Neonlampor under bilen "alla färger olagligt?"

jaebest Rödljuskung
27 september 2005 · 18 Inlägg

Hejsan... fick en lapp på 300:- ... det är priset för att se kool ut...

men man får ha de om man står still och det får finnas men inte användas under färd... färska nyheter ifrån måndagskväll...

Solen lyser och fåglar kvittrar, en dam passerar stadens enda övergångsställe. Önske staden, där allt lever i ett lugn och i harmoni. Plötsligt blir allt tyst... långt bort dyker det upp något, det är silvert, lågt och det närmar sig snabbt. Vad det nu är passerar blixtsnabbt och ingen tycks hunnit reagera på vad som hänt. Allt återgår, för en stund. En kort stund. Inget kommer vara sig likt.
Citroën Xantia Activa TCT "Favoriten" (1999)
Citroën C3 Pluriel "Bilen för stranden" (2003)
Citroën Berlingo SK Hdi "Firmabilen" (2004)
wipeout
27 september 2005 · 44 Inlägg

att polisen säger att man inte får ha neon även när man står stilla tror jag är bara för att dom vet att vi använder det när vi kör oxå och vill förstöka få bort det helt

parayaCar
27 september 2005 · 424 Inlägg

FilipD skrev:
när jag ringde klamarläns polisen sa de att det var okej att ha det stan (för att det finns så mkt annat ljus och neonskyltar).
men inte om du kör på landsväg.

Tycker det var en mycket sund bedömning! stäng av neonet när ni slutat cruisa, där håller ja med polisen, det är ganska förvirande att möta en neonprydd bil i mörkret på e4:an !!!!tongue
men i stan är det väl annorlunda, där är det ju för de mesta upplyst med gatlampor! så där borde de ju va lugnt.

/paja

**// Toyota \\**
PeppeVectra Peppe Vectra
28 september 2005 · 1 076 Inlägg

Ja de är mycke snack om de. handlar nog mycke om polis till polis. vissa brur sig inte andra tycker de ser fräckt ut å andra hugger en i nackaskinnet på 2 röda.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
gratzner Slacker
15 oktober 2005 · 59 Inlägg

För att ni ska få svar era trähattar så ska jag höra med farsan.. han är polis nämligen smile

Förresten så har jag köpt en Opel Calibra idag.. den ska ha blått ljus under smile

What's your name? What've you had? ....Safe as fuck!
-PINNEN-
15 oktober 2005 · 409 Inlägg

haha sjyst

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
parayaCar
15 oktober 2005 · 424 Inlägg

jag tror att polisen har rätt till en egen tolkning inom deras eget distrikt. Det brukar fungera så, samma sak med hur polisen väljer att utvisa flyktingar ur sverige osv.... olika mellan län

så om du bor i västerbotten så har polisen här kommit överens om en egen policy för styladebilar, och i stockholm är det annat som gäller. Tänk om samma lagar skulle tillämpas strikt detsamma över hela sverige, det skulle inte fungera....

håller ni med?

**// Toyota \\**
StiFf Wankel
15 oktober 2005 · 1 080 Inlägg

parayaCar skrev:
jag tror att polisen har rätt till en egen tolkning inom deras eget distrikt. Det brukar fungera så, samma sak med hur polisen väljer att utvisa flyktingar ur sverige osv.... olika mellan län

så om du bor i västerbotten så har polisen här kommit överens om en egen policy för styladebilar, och i stockholm är det annat som gäller. Tänk om samma lagar skulle tillämpas strikt detsamma över hela sverige, det skulle inte fungera....

håller ni med?

tycker det skulle vara väldigt mycket lättare om alla följde samma lagar, så man visste vad som gällde..
varför skulle det inte funka ?

MDS Västerås
Micro87 Golf-ägare
15 oktober 2005 · 3 Inlägg

Här har ni ett svar från Vägverket som reder ut hela skiten. Allt är olagligt. Tyvärr sad

Hej *****.

Enligt 3 kap 76 § Trafikförordningen får från ett fordon under färd på väg inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt samt inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus. Detta gäller även extra lyktor.
Dessutom finns ytterligare regler i Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 2003:22). Enligt dessa föreskrifter får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat än slag än de som finns angivna i Vägverkets föreskrifter.


Enligt 21 kap. 9§ i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör) inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, belyst område eller hur ljusstarka de är. Eftersom det framgår av föreskriften att "fordon inte får ha" strålkastare och lyktor av annat slag, innebär detta att det gäller oavsett om bilen körs eller står stilla. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning.

Vidare sägs i Vägverkets föreskrift att
strålkastare och lykta på fordon ska vara så placerade på fordonet att föraren inte störs av ljuset.

Mer information finns att läsa i Vägverkets Föreskrifter 2003:22, se länk nedan.
http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr022%20.htm
http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr042.htm
http://www.vv.se/lagrum/htm/2004nr045.htm

Med vänlig hälsning
Björn Englund
Vägverket/Upplysningstjänst

Gasen är som basen. När man har lyssnat en stund ökar man lite till.
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

Så säger Vv´s föreskrifter men "frrågan lyyder" Vad säger lagen. Enl. min tolkning borde det vara tillåtet åtminstone vid "icke färd" d.v.s. om fordonet / en i fråga står parkerade. Ska finjustera min anläggnig för att sedan besiktiga med nepnet monterat och då ska jag fråga vad de tycker. Ska dettutom försöka utkräva ett skriftligt utlåtande om det. Hoppas det går genom.

parayaCar
15 oktober 2005 · 424 Inlägg

tycker det skulle vara väldigt mycket lättare om alla följde samma lagar, så man visste vad som gällde..
varför skulle det inte funka ?

därför att anledningen till att dom har sånna här lagar är väl att det har uppkommit en konflikt nånstans som man behövt reglera med en lag!  men det behöver ju inte betyda att man har problem med detta överallt i hela sverige och därför så skapar polisen sin egen policy för deras eget distrikt.


förresten
Gratzner, skulle du snacka med din farsa? fråga då om polisen arbetar på samma sätt över hela sverige, det tror jaginte

**// Toyota \\**
OverBoosted AUTOBAHNRASER
15 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

jag har mött många trevliga poliser och många otrevliga men jag tycker inte neon stör något alls i trafiken till och med min mormor tycker det ser fint ut värre när man är ute och får ett helljus i nacken


Bmw osv..
drömmaren Corrado Club Sweden
15 oktober 2005 · 73 Inlägg

bmw750 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
jag har mött många trevliga poliser och många otrevliga men jag tycker inte neon stör något alls i trafiken till och med min mormor tycker det ser fint ut värre när man är ute och får ett helljus i nacken

får inte ha blått eller rött ljus framåt, heller inte nån annastans där det syns.. för att du får inte uppfattas som utryckingsfordon..

Du får inte ha någon färg, någonstans.

MTY120
26 oktober 2005 ·

bmw750 skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
jag har mött många trevliga poliser och många otrevliga men jag tycker inte neon stör något alls i trafiken till och med min mormor tycker det ser fint ut värre när man är ute och får ett helljus i nacken

får inte ha blått eller rött ljus framåt, heller inte nån annastans där det syns.. för att du får inte uppfattas som utryckingsfordon..

samma sak har jag hört,
att det är förbjudet med blå & röd neon,

en kompis fick böter för att han hade blåa glödare i lysena på sin bil
då han stod parkerad,
men det varierar väll från polis hur pass "kinkiga" dom är,

vad jag läst på custom neon (eller vilken hemsida det var) så är det bara blå & rött som är olagligt,

jag ska fråga en polis nå hära, skulle inte vara allt för roligt att ha monterat neon & är skit stolt så kommer farbror blå & ger en böter för det,

MTY120
26 oktober 2005 ·

bmw750 skrev:
dom kan inte ge böter på nåt när du står still...

tydligen så kunde dom det,

jag tycker då att det låter ut dumt då man står stilla,

psittacus
26 oktober 2005 · 533 Inlägg

Lagtexten är ganska enkel skriven då den anger vad som ÄR tillåtet. Som någon skrev nånstans  i tråden så är det ju så att allt från lagen avvikande INTE är tillåtet!! Som sagt ...ganska enkelt..kanske inte kul men ..enkelt..hrm..

På avspärrat område, för tex en utställning, så är det ju OK...

Sen kan man ju alltid hålla med om att det finns lägen då det är OK men om alla skulle få göra sånt som man själv tycker är ganska OK ibland så skulle det inte bli kul ute på stan....

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
MTY120
26 oktober 2005 ·

bmw750 skrev:
dom kan inte. o betalade han och godkände så får han allt tyvärr skylla sig själv, han lär sig till nästa gång..

nepp han hade det på en "a-traktor" å enligt lagen så kunde dom inte göra något då det var en "epa" , polisen fick skämmas, men om det hade varit en bil hade han direkt fått betala som jag förstog det,

Warcry
26 oktober 2005 · 271 Inlägg

En spontan tanke bara, om man kan koppla in neonljusen till varningsblinkerskontakten eller annat relä, så borde man väl få ett pulserande ljus?

JohnnyN Rutinerad medlem
26 oktober 2005 · 1 938 Inlägg

Det stämmer bra wink men om det är så nyttit fö neonet att pulsera så, är ju en annan fråga tongue

Warcry
26 oktober 2005 · 271 Inlägg

Hehe, fick idén efter och ha spelat NFS Underground.. man kanske kan fixa ett "trögt" relä som inte bryter tvärt utan tonar ut eller koppla till en kondensator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang