3661
Sök

Hålla tal på skolavslutningen, någon som har gjort det förut?

76 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
Jo... såhär är det. Min klass har skolavslutning på fredag den 8, och jag antar att jag kommer hålla ett tal, om ingen annan kommer göra det! Någon som har förslag på hur man gör?
Är det över huvud taget värt att göra det?
Vad ska man säga!?
Bör man skämta lite?
Sorgligt, eller glatt? Med eller utan klimax?
Hur talar man? Vanlig samtals ton eller? tongue

Allt sådant som ni kan tänka er wink! Har ni förslag eller något som kan hjälpa en så skriv på! Om ni är osäkra så skriv ändå! big_smile
Förresten, jag kommer nog också spela något på avslutningen, eller på balen som är imorrn, har ni förslag på något bra låtval så skriv det också wink

P.S: Ha en trevlig kväll/dag wink

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 juni 2007
tal har man ju aldrig vart bra på men det bästa är ju att inte stå som en mumie och tala stelt utan det bästa är ju att skämta lite och så lätta på stämmningen det ska kännas skönt att sluta skolan även så ska du tacka alla lärare och även ge ros men lite ris också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

FreddeK
4 juni 2007
haha stackars dig...jag hade dissat talet...du får ju varken bättre betyg eller pengar för det så det kan väl kvitta? sen att du kanske gör bort dig gör ju inte saken bättre...hmm du får fundera en extra gång!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
4 juni 2007
Freddeponken skrev:
haha stackars dig...jag hade dissat talet...du får ju varken bättre betyg eller pengar för det så det kan väl kvitta? sen att du kanske gör bort dig gör ju inte saken bättre...hmm du får fundera en extra gång!

Alternativt att det är kul för de andra att höra på? Ibland kanske man får bjuda lite på sig själv?

892 Inlägg
4 juni 2007
Tydligen, så snackar man rätt fort, FÖR fort för tal, så tala rätt så långsamt. Lärde mig det för många år sedan. smile
Lycka till!

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

fotointresserad
2 307 Inlägg
5 juni 2007
Jag tycker att det låter som ett bra och roligt initiativ ja! Själv hade vi i våran svenska c-kurs mot slutet att vi skulle hålla högtidstal och jag höll då ett till min avgångsklass. Ha en vanlig ton och bli inte allt för högtidlig, kan kännas överdrivet då. Innehållet skulle kunna vara en blandning av både sorgsenshet (ex. hur tråkigt det kommer va att skiljas från klassen etc.) men även saker som kan leda fram till skratt, som roliga händelser och saker ni varit med om tillsammans under er tid som klass.. Och avsluta på ett roigt och trevligt sätt, och nämn typ att du hoppas att ni kommer hålla kontakten och ses ofta även efter skolan har tagit slut. Bara att lycka till och grattis till studenten! smile

76 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
Tack så mycket för alla bra svar! Många bra råd här som jag verkligen kommer ta till mig!
Och Freddeponken, det är nog bara lugna puckar för jag gjör bort mig dagligen tongue Men som Ludde_mannen sa så får man bjuda lite på sig, många kommer man ju inte se igen så tongue

Ironhead: Kanon!! Det hade jag inte tänkt på. Det är lätt hänt när man pratar om saker som inte är alltid lika uppfriskande och lyckliga wink Kommer hålla kroppsspråken å skämten på topp ! smile Och självklart tacka lärarna och risa dom för alla jobbiga läxor!

Android: Oh? Det ska jag tänka på... Har hållit två tal i hela mitt liv som var inför klassen, och de gick riktigt bra faktikst, den ända erfarenheten är att man ska alldrig slarva med talkort eller något, för man glömmer alltid vad man ska säga å kan då lätt bli nervös tongue Men bra att du sa det där så man inte pratar som en symaskin wink

Norde: Tonfalet var något som jag var osäker på, så tack för råden där smile och att man börjar med sorgsenhet först och tar det goda sen wink för man vill inte gå ledsen därifrån! sad Men jag får tyvärr rätta dig att jag går inte ur studenten wink Utan 9:an, men ändå smile

Fortsätt med era svar, har avslutningen på fredag så skriv ner alla era råd, för jag och andra lär nog behöva dem.
Ha en trevlig morgon / dag ! smile

Sök