gh

GerryB
28 mars 2006 · 44 Inlägg

gemini78 skrev:
Men herregud! Boschman hit och boschman dit, ska det aldrig ta slut...
Hur många inlägg ska det vara om det märket?smile

Jag bor vid gränsen till Finland och även där räknas boschman som skitgrejer.
Dom säljs där i affärer som kan liknas vid rusta och öb, har själv köpt en del boschman grejer när jag var yngre men precis ALLT har det varit nått fel på.
Tycker att ordet boschman borde förbjudas/bannas här på garaget.
Boschman e ba shiait !

Är det märkes-hat jag ser? tongue 
Jag håller med dig, Boshman har fått ryktet dom antagligen förtjänar (min åsikt.)

Men faktum är att jag har lite possitiva perspektiv att dela med er.
Det är nämligen så att för nån år sen sprängde min syster sina högtalare (hem stereo)
Då var det bara att köpa nya ellerhur? men nej vi köpte ett kitt från boschman med tanken att hon märker ingen skildnad på ljud endå.

Kittet: två 6,5" subb/mellan och två  2" diskanter
Till min förvåning dunkade dom på uta helvette i dom små lådorna! botten så det blir till och över!
Diskanterna kunde man inte höra ens prasslande från, men i mellanreg/bas va dom helt fantastiska. Så även om jag inte tycker om märket (skulle aldrig köpa själv)
Så är det ett fint alternativ för dom som inte vill lägga förmögenheter eller för den delen bara vill ha "lite extra krydda"

Jag ger boshman tummen upp! Alla har vi väl lagt ner mer än en tanke på märket har jag fel?
Bli inte förvånade om den blänkande dunkande bilen har en bochman bas från jula därbak :p

Någon i skåne som planerar att åka till elmia? läs tråden om karavan från malmö och helsingborg smile


/Gerryb

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Vad gav de kontinuerligt?

Du kanske har löst hela världens största ekonomiska problem - energibrist!

mvh Jonas

Sharky skrev:
Nu vet jag inte om det finns några moderna bilslutsteg som är konstruerade så men det har i alla fall funnits PA -steg och jag själv byggde steg på slutet 80-talet som drog exemplevis max 500W men kunde kortvarigt pumpa ut 1000W.

/Göran


jonash skrev:
Och det är 500W max det, skall vi räkna på RMS så måste du ta med verkningsgraden i din beräkning, och för ett klass AB steg så är den ca 50%. Dvs strömförbrukningen blir dubblerad!

mvh Jonas

fordsmurfen skrev:
Jag tänkte ge mig in lite i detta
Vad är steget avsäkrat med?
Jag räknade lite 500W på 12V det blir cirka 42A.
Formel
P = Effekt (Watt) U = Spänning (Volt) I = Ström (A)
P=U*I

Andra kul formeler fanns här. Bas reflexrör m.m.
http://www.kennethshem.se/Formelsamling/!FORMEL.htm

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
28 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Ja ja ja , både du och jag vet att man inte kan få ut mer än man stoppar in.

Men räknar man tex RMS på symmetrisk 50-50 fyrkantvåg ( jag visade detta i ett inlägg för ett par dagar sedan) så mäter man 70W RMS om man matar ut 50W energi. Så är man tillverkare av slutsteg och lite fiffig så kan man RMS-mäta med fyrkantvåg.

Det sätt jag konstruerade slutsteg (både för PA-bruk och servoslutsteg) på var att ha dubbla driftspänningar där den högre laddades upp i dom perioder i musiken där nivån var låg. Och sedan när "DUNK" kom och man var tvungen att mata ut, momentant, högre effekt än vad den lägre driftspänningen till sluttrissorna klarade av att mata så switchade man in den högre driftspänningen som räckte för måhända 5ms mellan uppladdningarna.

Detta var inte primärt ett sätt att ge högre effekt utan ett sätt att klara momentana höga effekter utan klippning eller behov av signal-limitrar.

Jag kan nog gräva fram mina gamla ritningar och räkna på hur hög momentaneffekt man klarade även om det är mer än 15 år sedan jag konstruerade detta.

Mvh
Göran

jonash skrev:
Vad gav de kontinuerligt?

Du kanske har löst hela världens största ekonomiska problem - energibrist!

mvh Jonas

Nu vet jag inte om det finns några moderna bilslutsteg som är konstruerade så men det har i alla fall funnits PA -steg och jag själv byggde steg på slutet 80-talet som drog exemplevis max 500W men kunde kortvarigt pumpa ut 1000W.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Det finns en standard för hur man mäter slutsteg som de stora och seriösa använder - CEA2006. Ingen fyrkantsvåg direkt ;-)

Jag förstår precis hur du gick till väga, MEN, fortfarande, den energi du matar in i ett steg kan aldrig komma ut i mer än kanske 90% max (ett rejält effektivt klass D). Sen kan du trixa med dina olika driftspänningar etc. smile

mvh Jonas

Sharky skrev:
Ja ja ja , både du och jag vet att man inte kan få ut mer än man stoppar in.

Men räknar man tex RMS på symmetrisk 50-50 fyrkantvåg ( jag visade detta i ett inlägg för ett par dagar sedan) så mäter man 70W RMS om man matar ut 50W energi. Så är man tillverkare av slutsteg och lite fiffig så kan man RMS-mäta med fyrkantvåg.

Det sätt jag konstruerade slutsteg (både för PA-bruk och servoslutsteg) på var att ha dubbla driftspänningar där den högre laddades upp i dom perioder i musiken där nivån var låg. Och sedan när "DUNK" kom och man var tvungen att mata ut, momentant, högre effekt än vad den lägre driftspänningen till sluttrissorna klarade av att mata så switchade man in den högre driftspänningen som räckte för måhända 5ms mellan uppladdningarna.

Detta var inte primärt ett sätt att ge högre effekt utan ett sätt att klara momentana höga effekter utan klippning eller behov av signal-limitrar.

Jag kan nog gräva fram mina gamla ritningar och räkna på hur hög momentaneffekt man klarade även om det är mer än 15 år sedan jag konstruerade detta.

Mvh
Göran

jonash skrev:
Vad gav de kontinuerligt?

Du kanske har löst hela världens största ekonomiska problem - energibrist!

mvh Jonas

Nu vet jag inte om det finns några moderna bilslutsteg som är konstruerade så men det har i alla fall funnits PA -steg och jag själv byggde steg på slutet 80-talet som drog exemplevis max 500W men kunde kortvarigt pumpa ut 1000W.

/Göran

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
fire_wizard Avstängd
3 april 2006 · 185 Inlägg

jag råder folket härinne att lyssna på vår allsmäktige guru sharky" A.K.A göran". gubben är lite till åren smile men han har fortfarande skallen me sig, jag lägger mig numera när han är i farten, det är ingen ide, när han tar till tangentbordet är det som det gamla djungelordspråket " när göran talar(läs skriver) står internet stilla.

han vet va han pratar om.... hehe

Sharky
4 april 2006 · 10 287 Inlägg

Men lugn och fin nu.....

Allsmäktig är månne dom som sitter på avfyrningskoderna till dom kvarvarande ICBM-missilerna.

Och lägga sig är dumt för då lär man sig aldrig nåt. Ärliga frågor och svar med tanke ska man aldrig låta bli.

/Göran

fire_wizard skrev:
jag råder folket härinne att lyssna på vår allsmäktige guru sharky" A.K.A göran". gubben är lite till åren smile men han har fortfarande skallen me sig, jag lägger mig numera när han är i farten, det är ingen ide, när han tar till tangentbordet är det som det gamla djungelordspråket " när göran talar(läs skriver) står internet stilla.

han vet va han pratar om.... hehe

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
4 april 2006 · 2 353 Inlägg

Ja han e säkerligen duktig, men jag tänker inte "lägga mig" för nån på nåt forum kan jag ju säga. Inte vad gäller området bilstereo iallafall. Har man hållt på med det i snart 18år så har man liksom lärt sig det mesta..

Motorer däremot, där kommer jag inte ens att försöka :-)

mvh Jonas

fire_wizard skrev:
jag råder folket härinne att lyssna på vår allsmäktige guru sharky" A.K.A göran". gubben är lite till åren smile men han har fortfarande skallen me sig, jag lägger mig numera när han är i farten, det är ingen ide, när han tar till tangentbordet är det som det gamla djungelordspråket " när göran talar(läs skriver) står internet stilla.

han vet va han pratar om.... hehe

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
MeuXen
11 april 2007 · 12 Inlägg

Jag har faktiskt köpt ett Boschmann förstärkare samt bas, "vanliga högtalare" och "tweeters"
Är rätt så ny på allt som har med biljud att göra med då när jag är en "data-foto nisse"

Ska bli rätt så intressant o. se om de är så skit som det är.. Lite pirrigt.. men då vet jag sedan till nästa gång vilket märke jag INTE ska köpa =P

Gralq
11 april 2007 · 34 Inlägg

MeuXen skrev:
Jag har faktiskt köpt ett Boschmann förstärkare samt bas, "vanliga högtalare" och "tweeters"
Är rätt så ny på allt som har med biljud att göra med då när jag är en "data-foto nisse"

Ska bli rätt så intressant o. se om de är så skit som det är.. Lite pirrigt.. men då vet jag sedan till nästa gång vilket märke jag INTE ska köpa =P

Samma här.. smile

Jag tänkte att de kan knappast vara sämre än de 13 år gamla Nokiahögtalare som sitter som orginal i bilen, och om de nu inte håller så länge så var de iaf nästan gratis (270kr för 6.5" på Classes)

twostroke
11 april 2007 · 125 Inlägg

jag har 2st boschmann basar, har haft dom i säkert 5 år och dom fungerar hur bra som, helst! tycker dom låter bra med! MEN har man rätt låda så låter det mesta bra! dom känns rätt stabila med! iaf var dom sjuk bra om man tänker pris/prestanda!

och jag har mb quartf framsystem, alpine steg och kickerbasar i bilen nu. kostar 10gånger mer. visst, det låter bättre, men privärt, njaeee

jsupreame
12 april 2007 · 137 Inlägg

TT-Avant skrev:
Jo, fast enligt MDS så ska ju deras steg ge 2000W rms och kostar 990 kr oxå.??!!
Kvalitén på MDS saker är ju därefter oxå...(enligt många iaf.)
Nja..att köpa lite "udda" märken är då rakt inget för mej iaf..

Man går ju inte till fiskhandlaren för att köpa mjöl direkt.. wink

tycker mds har fått dyra grejor nu... är då fan utterst tveksamt ja skulle lägga ut 7 papp på ett monoblock som de står mds på... skulle va kul å få lyssna på en seriös byggd bil... dom mds bilar som varit här i norrland har bara skalldrat å låtit hora,,

beemern .......
12 april 2007 · 2 655 Inlägg

jag har 8st 300w 6,5" högtalare av märket boschmann i min bil och har en jävligt bra stereo och ett slutsteg som ja kör dom me och dom låter jävligt bra. dom kostade 279kr paret och ja spelar ifrån kompisar som köpt dyra kända märken från andra ljudaffärer.

sen har brorsan 6st 300w 6,5tums boschmann i sin och ett slutsteg oxo, ett 5kanals på 1900w, (kommer inte ihåg rms) och kör me en 12" mds bas på 1000w 500rms och han har oxo spelar ifrån kompisarna me de dyrare "värre" grejerna   



sånt här slutsteg kör brorsan me
http://www.imagewoof.com/view_thumb/b5215232/steg.jpg       


oche de här högtalarna använder vi oss av
http://www.imagewoof.com/view_thumb/7828f209/högtalare.jpg


och mitt slutsteg, nå 1800w a/d/s som ja köpte nytt på en ljudaffär i norge för 1000kr och funkar grymt bra. och där ser man även 2 av högtalarna
http://www.imagewoof.com/view_thumb/2db87243/S4021786.JPG

här e 2st till. o 2st i andra dörren och sen sitter de en på varje sida nere vid golvet vid orginalplattserna...
http://www.imagewoof.com/view_thumb/8b1aa236/dörrsidan.JPG

köpte detta bara för att de tydligen skulle va skitgrejer enligt många så ja köpte de högtalarna för att testa och de som sakt att högtalarna e skit har nästan tappa hakan då dom fått höra ljudet. för de som inte tror mej så får ja väl ta kameran och lägga in nån ljudfil när ja hinner tongue... jag e iallfall nöjd och kommer inte byta högtalare tongue

Senast redigerat av beemern (12 april 2007)

Lucien Färsking!
24 april 2007 · 3 Inlägg

haha, hmm. Jag ska faktiskt prova att köpa Boschmann's 4x6'or nu i eftermiddag. För 169 pix är ju priset oslagbart och är det bara skit... Ja, då får det väl vara en lärpenning helt enkelt. smile

_IsakssoN_
24 april 2007 · 310 Inlägg

Min persoliga åsikt är ju att det är rent skräp.. har provat använda boschmann och jag vart äckligt besviken.. totalt skräp.. 

Visst, dom är billiga, men elektronik & billigt går inte så bra ihop.. skulle de vara "billigt" att göra en högtalare så skulle de knappast finnas dom för 1000:- +

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
zoopåse
24 april 2007 · 1 171 Inlägg

Jag funderar/planerar att köpa ett 4-kanals slutsteg från Boschmann.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392510

Är det någon som har någon erfarenhet av detta slutsteg? Funkar der. Jag menar inte om någon har köpt högtalare+slutsteg av fabrikatet och monterat in i originaluttagen på bilen och justerat in på känn och det lät skräp. Det säger inte så mycket om själva slutstegen tycker jag. Det är för många faktorer.

Jag menar om någon testat slutsteget och kommit fram till att det brummar/brusar/viner/distar eller något annat och sedan bytt slutsteget mot ett som fungerar bättre?

Rubbersmoke
24 april 2007 · 11 Inlägg

Ehrm!
Om man säger att Boschmann är skit vet man nog inte vad man pratar om!
Läs på historiken hur Boschmann blev till, Så kanske ni fattar vad det handlar om!
Och hur många av dom ¨kända¨stegen går mellan 5Hz-60kHz? och @0,035% T.H.D vid
max 450W ut! Det håller iallafall  BMAs Z-8428X Steg.
Det var jag helnöjd med! Jag köpte en baslåda från MDS med dubbla 12or. Den skulle stoppa för 1000W lol Det var skit! Om ni vill veta så heter den MDS Fanatic FSB302 2x12.

freddan70 Team Tondöv
25 april 2007 · 649 Inlägg

Rubbersmoke skrev:
Ehrm!
Om man säger att Boschmann är skit vet man nog inte vad man pratar om!
Läs på historiken hur Boschmann blev till, Så kanske ni fattar vad det handlar om!
Och hur många av dom ¨kända¨stegen går mellan 5Hz-60kHz? och @0,035% T.H.D vid
max 450W ut! Det håller iallafall  BMAs Z-8428X Steg.
Det var jag helnöjd med! Jag köpte en baslåda från MDS med dubbla 12or. Den skulle stoppa för 1000W lol Det var skit! Om ni vill veta så heter den MDS Fanatic FSB302 2x12.

Ehrm!
Om man säger att Boschmann är skitbra vet man nog inte vad man pratar om!
Eller så har man inte lyssnat på mycket BRA billjud i sin dag..

Bi0HaZZarD Speed FMK
25 april 2007 · 849 Inlägg

I min projekt bil satt det 2st boschmann (stavning?) högtalare i dörrarna. 5,25" Koaxialer var det. De spelade faktiskt inte så jätte dåligt i jämförelse med mina egna kicker K525 som ersatte högtalarna. Självklart spelade kicker'na bättre än de BM högtalarna men de stod sig ändå bra.


Mvh Ludde

Rubbersmoke
26 april 2007 · 11 Inlägg

Om någon är intresserad så lägger jag in en länk ang Boschmann produkter
kolla subbarna smile

http://www.boschmann.nl/produkten/versterkers.php


Samt en annan bra sida om Bilstereoprodukter

http://www.jacksondirekt.de/catalog/ind … 6ac49513e2

zoopåse
6 juni 2007 · 1 171 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag funderar/planerar att köpa ett 4-kanals slutsteg från Boschmann.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392510

Är det någon som har någon erfarenhet av detta slutsteg? Funkar der. Jag menar inte om någon har köpt högtalare+slutsteg av fabrikatet och monterat in i originaluttagen på bilen och justerat in på känn och det lät skräp. Det säger inte så mycket om själva slutstegen tycker jag. Det är för många faktorer.

Jag menar om någon testat slutsteget och kommit fram till att det brummar/brusar/viner/distar eller något annat och sedan bytt slutsteget mot ett som fungerar bättre?

Nu har jag köpt och installerat ett BM-steg, PCH-4882EX heter det (samma som jag länkat till). Det fungerar jättebra! 4x60W går att spela starkt och rent med och inget störande brum, vin eller brus. Filtrena verkar fungera som de ska. Jag har inget att anmärka på förutom något litet plupp efter att man stängt av stereon men det är väl "standard".

När man packar upp steget så känns det stabilt och tungt. Det är bra ihopskruvat och passformen är ok på alla delar. Det ser "dyrt" ut mao men kostar bara 900spänn. Helt klart ett bra köp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang