4627
Sök

Körförbud eller inte efter att ha rullat/voltat med bil?

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Igårkväll så voltade/rullade jag med bilen efter att ha fått vattenplaning. (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=46740)

Och jag har pratat med ett flertal bilkunniga bland annat bärgaren som bärgade upp mig från diket.
(http://www.garaget.org/?car=54020)
Och ingen har sagt något om att man absolut inte får köra med bilen efter att ha rullat med den. Bärgaren frågade till och med ifall jag kunde köra hem bilen eller om han sklle bärga hem den.
Men sen nu när min styvfar kom hem som har varit lastbils shaufför i nästan hela sitt liv samt har ca 14 år bakom sig som bilmeck, Han säger då att jag inte får köra med bilen pga av att bilen har rullat runt.
Så nu är jag förvirrad och vänder mig då till Garagets allvetare.
Får man köra med bilen efter att man har voltat/rullat runt med den eller är det plant kör förbud?
Jag personligen tycker att bärgaren borde ha sagt något om det isåfall och inte frågat om jag kunde köra hem den eller inte.

One life, Live it!

349 Inlägg
14 juni 2007
ring vägverket

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Jo, jag hade tänkt det, men dom har stängt nu så tänkte att man kanske kunde få några svar här också.

One life, Live it!

380 Inlägg
14 juni 2007
Förstår inte varför det skulle bli automatiskt körförbud bara för att man voltat så läng allt fungerar som det ska,alltså att den skulle klara en besiktning,finns ju många pilsnerhäckar som ser ut att ha rullat ett antal varv men som är fullt lagliga smile Kom föresten på att det gick en cheva van här hemma i byn för några år sen som dom hade rullat med å den var bes å laglig.

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Låter bra för min del xD
jora allt fungerar som det ska, inget som är direkt fel på utom bucklorna, rutan som man ser på bilderna och backspegeln. Sen är det inge mer som är direkt trasigt.
Men har typ 1½ år kvar innan den ska besiktigas också. Så får väll se vad familjen säger, men kör väll kanske fram tills dess och sen ere skroten som gäller, dvs, om den överlever så länge.. (eller jag) har ju haft bilen sen typ veckan efter påsk och den ser redan ut som den gör. Oj Oj Oj ;p

One life, Live it!

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
14 juni 2007
Bara för att bilen har varit godkänd så betyder det inte att det är att tuta och köra. Bilen måste uppnå vägverkets kvar även i mellan besiktningarna. Om du blir stoppad så lär du åka på framruta. Sen för din egensäkerhets så kan a stolparna taget skada även om det inte syns och då kanske de inte fyller sin funktion nästa gång det går åt skogen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 882 Inlägg
14 juni 2007
fixa nya speglar kasta i en ny ruta tar typ 3min på en gammal golf
och byta lilla rutan sen är det bara att köra på

man ser rätt tydligt att det inte är någon voltning som gjort någon skada på några viktiga detaljer bara utsendet som fått sig en törn går säkert att trycka rätt taket ganska bra oxå

Kör fort så hinner inget hända...

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Growe skrev:

man ser rätt tydligt att det inte är någon voltning som gjort någon skada på några viktiga detaljer bara utsendet som fått sig en törn går säkert att trycka rätt taket ganska bra oxå

Jupp det jobbigaste är att byta framrutan så det blir nog inga större problem att fixa lilla rödingen.. :p

One life, Live it!

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Markus_C skrev:
Bara för att bilen har varit godkänd så betyder det inte att det är att tuta och köra. Bilen måste uppnå vägverkets kvar även i mellan besiktningarna. Om du blir stoppad så lär du åka på framruta. Sen för din egensäkerhets så kan a stolparna taget skada även om det inte syns och då kanske de inte fyller sin funktion nästa gång det går åt skogen.

Hmm, tackar, det låter ganska vettigt eller något tongue
Ska ringa vägverket och se vad dom säger. Så får vi helt enkelt se vad som händer.

One life, Live it!

Fri fart för ett fritt folk!
14 882 Inlägg
14 juni 2007
Tau skrev:
Growe skrev:

Jupp det jobbigaste är att byta framrutan så det blir nog inga större problem att fixa lilla rödingen.. :p

jag personligen tycker nog att den lilla rutan och backspeglarna är jobbigare
även var försig..

framrutan byter man på 2pers på 5minuter ur med den gamla genom att bara fota ut skiten
sen lägger man i rutan i den gamla lister samtidigt lägger man en kabel i rännan där karrosen sen ska sitta sen är det bara att dra i kabeln när man ska ha dit den och trycka fast listen lite lätt

jag bytte på plats på skroten när jag fick en ruta av polaren som jobbade där smile

Kör fort så hinner inget hända...

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Growe skrev:
Tau skrev:
Growe skrev:

jag personligen tycker nog att den lilla rutan och backspeglarna är jobbigare
även var försig..

framrutan byter man på 2pers på 5minuter ur med den gamla genom att bara fota ut skiten
sen lägger man i rutan i den gamla lister samtidigt lägger man en kabel i rännan där karrosen sen ska sitta sen är det bara att dra i kabeln när man ska ha dit den och trycka fast listen lite lätt

jag bytte på plats på skroten när jag fick en ruta av polaren som jobbade där smile

Vart bodde du sa du? tongue

One life, Live it!

Smålänning
7 887 Inlägg
14 juni 2007
Den bilen håller fan i flera år till om du vill. Det finns ingen lag på att det ska finnas rutor på sidorna.

byt backspeglar och vindruta så kan du köra i flera år.

Känns den instabil på vägen? I så fall kan det räcka med en hjulinställning, men gör det inte det så är det bara till att kasta, för då är den ramsne.

Men den såg som sagt knappt skadad ut, så den klarar nog en besiktning med nya backspeglar och annan vindruta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

196 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Den bilen håller fan i flera år till om du vill. Det finns ingen lag på att det ska finnas rutor på sidorna.

byt backspeglar och vindruta så kan du köra i flera år.

Känns den instabil på vägen? I så fall kan det räcka med en hjulinställning, men gör det inte det så är det bara till att kasta, för då är den ramsne.

Men den såg som sagt knappt skadad ut, så den klarar nog en besiktning med nya backspeglar och annan vindruta.

Hjulinställning sköter jag själv då jag har tillgång till min styvfars värkstad där det finns allt som har med det att göra eftersom att han jobbade med det som prioritet i 14 år men också massa andra meckerier när det inte fanns sådana jobb.

One life, Live it!

Sök