Opel Manta GSI vs Ford Sierra XR4i

darkdog8
14 juni 2007 · 183 Inlägg

Tänkte kolla vilken av dessa två bilar ni anser vara roligast som busbil.

Även lite jämförelse som de som är kunniga inom dessa modeller kanske kan svara på

Bränsleförbrukning? Hur mycket vid blandad körning? Vilken av dessa drar mest?
Acceleration? Bästa accet?
Rolighetsfaktor? Roligast allround?

Skriv på med era åsikter

Kettunen
14 juni 2007 ·

Opelns motor är bättre i alla fall.
Forden lär ju börja ticka o fan mas moster till slut enden

NIzmO Ollikkala Racing
15 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Kan bara tala för Manta gsi då jag hade en sån för några år sen.

Grymt rolig bil när man vill busa lite kan jag ju säga, min drog ca: 1,2L milen hur jag än körde kommer jag ihåg.
När det gäller acc så är det helt ok, jag hade iof extraktorgrenrör + 2,5" rallysystem och jr filterinsats i borrad luftburk (underbart ljud big_smile ) , körde ett race mot kompisens 740 med lätt vässad 940 turbomotor och hängde med första halvan på en 300m raka tack vare bättre grepp som diffbromsen bjöd på, Opel = 2 svarta sträck i starten o Volvo = 1 sträck (tror inte Forden har diffbroms?).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
RekordCoupe
16 juni 2007 · 5 Inlägg

Mantan...helt klart!
Speciellt på vintern!!!!! loltongue

Carolina = Turns like a Cadillac stings like a Beemer
Opel Vectra (1990)
decib3L Körv
16 juni 2007 · 3 535 Inlägg

XR4i är så jävla asgrym, glöm inte det smile

Truckdriving Man
Greatsnyggo saabtok
16 juni 2007 · 1 306 Inlägg

Mantan självklart.....Hade en svart  sådan  när ja var yngre  en 86á gsi  Skit  kul att sladda med , kanske inte nåt super ac men de går att få fart på dem

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
haxer Proljece?
16 juni 2007 · 1 464 Inlägg

Ingen av dom? Värdelösa totalt farsan har haft 1 kul som busbil om man nu vill köra i träden och leka smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
17 juni 2007 · 991 Inlägg

Manta, helt underbara bilar. Haft två själv och de är grymt tacksamma att leka i. big_smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
DPB Öh, barlös.
17 juni 2007 · 300 Inlägg

Vad ligger bensinförbrukningen på en manta GSI på då smile? Om man har lätt respektive tung gasfot.

Kettunen
17 juni 2007 ·

Då säger den väldigt mycket. Är ju så me alla bilar i princip. Är du tung på foten töms tanken snart.

DPB Öh, barlös.
17 juni 2007 · 300 Inlägg

Kettunen skrev:
Då säger den väldigt mycket. Är ju så me alla bilar i princip. Är du tung på foten töms tanken snart.

typ bort mot 1.5-2 liter? Det går inte att åka runt 0.8-0.9 med en manta gsi antar jag?

G-Bruno ArtDirector
17 juni 2007 · 462 Inlägg

som gammal manta ägare så säger jag bara.. go for it! hittar du något fint exemplar så kan du annars tips mig hehe

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
G-Bruno ArtDirector
17 juni 2007 · 462 Inlägg

ang. bensinförbrukning... fel bil killen, skaffa dig en aygo! en manta eller en xr4i är till för att köras på ett enda sätt... plattan i botten... å det gäller även när du ska bromsa smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
DPB Öh, barlös.
17 juni 2007 · 300 Inlägg

G-Bruno skrev:
ang. bensinförbrukning... fel bil killen, skaffa dig en aygo! en manta eller en xr4i är till för att köras på ett enda sätt... plattan i botten... å det gäller även när du ska bromsa smile

Ingen första bil med andra ord om man vill komma undan med bensinen tongue hmm

Kettunen
17 juni 2007 ·

Nopp! Men endå en underbar bil! Mantan då!

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
17 juni 2007 · 991 Inlägg

Ofta har de ändrat om lite under huven på mantorna sällan de är helt original. Jag hade iaf en som inte va helt original. satt en 2.4 och bilen gick på ständigt ställ men drog då ca 1-1,5 liter milen. man kunde köra snällt med ja och då drog den mindre tongue
Ha i lite injection trim me så brukar de bli ännu gladare sen är de bara att åka.

Underbara bilar smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
darkdog8
18 juni 2007 · 183 Inlägg

Finns det ingen bakhjulsdriven bil som är snäll mot plånboken då? Som ändå kan hålla sig på max 0,93 typ om man kör snällt?

haxer Proljece?
18 juni 2007 · 1 464 Inlägg

dom flesta bilarna från den tiden 80 slutet av 80-talet drar rätt bra med soppa smile Och "lek" bilar drar mycket soppa för att man "burnar" och trycker plattan i mattan hela tiden. cool

Senast redigerat av haxer (18 juni 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
18 juni 2007 · 991 Inlägg

omega  drar hyffsat och finns me flera olika motorallternativ och är bakhjulsdrivna.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
darkdog8
22 juli 2007 · 183 Inlägg

Har hittat en Manta GSI Exclusive från -88

Har tänkt på en sak,
Den har väl inte servo? Hur är det att styra med den då? Har kört en golf gti -86 utan servo och det var ett helvete att köra vissa moment. Samt har jag ägt en Honda CRX utan servo men den var det inga större problem att göra grova svängar, parkera osv med.

Hur är det med mantan?? Dela med er av era erfarenheter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang