Dumpventil! Har en återcirk. Kan jag ändra den till öppen?

Majzzen
5 juni 2007 · 177 Inlägg

Tjenna, har en fråga. Undrar om man kan göra en liten lösning för att få en återcirkulerande dumpventil att funka som en öppen. Eftersom jag inte har råd till så mkt just nu efter bil köpet.

Har köpt en Saab 900 2.0T, den har en orginal monterad återcirkulernade dump väl placerat uppe vid motorn (rätta mig om jag har fel). Tänkte om man bara kan ta av "återcirkuleringsslangen" som går till röret mellan turbon och luftfiltret? Kan något hända, mer än att det låter förjävligt när den släpper trycket?

Tack för hjälpsamma svar!

Swinge Kung
5 juni 2007 · 191 Inlägg

jag har för mig att även ng900 är utan luftmassemätare så det är egentiligen bara att plugga röret mellan dumpen och filterröret och sätta på ett filter på dumpen, finns sådana filter på speedparts

Majzzen
5 juni 2007 · 177 Inlägg

Swinge skrev:
jag har för mig att även ng900 är utan luftmassemätare så det är egentiligen bara att plugga röret mellan dumpen och filterröret och sätta på ett filter på dumpen, finns sådana filter på speedparts

Jaa, den ska vara utan luftmassemätare. Är inte så kunnig på det här, använder man filtret då för ett det inte ska komma skit in "bakvägen" genom dumpen då?

Erick
5 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Helt riktigt. Du pluggar returslangen, och låter dumpen vara öppen, och sätter det lilla filtret på dumpen.

Här har du länk till filter som passar.. Där får du även med en plugg till returslangen.
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m … port.shtml

Går dock att köra utan filter om du vill prova hur det låter.

Du har trionic 5 på din saab, och den använder mapsensor, så det fungerar utmärkt med öppen dump på din bil.

Mvh
Erick

Senast redigerat av Erick (5 juni 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Majzzen
5 juni 2007 · 177 Inlägg

Erick skrev:
Helt riktigt. Du pluggar returslangen, och låter dumpen vara öppen, och sätter det lilla filtret på dumpen.

Här har du länk till filter som passar.. Där får du även med en plugg till returslangen.
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m … port.shtml

Går dock att köra utan filter om du vill prova hur det låter.

Du har trionic 5 på din saab, och den använder mapsensor, så det fungerar utmärkt med öppen dump på din bil.

Mvh
Erick

Ja det ska vara MAPsensor, och så är det röd tändkasett, om det nu har med det att göra?!?..   och men vad kan hända utan filet då? kan man inte typ köpa ett sånt lite filter om man använder som öppetluftfiler på moppar??

Swinge Kung
6 juni 2007 · 191 Inlägg

det spelar roll eftersom du inte kan plugga returen på en bil med luftmassemätare, det blir massa fel då.. det är klart att du kan köpe ett sådant filter och sätta på om det har rätt anslutningsdiameter osv.. men det är ju bra att få med pluggen som finns på speedparts också, kompisen körde ner en runt träbit, det funkar ju det med tongue

varför ska du plugga återcirkulationen förresten?

Joakim_J Lastbilsmekaniker
6 juni 2007 · 328 Inlägg

det låter la goare om man gör den till öppen dump, antar att det är därför han vill ha det så tongue hehe

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Seeker
6 juni 2007 · 49 Inlägg

precis, ganska uppenbart?

lycka till med din bil!

_fillan_ med lem
6 juni 2007 · 1 925 Inlägg

jag har gjort så på min saab ! tog bara en träkloss o pluggade röret med,,,dumpar hur skönt som helst smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Swinge Kung
6 juni 2007 · 191 Inlägg

på en bil utan luftmassemätare så är det bara att byta luftfilter till ett öppet så får du dumpljudet där + att du får ett grymt skönt motorljud (enligt mig) + att saab originaldump är skitbra grejer tongue

silverbird
6 juni 2007 · 666 Inlägg

Saab 900ng har inte LMM så det är bara att köra på med en öppen dump, varför man har öppen? jo för att det pyser mer, har man tillexempel en sådan som jag har med en tratt på så pyser det väldigt mycket smile
//Silver

Gräsberg
6 juni 2007 · 1 002 Inlägg

som du tänkt göra så precis har jag på min bil.. kan luska reda på en bild om du vill.. sen spar den slangen mellan orginaldumpen och insuget! o sätt på det på besiktningen. ägaren innan hade de problemet! men de är kanske med de griniga göbbera i k-stad tongue

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Majzzen
11 juni 2007 · 177 Inlägg

Gräsberg skrev:
som du tänkt göra så precis har jag på min bil.. kan luska reda på en bild om du vill.. sen spar den slangen mellan orginaldumpen och insuget! o sätt på det på besiktningen. ägaren innan hade de problemet! men de är kanske med de griniga göbbera i k-stad tongue

Finns beskrivning på speedparts hemsida hur man ska göra.. Jopp klart man spar alla orginaldelar va fan. smile

Dialbo
12 augusti 2007 · 124 Inlägg

Kan man köra utan filter på dumpventilen? Vad kan hända isåfall om man gör det?

steffe67 gruvarbetare
12 augusti 2007 · 152 Inlägg

Dialbo skrev:
Kan man köra utan filter på dumpventilen? Vad kan hända isåfall om man gör det?

du kan köra utan filter på den för det är "alltid" övertryck ut från den:)
men den som går till insuget på turbon ska pluggas för där "sugs" det alltid o kommer det in skärp därsad  prova att håll en pappers bit där filter på AV ska sitta o gasa sen så får du se att det alltid blåser ut från den å aldrig in i AV,n   (AV= avlastnings ventil)

Dialbo
12 augusti 2007 · 124 Inlägg

ok, så det är inget skadligt att köra utan filter på Av:n? jag har lsät att den läcker o så?

steffe67 gruvarbetare
12 augusti 2007 · 152 Inlägg

Dialbo skrev:
ok, så det är inget skadligt att köra utan filter på Av:n? jag har lsät att den läcker o så?

jag kört utan i 1 år nu på min.. det sägs att dessa filter kan broma luften som ska dumpas ut vid växling..

Dialbo
12 augusti 2007 · 124 Inlägg

Ok, ska testa utan filter smile

steffe67 skrev:

Dialbo skrev:
ok, så det är inget skadligt att köra utan filter på Av:n? jag har lsät att den läcker o så?

jag kört utan i 1 år nu på min.. det sägs att dessa filter kan broma luften som ska dumpas ut vid växling..

sensan
30 juni 2008 · 50 Inlägg

Ursäkta att jag drar upp en rätt gammal tråd, men tyckte det verkade bättre än att skapa en helt ny ;P

Jag inhandlade min förstabil för inte så länge sedan, närmare bestämt en NG900 SE Turbo -95. Och tog inte så lång tid innan man ville ha ett lite diskret pysljud mellan växlingarna. Så jag köpte Speedparts filterkit med plugg för återcirkulationen och det lilla filtret, men tycker att det inte låter nånting i princip. En lätt "nysning" om man varvar över 3krpm är allt som kommer, men absolut inget tydligt och fint ljud. Spelar heller ingen roll om jag varvar 4.5/5krpm, blir bara en lätt nysning ändå. Nu är ju bilen helt original och så och förstår ju att det inte kan pysa hur mycket som helst med original ladd, men tycker att det borde låta lite mer iallafall. Har funderat på att införskaffa ett open-air kit från JR för att förstärka ljudet lite. Någon här som kan bekräfta att man får ett lagomt pysigt dumpljud med det monterat? För som det är nu låter det ju knappt någonting alls. Och är det såhär för alla? Dvs att det knappt låter något om man inte har ett öppet filter. Sen undrar jag hur det verkligen är med öppna filter. Om jag nu t ex. köper JR/Speedparts open-air kit med värmeskölden och allt jox, är värmen verkligen ett så stort problem ändå? Är det såpass att min bränsleförbrukning kommer fara åt helvete och att bilen kommer att gå sämre, eller är det på den nivån att det blir en marginell skillnad? Sista frågan jag har berör det här lilla buntbandet man får med filterkitet, vad ska man med det till? För vad jag kan förstå så ska man ju ha klammern till filtret, till pluggen spelar det ju ingen roll om man sätter ett buntband, det sitter ju bra där det sitter när man har tryckt dit det tycker jag.

En grej som jag också har hört är att detta filter som följer med "kitet" ska vara för litet, i den bemärkelsen att all luft som ska dumpas inte tar sig ut p.g.a det lilla filtret. Är detta ett problem om man har bilen helt original också? Tänkte på om det är såpass litet att inte allt tar sig ut även med org. ladd.. Vill ju inte skada turbon bara p.g.a att man vill ha lite pysljud ;P

Senast redigerat av sensan (30 juni 2008)

Saab 9000 2.0t "A50" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang