Koppla in elhissar Volvo 740

christofferedil Yellow bug!
27 maj 2007 · 1 640 Inlägg

Tog bort frågan som jag ställde en gång i tiden, inte aktuell längre. Bläddra ner lite i tråden så får ni tips hur man kopplar in elhissar smile

Senast redigerat av Edil_ (31 augusti 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sharky
28 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Skaffa en Haynes Volvo-handbok så har du kopplingsschemat. Och det är inte speciellt komplicerat att få liv i hissarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
christofferedil Yellow bug!
28 maj 2007 · 1 640 Inlägg

Sharky skrev:
Skaffa en Haynes Volvo-handbok så har du kopplingsschemat. Och det är inte speciellt komplicerat att få liv i hissarna.

/Göran

Tackar för svaret. Jo, Haynes boken ligger uppslagen framför mig, men elschemaläsningen går väl sisådär smile

Borde finnas någon som gjort det innan som kan beskriva lite kortfattat att den ska sitta i där o kanske den ska gå vidare dit osv tongue Men man kanske får börja fördjupa sig i det själv smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sharky
28 maj 2007 · 10 287 Inlägg

I princip behöver du +12V och Jord till varje dörr. Dessutom en extra kabel från förarsidans knappar till passagerarsidan så att du kan köra båda hissarna från förarsidan.

/Göran


Edil_ skrev:

Sharky skrev:
Skaffa en Haynes Volvo-handbok så har du kopplingsschemat. Och det är inte speciellt komplicerat att få liv i hissarna.

/Göran

Tackar för svaret. Jo, Haynes boken ligger uppslagen framför mig, men elschemaläsningen går väl sisådär smile

Borde finnas någon som gjort det innan som kan beskriva lite kortfattat att den ska sitta i där o kanske den ska gå vidare dit osv tongue Men man kanske får börja fördjupa sig i det själv smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Aga_Diff Bärs!
28 maj 2007 · 3 456 Inlägg

är det fram eller bakdörrar?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
wimhed
7 augusti 2007 · 510 Inlägg

Edil_ skrev:
Första gången jag frågar efter hjälp här, men man kan ju alltid få något bra svar smile

Har fått tag i två dörrar från en voltad 740 med två fönsterhissmotorer + reglage. Hur invecklat är det nu att få dem att fungera på min -85 med vanliga vevar? Är det värt ett försök eller är det bara att ge upp tanken?

Hur ska elen kopplas osv? Det är väl den delen som jag behöver hjälp med smile

Tacksam för svar smile

Klart värt ett försök, jag lyckades på min med lite tid och fundera .. Det sitter 5 sladdar från varje motor om ja inte minns helt fel, två till knappen, och 2st jord och en plus, eller va det tvärt om, 2st plus o 1 jord .. Koppla jorden till vilken skruv som helst i dörren, sen snor du ström ifrån lampan i dörren tongue Enda nackdelen är att du inte kan hissa ner ifrån din sidan. Men teoretiskt sätt borde det gå om man drar en plus sladd ifrån förarsidan hela vägen till andra, eller är jag helt ute och snurrar ? Tänk bara på att du inte kan ha cd´n igång och tävla vem som får ner hissarna först, får då går säkringen wink (vet av erfarenhet) haha . Nej, men gör som ja sa så ska det funka smile Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Intoxicated
30 augusti 2007 · 100 Inlägg

väcker lite liv i denna tråd ska göra samma ingrepp själv...

enklast att göra detta med hjälp av en haynes bok ?

Mvh T

christofferedil Yellow bug!
31 augusti 2007 · 1 640 Inlägg

Haha, trevligt att se min gamla tråd väckas till liv. Har lärt mig en hel del sen jag skrev den här frågan. Vet också att det inte bara är att koppla in med kablarna som gick in i knapparna, på mina dosor behövdes det relä som skötte omkopplingen mellan +/-.

Själv tycker jag inte man får så mycket hjälp av Haynes, mer än elscheman. Så jag har pillat ihop ett eget elsystem till hissarna. Använder förarplatsens dosa, och har kopplat till relä. Så förarsidans knapp drar upp rutan, och passagerarsidans ner. Nu är det bara att få tag i en förardosa till, så jag kan göra likadant på andra sidan, sen ska jag sätta dem snyggt i mittkonsollen på nåt sätt, ungefär så som 850 har! smile Har ingen skanner just nu, men får en inom de närmsta dagarna, så kan skanna in mitt "kopplingschema" då.

Det som behövs är väl i stort sett hissar med motorer, två förarplatsdosor, två relän, massa kabel, och så lite verktyg.. smile

Har fått allt utritat av en gubbe som jobbat många år i branschen som bilelektriker, så det ska nog funka. Bra när man blir upplärd av kunniga personer smile

Kan ju tillägga att det allra klurigaste är att har man inte plockat fullständig kabelhärva , så blir det svårt att få till det där med att när + är på + och - på - går rutan ner, och när - är på + och + på - så går rutan upp. Krävs ett växelrelä för det? Jag kan då inte se nån annan utväg iaf! tongue

Senast redigerat av Edil_ (31 augusti 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Intoxicated
31 augusti 2007 · 100 Inlägg

Du köpte inte en med knappar för alla 4 dörrar på förrarsidan ?
Så ser iaf mina ut (när jag väl köpt dem)

Intoxicated
31 augusti 2007 · 100 Inlägg

Edil_ skrev:
Haha, trevligt att se min gamla tråd väckas till liv. Har lärt mig en hel del sen jag skrev den här frågan. Vet också att det inte bara är att koppla in med kablarna som gick in i knapparna, på mina dosor behövdes det relä som skötte omkopplingen mellan +/-.

Själv tycker jag inte man får så mycket hjälp av Haynes, mer än elscheman. Så jag har pillat ihop ett eget elsystem till hissarna. Använder förarplatsens dosa, och har kopplat till relä. Så förarsidans knapp drar upp rutan, och passagerarsidans ner. Nu är det bara att få tag i en förardosa till, så jag kan göra likadant på andra sidan, sen ska jag sätta dem snyggt i mittkonsollen på nåt sätt, ungefär så som 850 har! smile Har ingen skanner just nu, men får en inom de närmsta dagarna, så kan skanna in mitt "kopplingschema" då.

Det som behövs är väl i stort sett hissar med motorer, två förarplatsdosor, två relän, massa kabel, och så lite verktyg.. smile

Har fått allt utritat av en gubbe som jobbat många år i branschen som bilelektriker, så det ska nog funka. Bra när man blir upplärd av kunniga personer smile

Kan ju tillägga att det allra klurigaste är att har man inte plockat fullständig kabelhärva , så blir det svårt att få till det där med att när + är på + och - på - går rutan ner, och när - är på + och + på - så går rutan upp. Krävs ett växelrelä för det? Jag kan då inte se nån annan utväg iaf! tongue

Det ska vara 3 poler per "knapp" , 2st + en minus(jord) då du vänder strömen på elmotorn för o hissa ner eller upp ? inte särskilt avancerat?

christofferedil Yellow bug!
1 september 2007 · 1 640 Inlägg

Intoxicated skrev:
Det ska vara 3 poler per "knapp" , 2st + en minus(jord) då du vänder strömen på elmotorn för o hissa ner eller upp ? inte särskilt avancerat?

Jag har då mätt och mätt och sådär har inte jag på mina dosor. Som jag skrev, på de jag fått tag i krävs ett relä.. (Och detta finns ju även dokumenterat i Haynes på elschemat?) Finns inte en chans att de kan växla utan att det blir kortis. Som sagt, har haft folk nära mig med mångårig kunskap i branschen hela sommaren, som jag själv också blivit upplärd av, och de säger detsamma?

Fast rita upp ett elschema över hur jag ska koppla in det där på dosans kontaktpunkter, så ska jag prova och se vad som händer! Vi kan ju alltid ha missat något väldigt enkelt!

Senast redigerat av Edil_ (1 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
RaggarVargen
7 december 2009 · 210 Inlägg

skit lätt att koppla knapparna. värre borra nya hål så att elhissarna kommer rätt yikes

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Doomase
31 mars 2012 · 4 Inlägg

Tjena

Kan du berätta hur du gjorde, för ja får då de fan inte å funka hmm
Behöv man nått relä eller hur är de?

Nitromast Dr. Scanner
1 april 2012 · 2 167 Inlägg

Doomase skrev:
Tjena

Kan du berätta hur du gjorde, för ja får då de fan inte å funka hmm
Behöv man nått relä eller hur är de?

Inte för att vara elak, men för i h*lvete...
"Det som behövs är väl i stort sett hissar med motorer, två förarplatsdosor,två relän, massa kabel, och så lite verktyg.. smile "

Doomase
1 april 2012 · 4 Inlägg

Ja men då e frågan, va fan skare va för jävla relän då!?

Nitromast Dr. Scanner
1 april 2012 · 2 167 Inlägg

12v förslagsvis!

zigzaw
24 juli 2013 · 20 Inlägg

Drar upp denna tråden igen.
1. Hur fan får man av motorn från donaterbilen? Sitter med popnits eller något liknade skit?
2. Är det samma mekanism som på den manuella fönsterhissen, dvs ut med veven och in med motorn bara?
3. Hur vet jag vilket relä jag ska ha och hur kopplar jag in det?

Nitromast Dr. Scanner
24 juli 2013 · 2 167 Inlägg

Sitter väl med skruv?
Jag flyttade över allt när jag böt, varför tar du inte bara hela innanmätet ?

zigzaw
24 juli 2013 · 20 Inlägg

Nitromast skrev:
Sitter väl med skruv?
Jag flyttade över allt när jag böt, varför tar du inte bara hela innanmätet ?

Inte på den 940in jag kollade på iallafall. Tänkt det var onödigt pl det var samma grejer

Nitromast Dr. Scanner
24 juli 2013 · 2 167 Inlägg

Onödigt? yikes Är ju inte mycket mer jobb att ta med allt än bara hissen? Speciellt inte när du inte har en aning om hur det ska sitta
Mina är jag nästan helt hundra på att dom satt med skruv (740 dock)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang