Jag stannar till vid en rondell för att släppa fram trafiken som befinner sig i den. Hinner stå still i ca 2 sekunder, då det blir knalljust inne i bilen, sen smäller det. Det lät precis som ett gevärsskott och det tog en stund att fatta vad som hade hänt.
Kliver ut bilen och möts av en förbannad taxichaufför (kvinna), som (enligt min uppfattning då) försökte få allt att låta som det var mitt fel. Kände att jag verkligen inte orkade med detta, så jag konstaterade skador, tog hennes nummer osv och åkte vidare. Flera bekanta som fått höra om smällen ringer och kollar så jag mår bra. Jag känner inte av något, men alla säger att det är lika bra att du åker ner till akuten så dom får kolla så du inte är skadad.
Nej då tänker jag, jag mår ju hur bra som helst. Efter en stund börjar jag känna mig mer och mer stel, värken tilltar i framförallt ryggen, men även nacken. Bestämmer mig för att åka hem och lägga mig. Kommer hem, fixar lite kvällsfika, sen rasar jag ihop på golvet. Först då inser jag att det här är inte bra. Sliter fram mobiltelefonen och ringer 112. Det blir transport på splineboard och med nackkrage i ambulans in till akuten där dom genast skickar upp mig på magnetröntgen.
Där konstateras att en ryggkota har flyttat på sig i nedre bröstryggen och det såg även "tveksamt" ut på kotan ovanför. Vid det här laget är smärtan nästan olidlig och dom trycker i mig både muskelavslappnande och tunga smärtstillande mediciner.
Nu 4 veckor senare satte jag mig bakom ratten igen för första gången sedan det hände. Jag fick panik direkt när jag såg en bil och hela olycksförloppet spelades upp igen i mitt huvud. Åkte ett par kilometer sen bestämde jag mig för att åka hem och parkera igen.
Ni andra här på forumet som vart inblandade i trafikolyckor, hur har det vart för er första gången ni sitter bakom ratten igen? Är det bäst att försöka komma igång igen så fort som möjligt, eller ska man dra ut på det för att tja lugna sig själv på nåt sätt?
Mycket text blev det, vilket inte var tanken från första början. Är även tveksam till om rubriken är passande för innehållet.
Till sist kan jag bara säga som mina vänner gjorde. Har ni vart inblandade i en trafikolycka, även om ni tycker att ni mår bra. Åk förbi sjukhuset och låt en läkare avgöra om du verkligen mår bra
Hej FRA!