5803
Sök

volvo 245... B21 Elfel hjälp!

94 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
tjenare
är det ngn som har ngn aning om vad det kan vara för fel?

ska skriva ner en liten diagnos:D

började med att bilen gick lite halft om halft och när man skulle stänga av den så fortsatte bilen att gå?
tänkte då att det var tändföljden så ställde då in den.

Men nu efter ett tags körande så när jag skulle stänga av den igen så vart det exakt samma fel att den fortsatte tända efter att jag vridit av bilen:S

och nu är allting dött... ingen gnista alls + att en säkrning hade gått bytte säkringen men kom inte tillbaka ngn gnista inte...

ngn som har ngn aning om vad det kan vara för fel?

tacksam för svar:D

21 761 Inlägg
31 maj 2007
Den där säkringen, går den bla till tändspolen?
Vilket nummer har säkringen?

21 761 Inlägg
31 maj 2007
Om motorn glödtänder så kan det tex vara dåliga tändstift eller att stiften är för "mjuka", då fortsätter det att glöda vid elektroden fastän man stänger av motorn. Men en annan sak att kolla upp är tomgångsventilen, den som sitter på förgasaren/insugningsröret. Det är en magnetventil som ska se till att motorn inte glödtänder när man stänger av motorn.

158 Inlägg
31 maj 2007
Glödtänder den,eller går den "helt normalt" även fast du vrider av nyckeln??...hade nå psykfel på en gammal 240...nån som vart o tattat med el-systemet så tändspoeln fick tjuvström från lysena..

"Objects in mirror tend to dissapear"

439 Inlägg
31 maj 2007
antingen får bilen för mycket soppa+ att tändningen troligen står alldeles för högt.
ställ tändningen på cirka 10 grader,sänk soppaskruven o sedan sänker du el höjer den tills bilen går jämt,lukta lite på avgaserna så märker du direkt när den går jämnt,

har själv förgasare på min 745 o den drar cirka 0,8 l milen,motorn har gått 36000 mil...

old,low and slow....

21 761 Inlägg
31 maj 2007
Booornis skrev:
Glödtänder den,eller går den "helt normalt" även fast du vrider av nyckeln??...hade nå psykfel på en gammal 240...nån som vart o tattat med el-systemet så tändspoeln fick tjuvström från lysena..

Hehe, det där fenomenet kan man få om man sätter in ljusautomatik som går via generatorns D+. Fick det på en 240-77 en gång. Jag fick ta bort säkringen för varselljuset för att det skulle fungera. Ändå var allting helt rätt kopplat.

94 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
Det är första särkingen som går och 8an kanske det är iaf 8amp säkringar...
fattar inte varför gnistan bara dog eftersom jag hade i gång bilen o la i backen o skulle sticka så dog bilen o gnistan försvann?...

min tomgång ligger på kanske 500-800 kan inte direkt på rak arm men...

kan det vara så att fördelarn är helt säcK?

gåre o mäta om man får ström från tändspolen till fördelaren?
Senast redigerat av Keskitalo (31 maj 2007)

21 761 Inlägg
31 maj 2007
Vilken bil är det, din 245?

Kettunen
31 maj 2007
Kan vara sot i motorn med.. Gammla 740n som rullade ca 39 tusen efter tände och då var det mycket sot o skit i motorn.

21 761 Inlägg
1 juni 2007
Har kollat i ett elschema för 240-84 och säkring 1+8 verkar bara gå till diverse småbelysningar inuti bilen, till relät för centrallås och även till cig-uttaget.

Står det så innanför säkringslocket också?

För att kolla om det kommer gnistor från tändspolen så kan man använda en tändinställningslampa och se om den blinkar när den kopplas på tändspoletändkabeln.

94 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har kollat i ett elschema för 240-84 och säkring 1+8 verkar bara gå till diverse småbelysningar inuti bilen, till relät för centrallås och även till cig-uttaget.

Står det så innanför säkringslocket också?

För att kolla om det kommer gnistor från tändspolen så kan man använda en tändinställningslampa och se om den blinkar när den kopplas på tändspoletändkabeln.

Aokej
näae stod inget i locket dära..
men har mina funderingar om det kan vara att brytarspetsarn gått eller om kamremmen kuggat:P
får se hure blir

21 761 Inlägg
1 juni 2007
Du kan mäta på tändspolens stift 15 med tändningen påslagen, då ska det finnas spänning där. Men jag är lite fundersam på varför säkringarna pajjade, de kanske har med saken att göra.

94 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan mäta på tändspolens stift 15 med tändningen påslagen, då ska det finnas spänning där. Men jag är lite fundersam på varför säkringarna pajjade, de kanske har med saken att göra.

kollade under rotorn och allt i fördelarn den snurrar osv sen kollade jag om kamremmen hade kuggat för då ska den ju tydligen tappa gnistan o allt om det är fel men näe inte det:P

sånt jävla mysko fel vet inte vad det kan vara?

21 761 Inlägg
1 juni 2007
Har du kollat om det finns spänning på stift 15 när tändningen är på?

94 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du kollat om det finns spänning på stift 15 när tändningen är på?

nä har bilen uppe i kiruna o jag sitter här hos bruden i byn:P blir o kolla i morgon
vad äre för säkring?

94 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
nuu har jag fått ett nytt problem på elen:D nu har den slutat att ladda jag har bytta alla kablar + laddningsrelä o då funkade den men nu hardet dött igen:D

21 761 Inlägg
28 juli 2007
Lyser laddlampan när tändningen är påslagen men motorn av?

Kolla hur kolen ser ut på laddregulatorn.
Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2007)

1 785 Inlägg
28 juli 2007
Keskitalo skrev:
nuu har jag fått ett nytt problem på elen:D nu har den slutat att ladda jag har bytta alla kablar + laddningsrelä o då funkade den men nu hardet dött igen:D

Slipa ytorna fria från oxid! Där laddningsrelät sitter behöver det jordning mot generatorn + en liten fläns som ska få kontakt med regulatorn. Sedan kommer laddningen att fungera igen.

Kolla även släpringarna på generatorn när du ändå har regulatorn borta, är det allt för djupa spår är det inte säkert att det kommer att fungera. Men det kan vara ganska djupa spår innan den lägger av helt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

94 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
Brytarspetsen hade gått därav el felet:)

laddningen berodde på att en kabel brunnit som jag inte såg

Sök