Projekt "Sportbilen" Audi 80 -92 Nu: Köpt ny front :)

saabmosare
9 juni 2007 · 60 Inlägg

ToXtreme skrev:
Gött med fler förstabilsprojekt smile

Va noga med att täcka över fördelningslocket när du kör motortvätten bara, och ha inte för högt tryck! Rekommenderar dig inte att använda högtryck, inte ens på lägsta, bättre att gå med en svamp istället smile

Sen damasken, kan va så att du tvungen att ta loss själva konsollbiten runt den.. vet faktiskt inte riktigt, min är bara att dra loss så tongue

Lycka till, ta gärna en titt på mitt projekt smile MVH Falk

Tackar. smile

Ops. Tyvärr har jag kört hela motortvätten redan, med högtryck. Tänkte att de skulle räcka med att ta de lite lungt kring elen. Jag får se om den startar i morogn. Köpte iaf ett skitbra motortvättningsmedel idag på jobbet. De funkade skitbra ihop med högtrycken iaf. Kommer med namn och bild senare.

Jadu, tycker at jag slitit hårt nog. Men kan vara lite nojig. De är den där sargen som inte vill lossna. Får kika mer i morogn annars.

Mvh Johannes

Senast redigerat av saabmosare (9 juni 2007)

ToXtreme
9 juni 2007 · 3 627 Inlägg

Hehe okaj smile Själv körde jag väääldigt försiktigt med motortvätten + att jag gick över med svamp smile Va det motortvätten från C?? eller? Syskonet till 5-56? tongue

Hah okaj, jo vissa sånna paneler kan sitta som F*N, I know ^^

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
saabmosare
10 juni 2007 · 60 Inlägg

ToXtreme skrev:
Hehe okaj smile Själv körde jag väääldigt försiktigt med motortvätten + att jag gick över med svamp smile Va det motortvätten från C?? eller? Syskonet till 5-56? tongue

Hah okaj, jo vissa sånna paneler kan sitta som F*N, I know ^^

Från c? Tror de var turtle men är inte säker.
Ska prva sonax rubbing och vax nu någondag. Kan ju hojta till om de är bra grejer för in 740 ser ut at behöva få sej en omgång också. wink Annars fin ju smile

ToXtreme
10 juni 2007 · 3 627 Inlägg

Ser min 740 ut att behöva få sig en omgång putsning? yikes

Stog och polerade den i 7timmar för 2 veckor sen, och detta med maskin ^^ Men jag använde ErrBee finrubbing, Sonax Cleaner och Sonax Vax och det blev riktigt bra smile
Sen så ska jag motortvätta den snart igen, för att verkligen få upp putsen på den smile
Tar å länkar 1 bild bara som rättelse(A)
http://s48.photobucket.com/albums/f238/ … nt=j10.jpg

Senast redigerat av ToXtreme (10 juni 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
saabmosare
10 juni 2007 · 60 Inlägg

ToXtreme skrev:
Ser min 740 ut att behöva få sig en omgång putsning? yikes

Stog och polerade den i 7timmar för 2 veckor sen, och detta med maskin ^^ Men jag använde ErrBee finrubbing, Sonax Cleaner och Sonax Vax och det blev riktigt bra smile
Sen så ska jag motortvätta den snart igen, för att verkligen få upp putsen på den smile
Tar å länkar 1 bild bara som rättelse(A)
http://s48.photobucket.com/albums/f238/ … nt=j10.jpg

Oj, förlåt. missade nog de. :S

Tyvärr tro jag att jag åker på at lyfta min topp. När jag skulle köra in den idag, efter motortvätten så började den ticka lire lätt, sen ökade ljudet och tickningarna tillslut vågade jag inte ha motorn igång längre. Börja plocka isär lite och de ser ut som om den tryckewr ur sen mellan toppen och blocket på avgassidan på 1(? den längst fram) cylindern. Byter termostaten och kikar oljan en gång så får vi se senare.

Bilder om 10 min.

Tvättad bil
Tvättad motor
Motortvätten som jag är nöjd med smile


http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/large/47337-99939.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-99941.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-99942.jpg

Senast redigerat av saabmosare (10 juni 2007)

ToXtreme
10 juni 2007 · 3 627 Inlägg

Du skulle inte kört med högtryck tongue Men d e taskit när d e så hmm Min tickade iofs oxå, men det försvann efter ett litet tag smile

Lycka till!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
saabmosare
10 juni 2007 · 60 Inlägg

ToXtreme skrev:
Du skulle inte kört med högtryck tongue Men d e taskit när d e så hmm Min tickade iofs oxå, men det försvann efter ett litet tag smile

Lycka till!

Hur mycket? Min tickade jättemycket när jag stängde av motorn. :S

Mapach Chaffis
10 juni 2007 · 15 Inlägg

Har själv haft två Audi 80. En -87 å en -91 å bägge tickade rätt friskt om det var precis på MIN gränsen på oljestickan. Men hade du bytt olja å filter? Annars gör det så snabbt du kan! Men det kan ju oxå vara så enkelt att eftersom det e hydrauliska lyftare, så tickar dom en del innan man fått upp trycket. Gasa till ett par ggr när du startat bilen å se om det tystnar...

Å det där me rost i vänster skärmkant känner jag till alltför väl. Verkar nästan vara standard utrustning på den där modellen.  tongue

Men är det nåt annat du undrar över så hör av dig vettja. Efter nästan 6 år me Audi 80 så borde ja ju kunna nåt iaf. roll

twin_cam Smålänning
10 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Ser fin ut, Tror det är en bra förstabil! Jag har min utlagd här, det är saaben. Sportbil det med wink Slå gärna en kik på den

Jag motortvättade med högtryck och hade inga problem alls med tickningar eller nåt sen, så jag tror bara det är gammal olja eller för lite olja. Testa att byta den först om du inte gjort det, sen kan det ta en stund för tickningarna att försvinna. Min bil hade förra ägaren skitit i service så den tickade friskt på venilerna.
Körde upp den tills fläkten startade, sen var jag kvick med att tömma ut den gamla oljan och hälla i ny. Sen startade jag den, och allt tick var borta!

Har du pengar så kan du styla den, men tills dess så tror jag den kan bli ett fint Originalobjekt. Faktiskt trevligt med originalare som är fina.

Förstabilen är speciell...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saabmosare
10 juni 2007 · 60 Inlägg

Mapach skrev:
Har själv haft två Audi 80. En -87 å en -91 å bägge tickade rätt friskt om det var precis på MIN gränsen på oljestickan. Men hade du bytt olja å filter? Annars gör det så snabbt du kan! Men det kan ju oxå vara så enkelt att eftersom det e hydrauliska lyftare, så tickar dom en del innan man fått upp trycket. Gasa till ett par ggr när du startat bilen å se om det tystnar...

Å det där me rost i vänster skärmkant känner jag till alltför väl. Verkar nästan vara standard utrustning på den där modellen.  tongue

Men är det nåt annat du undrar över så hör av dig vettja. Efter nästan 6 år me Audi 80 så borde ja ju kunna nåt iaf. roll

Har olja och filetr hemma men har inte bytt än. Och de är som du säger, på gränsen på stickan. Så de kan ju vara de. Men den trycker ur sen lite mellan blocket och toppen också, om det nu inte är nå vatten som ligger kvar sen motortvätten men de känns osannolikt.
Skickar et pm till dej. smile

saabmosare
10 juni 2007 · 60 Inlägg

twin_cam skrev:
Ser fin ut, Tror det är en bra förstabil! Jag har min utlagd här, det är saaben. Sportbil det med wink Slå gärna en kik på den

Jag motortvättade med högtryck och hade inga problem alls med tickningar eller nåt sen, så jag tror bara det är gammal olja eller för lite olja. Testa att byta den först om du inte gjort det, sen kan det ta en stund för tickningarna att försvinna. Min bil hade förra ägaren skitit i service så den tickade friskt på venilerna.
Körde upp den tills fläkten startade, sen var jag kvick med att tömma ut den gamla oljan och hälla i ny. Sen startade jag den, och allt tick var borta!

Har du pengar så kan du styla den, men tills dess så tror jag den kan bli ett fint Originalobjekt. Faktiskt trevligt med originalare som är fina.

Förstabilen är speciell...

Tack. ska kika på din smile

Jo. men min är välservad av gubben som haft den innan. Gått 16400mil bara. Funderar på om de är toppen som skitit sej om man kanske skulle köpa en beg topp och bara byta? Men känns lite dumt då den gått så lite. Får se hur de blir och om de kanske löser sej när jag bytt olja och termostad. Bäst att göra ett komp prov också kanske, då läre jag väll se om den trycker ur sej på någon cylinder? smile

saabmosare
12 juni 2007 · 60 Inlägg

Sådär. Gjorde mästermek i går och bytte termostaten, oljan, oljefilter och luftfilter. Nu Går den mycket bättre inga tickningar och den stannar på 90-92 grader. smile

Besiktat idag. Inga problem. Allt jag fick på var en positionslampa som var paj, bagateller. smile

Har städat ur hela bilen nu och gjort rent gummimator tygmattor och stolar. Så nu är de klart.

Ska iaf göra et komptest för att se så allt står rätt till med motorn.

Nytvättad innuti.
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100922.jpg


Bagaget tokrent.
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100923.jpg


Baksätet rent.
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100924.jpg


Framsätet också rent
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100926.jpg

Båda list skydden hittade jag i bilen så var ju lika bra att dra på lite sånt. Även låsspray så kladdade på lite sånt också. Innredningstvättarna var sådär. Båda ger fläckar på stolarna. Kanske blir för rent? Men den gula nanotech var skitbra till golvmatorna, rekomenderas.
Fläckarna syns på innredningebilderna
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100927.jpg


Hittade när jag städade. Gratistvätt framåt vintern.
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100930.jpg

Såhär se bilen ut besiktad. Ser ni skillnaden?
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100931.jpg

Känns bra efter att bilen stått ett år. smile Bra köp dedär. SKitfel på en positionslykta med trasig lampa.
http://www.garaget.org/gallery/archive/47337/18829/47337-100932.jpg

Dax för utsidan av bilen nu då. Rubbing och vax nästa. smile

Senast redigerat av saabmosare (12 juni 2007)

saabmosare
12 juni 2007 · 60 Inlägg

Hela bilen tvättad, torkad med sämsskinn och rubbar 2 varv. Vaxning får vänta tills i morogn om jag har tid då. Bilder fick jag inga som visade något bra resultat så det fick vara.

Ingen som tycker min tråd är intressant? tongue

_Spawned_ Maskinförare
12 juni 2007 · 1 163 Inlägg

Jodå, nog kan det bli en bra tråd. Några planer så här på bilen ? köra på ett cleant/orginal utseende lr nå värstings ? ;D blir nog kanon iaf, såg ju fin ut invändigt, dock lite rost i skärmen. men det är ju snabbt fixat wink
ps. Tvätta bilen på statiol ?! :S ds.   lycka till

Senast redigerat av _Spawned_ (12 juni 2007)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Gräsberg
12 juni 2007 · 1 002 Inlägg

snyggt! hade en audi 100 som ja skrota rätt kraftigt heh.. finns bilder.. sen byt ut sidoblinkers mot vita o även ifall du får tag i röda bak blinkers.. om du vet hur dem ser ut! blir solklart mkt snyggare me dom!

lycka till o in med flera bilder wink

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
saabmosare
13 juni 2007 · 60 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Jodå, nog kan det bli en bra tråd. Några planer så här på bilen ? köra på ett cleant/orginal utseende lr nå värstings ? ;D blir nog kanon iaf, såg ju fin ut invändigt, dock lite rost i skärmen. men det är ju snabbt fixat wink
ps. Tvätta bilen på statiol ?! :S ds.   lycka till

Planer finns det. Änsålänge håller jag bara på att fräscha upp bilen så jag se vad jag har. Städar ur och gör rent ordentligt och rubbar och vaxar upp lacken. Sen byter jag de trasiga delarna. (Baklykta, skärm och fronten) Ev. Att jag säter på en stylingfront om jag hittar någon som är ok. Har ni några förslag visa gärna.

Efter det så blir de sterio. Inget värsting. Men jag ska i med 2 till högtalare och byta dom 2 som sitter där. Sterion har jag även ska kunna kopplas ihop med ipod så jag har en.

Framtiden som är lite osäkert just nu. vill gärna sänka bilen en 30mm. Och ha 17" Vita fälgar, Typ Oz. Men de får ligga lite på sidan om änså länge.



Gräsberg:
Japp. har funderat på at byta sidoblinkersarna. Är vita snyggare än dioder tror du? Funderat på dom alternativen. Sen så sitter de redan röda bakljus på min bil. wink Sicklen tur man har. Håller med, de är sjukt mycket snyggare då.


Vaxade bilen idag iaf. Blev blankare men är ändå inte riktigt nöjd. Fick inte den där ytan jag ville ha. Vaxade med sonax flytande hårdvax. Nästa gång testar jag turtles vax. Vi får se hur de blir.  Bilder kommer när bilen är ute ur garaget. I morogn någongång tänker jag.

Mäki Långsam Perfektionist
14 juni 2007 · 4 800 Inlägg

Du är ju värre putsbög än mig du wink
Blir kalasbra i alla fall, det är ju fina bilar, har du funderat på rieger-delar?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Kelan Kelan.pixbox.se
14 juni 2007 · 239 Inlägg

nu började jag ju sakna min 80 jag hade sad din var mycket fin! fortsätt såhär så kommer du ha en superfin förstabil sen big_smile

//Silverpilen\\
evilmaster
14 juni 2007 · 385 Inlägg

Uuujj vad fin den blev efter tvätten! smile Riktigt kap du har hittat alltså!

Angående tickandet så var det rätt bra på min Audi 100, den började ticka lite smått när oljan behöves fylla på. Haha. Hur bra det nu är, det skiter jag i, bilen gick iaf utan problem tills den crashades.. tongue Men nu har du ju lyckats fixa det redan, bra jobbat! smile

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
saabmosare
14 juni 2007 · 60 Inlägg

Mäki skrev:
Du är ju värre putsbög än mig du wink
Blir kalasbra i alla fall, det är ju fina bilar, har du funderat på rieger-delar?

Hehe. Bilen har ju stått i et år och var gansla blek och smutsig innuti. Han som haft den innan hade dött så alla grejer och allt låg kvar i bilen så kände att jag ville fräscha upp hela bilen en gång.

Har inte tänk mej nåot kjolpaket i dagsläget. Kanske en ny front bara men då liknande s2 fronten eller quattro fronten. Mer sugen på fälgar i dagsläget. 16 eller 17"

BTW. Din bil har blivit skitfin.

Nu skattat besiktad och körklar. smile


CLG_87
Jodå. Jobbar på de. Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang