara dålig jord. Men jag får la försöka kolla upp motstånden. Och klimpan. jag har tyvärr inte det. Kolla galleri, så förstår du säkert varför.. smile

i like it load
pippaaN
29 maj 2007 · 987 Inlägg

JBL GTO-752
Tvåkanalsförstärkare från JBL som ger ett stort lyft i ljudkvaliten. Steget har en hög dämpfaktor, vilket gör att det kontrollerar konrörelsen på högtalarna eller en bashögtalare optimalt.


Uteffekt: 2x97W RMS 4ohm. 2x145W RMS 2ohm. 1x290W RMS 4ohm bryggkopplat. Stabil i 2ohm. Övrigt: Frekvensomfång 10Hz-20kHz. Insignal 230mV-5,5v. S/N 82dBA. Mått: 295x60x313mm.

Det slutsteget har jag, vad ska det vara för mostånd, och liknande..? ^^

i like it load
Sharky
30 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Glöm det där med att mäta motstånd. Det finns inget vettigt sätt att göra det på.

Fråga:

Har du provat att koppla bort högtalarsladdarna från steget? Går säkringen i steget då också?

/Göran


NippaN skrev:
Det slutsteget har jag, vad ska det vara för mostånd, och liknande..? ^^

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jblgolf
30 maj 2007 · 21 Inlägg

dra dit en 200 amp säkring hållare en rikti,

Earons Servicetekniker
30 maj 2007 · 300 Inlägg

Jblgolf skrev:
dra dit en 200 amp säkring hållare en rikti,

Det var en mindre bra idé hmm

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
pippaaN
30 maj 2007 · 987 Inlägg

Jblgolf skrev:
dra dit en 200 amp säkring hållare en rikti,

Det tror jagi nte direkt att jag kmr prova..

i like it load
pippaaN
30 maj 2007 · 987 Inlägg

Sharky skrev:
Glöm det där med att mäta motstånd. Det finns inget vettigt sätt att göra det på.

Fråga:

Har du provat att koppla bort högtalarsladdarna från steget? Går säkringen i steget då också?

/Göran


NippaN skrev:
Det slutsteget har jag, vad ska det vara för mostånd, och liknande..? ^^

Okej, då struntar jag i att försöka mäta. Nej, det har jag inte testat. Får testa det idag då.. Får tacka för all hjälp man får! smilesmile

i like it load
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang