Sprängde ett bilbatteri ca 30cm från ansiktet

Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
11 juni 2007 · 482 Inlägg

Var ute och gled Galaxy 500 -66 och stereon började jävlas och gick in i "safty mode" sedan bara 30secunder senare stannade bilen så jag rullade in på en parkering och upptänkte att vi inte hade någon ström.

Jag öppnade huven och knackade lite löst på jorden och batteriet exploderade och sköt båda gavlarna ca30cm från mitt ansikte

Först blev det helt tyst och jag såg bara att min polars mun rörde sig men hörde absolut ingenting sedan övergick det till ett extremt tjut och efter det flimrade det för ögorna......

Efter ca en minut staplade jag iväg till ett hus och fick hjälp att skölja ögorna ......

Visade sig att laddnings relät slutat funka och gett batteriet maxladdning .......



Är helt återstäld nu men tror att hörseln fått sig en smäll

http://redblock.se/batt.JPG
http://redblock.se/batt2.JPG

Senast redigerat av Nitr00x (30 september 2009)

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
MrTobias
11 juni 2007 · 1 297 Inlägg

å fyfan. tur att du klarade dig så pass bra. läskigt värre

940R
11 juni 2007 · 1 567 Inlägg

Fy F*n tur att inget värre hände..Batterisyra är ju inget att leka med.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
GM_only
11 juni 2007 ·

helvete, de låte rinte trevligt det där=/ o jag har nåt liknande fel på min, fast här är det battreiet som inte blir laddat  överhuvud taget=/ hoppas hörslen blir bättre!

Goli
11 juni 2007 · 793 Inlägg

En polare fick sitt batteri till gräsklipparen sprängd ca 20cm från ansiktet... Han fick en hel del mindre trevliga skador..

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
11 juni 2007 · 482 Inlägg

ja fyfan jag tog det ganska lungt när jag satte på laddaren på vanen idag 2x 120ah batterier ...  Jag har fått lite större respekt för batterier nu faktiskt

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
Mäki Långsam Perfektionist
11 juni 2007 · 4 800 Inlägg

Nitr00x skrev:
ja fyfan jag tog det ganska lungt när jag satte på laddaren på vanen idag 2x 120ah batterier ...  Jag har fått lite större respekt för batterier nu faktiskt

Inte minsta konstigt!
Krya på dig.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Drönirettab
11 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Du hade ordentlig tur, svavelsyra i ögonen är som sagt inte att leka med, även om syran iof är ganska utspädd.

Har du kollat ögonen och öronen hos en läkare för säkerhets skull?

Pan
11 juni 2007 ·

Jo batteri har jag lite respekt med för att hålla på med hmm Kan hända läskiga grejer asså tur att du klarade dig undan bra.

twin_cam Smålänning
11 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Fy fan! sånt man drömmer mardrömmar om varje gång man jobbar med batterier.
Krya på dig, hoppas hörseln blir bättre.

Man har hört många skräckhistorier om sprängda batterier. Och man kan fundera på hur högt tryck det var i det batteriet!

Usch, tur det är ovanligt att laddningsreläerna strejkar, men nu vet man att det kan hända, och vad som händer då! Det tackar vi för!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
herr lilltroll bullsmugglare
11 juni 2007 · 190 Inlägg

det finns två grejer jag inte rör... den ena är elektriska grejer o  den andra är fjädrar.
har lyckats med bra skumma grejer med båda.

senast jag skulle koppla in en ny kökslampa så vart det nå vajsing, hade bara slagit av på strömbrytaren på väggen o trodde det räckte.... det gjorde det inte=)

hoppas du blir bättre snart och som nån sa gå till farbror doktorn om du inte vart där redan.!

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
POhlson Motorman
11 juni 2007 · 44 Inlägg

Har oxå testat d kommer inte göra d igen kan ja säga!!

ironhead volvoraggare
11 juni 2007 · 4 776 Inlägg

aj säger jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
tecman
11 juni 2007 · 1 741 Inlägg

hmm.. man kanske bör överväga nån batterilåda av något slag :-P men den sprängs väl åxå kanske om nåt skulle hända

(har batteriet i bagaget)


hoppas hörseln blir bra.. går du med proppar eller kåpor nu så att du får hörselvila?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Drönirettab
11 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Jag tror ändå att man har ganska mycket otur om ett batteri exploderar. Jag har inte alltid gjort som "anvisningarna" när det gäller tex att ge starthjälp och så, men har aldrig varit med om exploderande batteri. Mätte på en gammal Jetta som laddade 19V, men det var inga problem.

Eller så är det jag som har haft tur helt enkelt, vet inte.

TMW-Performance Avstängd
11 juni 2007 · 914 Inlägg

Satan! Tur att du klarade dig utan några värre skador, tråkigt når sånt där händer =/

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Kettunen
11 juni 2007 ·

Läskigt när man läser sånt här!

dusty Living in the fastlane
11 juni 2007 · 2 616 Inlägg

shit va läskigt sad

Rejad Maskin stundent!
14 juni 2007 · 218 Inlägg

otäckt som fan det där, handskas nog med mer varsamhet med batterier efter den här läsningen...

Krya på dej!

//Rejad

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Hagelind
14 juni 2007 · 177 Inlägg

Fan vad äckligt jag har alltid varit lite skraj för batterier en gång när jag skruvade åt batteripolerna så började det blixtra så blev hela u-ringnyckeln het o svart måste ha fått kontakt någon stans men hoppas du kryar på dig tycker du ska ta o gå till Farbror doktorn med det där än fast det inte är några allvarligare skador så synen och hörseln är ju viktiga sinnen för att hålla på med bilar så kolla upp det där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang