Uppkörning!! Säkerhetskontroll m.m?!?!

villhakorkort
11 juni 2007 · 8 Inlägg

Alright, jag har uppkörning snart ( är privatist)! Jag så j***la nervös!!

Och jag har ingen koll på hur man gör en säkerhetskontroll (inre och yttre!

-Hur gör man?
-Vad ska man kontrollera?

-Och något man bör tänka på under uppkörningen?


-Hur går en uppkörning till?

och sista frågan smile..

Vet nån om det är svårt att få tag i sista minuten tider, om jag inte skulle klara mig nu?? Tips på att få tag i tider snabbt?

Upsskattar ALLA svar!! litet råd som många råd big_smile

Ha en bra dag!!

Senast redigerat av villhakorkort (12 juni 2007)

ShadowD Sensation
11 juni 2007 · 74 Inlägg

Utvändig kontroll
Slå på tändningen
Slå på helljus o ena blinkersen
Gå runt bilen o kolla. Alla däcken,helljus,blinkers,bakljus Och skyltljus
Nu slår du på halvljuset och andra blinkersen
Kolla halvljus,parkeringsljus och andra blinkersen
Kolla bromsljuset (de behöver du hjälp med)


Invänding Kontroll
Körställning,Bilbältet
Signal,Torkare/spolare,Värmereglagen
Fotbroms och handbroms.Styrservo

Motorkontrollen

Visa hur man kollar oljan,fyller på olja,kollar vätska till broms o styrservo,spolarvätska,kylarvätska.Visa var generator och batteri finns

de e va ja fått lära mig på körskolan,satt o skrev av en lapp ja fått där i från med:)


de du ska tänka på är att inte vänta på att köra ut från ställen, o va säker på om folk svänger även om dom blinkar kuggade själv på de,kärringe svängde inte.håll hastigheten o kolla mkt i speglarna
sista minuten tider får du om du ringer te Vägverket lättast:) hoppas de går bra:)

Senast redigerat av GolfGtiPower (11 juni 2007)

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded
KarlNilsson Örebroare i exil
11 juni 2007 · 970 Inlägg

GolfGtiPower skrev:
Utvändig kontroll
Slå på tändningen
Slå på helljus o ena blinkersen
Gå runt bilen o kolla. Alla däcken,helljus,blinkers,bakljus Och skyltljus
Nu slår du på halvljuset och andra blinkersen
Kolla halvljus,parkeringsljus och andra blinkersen
Kolla bromsljuset (de behöver du hjälp med)


Invänding Kontroll
Körställning,Bilbältet
Signal,Torkare/spolare,Värmereglagen
Fotbroms och handbroms.Styrservo

Motorkontrollen

Visa hur man kollar oljan,fyller på olja,kollar vätska till broms o styrservo,spolarvätska,kylarvätska.Visa var generator och batteri finns

de e va ja fått lära mig på körskolan,satt o skrev av en lapp ja fått där i från med:)

Precis, det där är bra att plugga in i huvet. Har man "otur" får man göra alla punkter, men som i mitt fall fick jag bara kontrollera att däcken såg bra ut innan körning

Hej FRA!
ironhead volvoraggare
11 juni 2007 · 4 776 Inlägg

när jag körde upp så var det bara spolning och tuta även blinkers däcken behövde jag inte kolla äns.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
villhakorkort
25 juni 2007 · 8 Inlägg

Tack så mkt för era svar!!
big_smile Jätte schysst!

Be nu snälla en tyst bön för att jag ska klara uppklringen också!! haha!

sköt om er! byeeeeeee

Akka
25 juni 2007 · 1 174 Inlägg

jag bvehövde inte kolla något förutom vinrutetorkarna ^^

Nattugglan Idiot..
25 juni 2007 · 285 Inlägg

Tänk på att inte stanna för varenda jävel när dom går ut på övergångsstället..roll
En av grejerna jag blev kuggad på,det roliga var att jag hade lärt mig tvärtom

Han påstog att det kunde uppstå en farlig sitvation om dom som stog bakom var stressade och jag släppte över alla på övergångsstället och man istället skulle våga chansa..

Sen när jag försökte förklara för han att jag hade lärt man att man ska låta körning ta den tiden gör och inte stressa så överröstade han mig bara.

Jag kan fortfarande inte se vad jag gjorde för fel..

Lunchrusning och det är hela tiden folk på övergångsstället och jag stog där i max 30-40sec
men aja..

Bullibert Min bil var för ful för garaget
25 juni 2007 · 74 Inlägg

Nattugglan skrev:
Tänk på att inte stanna för varenda jävel när dom går ut på övergångsstället..roll
En av grejerna jag blev kuggad på,det roliga var att jag hade lärt mig tvärtom

Han påstog att det kunde uppstå en farlig sitvation om dom som stog bakom var stressade och jag släppte över alla på övergångsstället och man istället skulle våga chansa..

Sen när jag försökte förklara för han att jag hade lärt man att man ska låta körning ta den tiden gör och inte stressa så överröstade han mig bara.

Jag kan fortfarande inte se vad jag gjorde för fel..

Lunchrusning och det är hela tiden folk på övergångsstället och jag stog där i max 30-40sec
men aja..

Ärligt talat, hur fan skulle det kunna uppstå en farlig situation för dom bakom? :S
det borde inte ha blivit kuggad för..

själv har man uppkörning om 1 vecka ^^

haxer Proljece?
25 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Nattugglan skrev:
Tänk på att inte stanna för varenda jävel när dom går ut på övergångsstället..roll
En av grejerna jag blev kuggad på,det roliga var att jag hade lärt mig tvärtom

Han påstog att det kunde uppstå en farlig sitvation om dom som stog bakom var stressade och jag släppte över alla på övergångsstället och man istället skulle våga chansa..

Sen när jag försökte förklara för han att jag hade lärt man att man ska låta körning ta den tiden gör och inte stressa så överröstade han mig bara.

Jag kan fortfarande inte se vad jag gjorde för fel..

Lunchrusning och det är hela tiden folk på övergångsstället och jag stog där i max 30-40sec
men aja..

Då har din uppkörningslärare blivit dement smile du har skyldighet att släppa förbi alla gång trafikanter vid "obevakade" övergångsställen dock så behöver du inte släppa över dom om det finns singnaler smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
JalleJ
25 juni 2007 · 420 Inlägg

Hej!
Jag går på en skola som vi får alla körkort och då måste vi kunna göra en fullt godkänd säkerhetskontroll innan vi ens får köra!
Jag antar att det är B-kort du skall ta, här är då hur du skall göra (enligt våra körlärare på skolan):

Motorrummet:
Kolla motorolja, spolarvätska, kylarvatten, bromsvätska och styrservovätska. Fyll på vid behov.

Utvändig kontroll:
Varv 1: Slå till tändningen och höger blinkers, sätt på helljuset, sätt på dimljuset och lägg i backen. Kolla vänster framdäck, kolla helljus, ev dimljus fram, höger blinkers fram, sidoblinkers, höger framdäck, höger bakdäck, kolla höger blinkers bak, kolla bakljus, backljus, skyltbelysning, vänster bakdäck.
Varv 2: Slå om till halvljus, ändra till vänster blinkers, kolla vänster sidoblinkers, vänster framblinkers, kolla halvljus, kolla parkerningsljus, vänster blinkers bak, be någon bromsa och kolla bromsljusen

Invändig kontroll:
Ställ in stol, speglar och ta på bältet. Kolla spolarvätska fram och bak, kolla så det kommer spolarvätska och att bladen är hela, vrid ratten åt vänster och håll kvar, bromsa hårt, tuta och starta. Bromsen skall sjukna lite och ratten skall bli lätt manövrerad. Dra parkeringsbromsen, lägg i 1:an eller backen, kör försiktigt fram eller bak.


Hoppas att detta kan hjälpa dig...
//JalleJ

villhakorkort
25 juni 2007 · 8 Inlägg

jaaa... då ska jag ha uppkörning om ngr dar...
fy fan, jag har magsår av all min nervositet!  gosh!

men.. undrar är det vanligt att man får backa runt hörn?
dte råkar nämligen inte vara min bästa sida.. och ngr tips...? kommer köra upp med en volvo V50..

Och backning överhuvudtaget, vad kan man stöta på då under uppkörningen?

och är privatist? är de ngn större skillnad än gentemot körskoleelever?
är det svårare, lr är det bara en myt?


tackar för svar!!

btw, ni som svara på min tidigare fråga för ngr veckor sen!

tack så jätte mkt! tackar och bockar!

tjing tjing

villhakorkort
25 juni 2007 · 8 Inlägg

haxer skrev:

Nattugglan skrev:
Tänk på att inte stanna för varenda jävel när dom går ut på övergångsstället..roll
En av grejerna jag blev kuggad på,det roliga var att jag hade lärt mig tvärtom

Han påstog att det kunde uppstå en farlig sitvation om dom som stog bakom var stressade och jag släppte över alla på övergångsstället och man istället skulle våga chansa..

Sen när jag försökte förklara för han att jag hade lärt man att man ska låta körning ta den tiden gör och inte stressa så överröstade han mig bara.

Jag kan fortfarande inte se vad jag gjorde för fel..

Lunchrusning och det är hela tiden folk på övergångsstället och jag stog där i max 30-40sec
men aja..

Då har din uppkörningslärare blivit dement smile du har skyldighet att släppa förbi alla gång trafikanter vid "obevakade" övergångsställen dock så behöver du inte släppa över dom om det finns singnaler smile

Okej! Tror din uppkörningsledare hade en dålig dag!
Fy fan vad kasst! Att bli kuggad för det! Det visar ju bara att du är mån om oskyddade trafikanter.. Plus att det är ju det första paragrafen i körkortsboken säger, du ska iakta omsorg och varsamhet..  Jag håller tummarna för att du får en schysstare ledare denna gång!
Skam den som ger sig!

Nattugglan Idiot..
25 juni 2007 · 285 Inlägg

villhakorkort skrev:
jaaa... då ska jag ha uppkörning om ngr dar...
fy fan, jag har magsår av all min nervositet!  gosh!

men.. undrar är det vanligt att man får backa runt hörn?
dte råkar nämligen inte vara min bästa sida.. och ngr tips...? kommer köra upp med en volvo V50..

Och backning överhuvudtaget, vad kan man stöta på då under uppkörningen?

och är privatist? är de ngn större skillnad än gentemot körskoleelever?
är det svårare, lr är det bara en myt?


tackar för svar!!

btw, ni som svara på min tidigare fråga för ngr veckor sen!

tack så jätte mkt! tackar och bockar!

tjing tjing

Det som gör det svårare att vara privatist är nog att när körskoleelever kör upp så står det Övningskörbaktill och Tex. "Södertälje trafikskola" på sidorna så folk tar det lite lugnare när dom ser dom bilarna,För kör man upp privat så står det ingenting.. ser ut som en helt vanlig bil.


När du ska backa runt hörn så tänk på att inte köra förfort.

Använd vänster sidospegel för att hålla koll på din placering in till trottoarkanten/diket.
Höger fönster kollar du till lite ibland så det inte kommer någon osv sen ska du kolla bakåt(Inte med mittenspegeln pågrund av att du kan missa småbarn)..

Så lärde jag mig när jag fick ta en lektion på trafikskolan iaf...

Om du ska backa runt ett hörn och du är i nedförsbacke och kan glida runt så ska du ändå ha backen i för att visa folk att du kör bakåt.

Kommer det någon medans du backar så ska du stanna för att inte vara ivägen så dom kan köra om

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
25 juni 2007 · 199 Inlägg

vettefan hur vanligt (?) det är.. jag fick då göra det iaf... (anledningen är väl att det vill se att du har kontroll över bilen / klarar av att kontrollera den) bästa tipset är väl att vara uppmärksam samt håll blicken rörlig (gäller ju hela uppkörningen) ta det bara lungt å fint så går det nog vägen... backninge generellt är inte någon större del av uppkörninge.. kan väl ske backning runt hörn samt vid parkering / vändning..

privatist VS körskola.. tja.. vad jag hört å förstått är att största fördelen du har är att du är mer van vid bilen eftersom att det är körskolans bil... sen vet jag inte huruvida körskoleläraren sitter med... (det kan ju isåfall vara positivt)  Lycka till

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
Nattugglan Idiot..
25 juni 2007 · 285 Inlägg

villhakorkort skrev:

haxer skrev:

Nattugglan skrev:
Tänk på att inte stanna för varenda jävel när dom går ut på övergångsstället..roll
En av grejerna jag blev kuggad på,det roliga var att jag hade lärt mig tvärtom

Han påstog att det kunde uppstå en farlig sitvation om dom som stog bakom var stressade och jag släppte över alla på övergångsstället och man istället skulle våga chansa..

Sen när jag försökte förklara för han att jag hade lärt man att man ska låta körning ta den tiden gör och inte stressa så överröstade han mig bara.

Jag kan fortfarande inte se vad jag gjorde för fel..

Lunchrusning och det är hela tiden folk på övergångsstället och jag stog där i max 30-40sec
men aja..

Då har din uppkörningslärare blivit dement smile du har skyldighet att släppa förbi alla gång trafikanter vid "obevakade" övergångsställen dock så behöver du inte släppa över dom om det finns singnaler smile

Okej! Tror din uppkörningsledare hade en dålig dag!
Fy fan vad kasst! Att bli kuggad för det! Det visar ju bara att du är mån om oskyddade trafikanter.. Plus att det är ju det första paragrafen i körkortsboken säger, du ska iakta omsorg och varsamhet..  Jag håller tummarna för att du får en schysstare ledare denna gång!
Skam den som ger sig!

Jo jag vet,blev rätt paff när han sa det.
Var helt säker på att jag hade körkortet för allting hade gått bra.
Men om jag får han nästa gång så ska jag chansa lite och om jag kör på någon så får han ta på sig skiten

haxer Proljece?
25 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Haha..  gör som jag tänkte göra om det cyklar över en cyklist över ett obevakat övergångställ:P gasa på lite och trycka till backdäcket smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
parayaCar
25 juni 2007 · 424 Inlägg

Uppkörningsledaren har nog ingen aning om att du är privatist, däremot kanske det märks när du ska köra. Bered dig på att köra en bil du aldrig suttit i tidigare.

Glöm inte kontroll bromsar, både fotbroms och p-broms.
Backljus och bomsljus måste du ha hjälp för att kolla.
Lär känna växellägena så att du inte slänger i fel växel gång på gång.

**// Toyota \\**
Thullen
26 juni 2007 · 1 653 Inlägg

Håll tummarna för att det regnar den dagen, då brukar du bara få innre kontroll smile

Så var det för mig och några kompisar, de som körde upp vid solsken fick göra både innre och yttre, men vi var 3-4 st som körde upp regniga morgonar, då blev det bara innre kontroll smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang