frostyman skrev:
ToXtreme skrev:
Fast deras diskusion va ju angående om Volvo va säkrare än Saab.. och på den frågan så blir svaret faktiskt Ja!
Saab har totalt 4 modeller i sitt utbut, 9-2, 9-3, 9-5 och 9-7 .. Men det är bara 2 utav dessa bilarna som har 5stjärnor i EUROncap..
Volvo har totalt modeller i sitt utbut, C30, S40/V50, (S60/V70), V70N, S80 och XC90.. alla dessa bilarna utom S60/V70 har 5stjärnor..
Procentuellt om man går efter EUROncap så har Volvo högre säkerhet! Volvo är världsledande när det gäller säkerhet, det finns lixom ingenting som talar emot det, Volvo har alltid vart säkra, sen finns det inget som talar för att Saab är skit för det, men enligt tester och utrustningsmässigt har Volvo varit snäppet värre.. Slutdiskuterat!
Men hur är det med folksams testresultat tagna från nästan 100.000 krockar i den riktiga trafiken? Lär ju vara mer rättvist att kolla på statistik tagit från verkliga krockar, än där man krockar bilarna på ett förutbestämt sätt (som många verkar bygga bilarna efter för att få fler stjärnor).
i skrivande stund verkar folksams sida vara nere, men jag hittade iallafall den här från 2003. Vilken är den säkraste bilen?
http://www.whiplashgruppen.info/forsakr … 3.htm#saab
Jag vill också säga nåt i diskussionen

Om vi kollar på listan, så ser vi att både volvo och saab är, och alltid har varit, väldigt långt framme när det gäller säkrehet.
Se till exempel på Saab OG900 79-93 och volvo 240. Båda är bilar konstuerade på 70-talet, men är egentligen vidareutvecklingar av bilar från 60 talet, nämligen saab 99 och volvo 140.
Till faktan: Tabellen visar att båda dessa bilar, trots sina gamla konstruktioner, är märkta med blått, vilket säger att dom båda är
minst 15% säkrare än medelbilen, och det är inte medelbilen 1980, utan medelbilen 2000. Rätt bra för så gamla kontruktioner?
Så låt oss vara överens och säga att saab och volvo är lika säkra. Alla vet at dom är lika säkra. Volvofanatiker vet att saab är säkra och saabfanatiker vet att volvo är säkra. Så är det bara.
Ska det vara EuroNCAP's statistik så är både Citroen, peugeot, toyota, renault och skoda säkrare än både volvo och saab. Alla deras bilar är femsjärninga. Jag litar mer på folksam.
Åter till tråden nu. Jag håller fortfaronde ferrari som mest överskattade märket och Toyota prius som mest överskattade bilmodell.