10966
Sök

Vad är bäst idag, klass A, klass AB eller klassFD slutsteg?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
som topic lyder, det börjar bli dags för nytt steg i bilen nu och jag är lite inställd på Pioneers PRS serie (jag vill INTE ha andra rekomendationer tack!) men nu för året så släpper dem 2 nya steg som jobbar med FD istället för A, å jag vet ju D idagsläget är mycket bättre till basar för det drar mindre ström och distar därmed lägre... men hur är det nu till framsystem?

Jag skall isåfall ha ett 4 kanals, 2 kanaler till mellan och 2 kanaler till hög (kör nätverk)...

vilket av dem är bäst??

är ute efter finljud...

klass A steget klarar ju tex mycket högre Hz än FD, dubbelt för att vara exakt, spelar detta stor roll? FD steget har ju lite mer effekt, är det mer prisvärt gämnfört med A steget?

klass A steget:

http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … index.html

klass FD:

Senast redigerat av Xoff (24 juni 2007)

372 Inlägg
19 juni 2007
Har inte lyssnat på något av stegen men hade valt Klass A steget. De brukar låta bättre än Klass D steg. Har inte sett något test där ett Klass D fullregister fått så bra ljudbetyg.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Got N/A?
358 Inlägg
19 juni 2007
KlassA till allt utom basar är min rekomendation! Så i ditt fall så blir svaret KlassA

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 juni 2007
Det där är inget äkta klass A till att börja med, bara så vi rett ut det.

Sen vad gäller IcePower så är det inte alls dumt. Många stora slutstegstillverkare inom hemma-HiFin använder det med stor framgång. Rotel 1090, Lyngdorf, Rowland etc etc.

Du behöver inte bekymra dig om frekvensomfånget överhuvudtaget.

Det som en del anser vara svagheten hos klass D är det översta registret, dvs övre mellan och diskant. Fördelen är dock lägre strömförbrukning vid högre effektuttag, och att de är roligare i basdelen.

Jag personligen använder ICePower till min hemma anläggning, och det funkar bra.

Så, jag tror du kommer bli nöjd vilket av de två du än väljer.

mvh Jonas

Xoff skrev:
som topic lyder, det börjar bli dags för nytt steg i bilen nu och jag är lite inställd på Pioneers PRS serie (jag vill INTE ha andra rekomendationer tack!) men nu för året så släpper dem 2 nya steg som jobbar med FD istället för A, å jag vet ju D idagsläget är mycket bättre till basar för det drar mindre ström och distar därmed lägre... men hur är det nu till framsystem?

Jag skall isåfall ha ett 4 kanals, 2 kanaler till mellan och 2 kanaler till hög (kör nätverk)...

vilket av dem är bäst??

är ute efter finljud...

klass A steget klarar ju tex mycket högre Hz än FD, dubbelt för att vara exakt, spelar detta stor roll? FD steget har ju lite mer effekt, är det mer prisvärt gämnfört med A steget?

klass A steget:

klass FD:

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Reparatör
306 Inlägg
19 juni 2007
Helt klart Klass A till framsystem.

6 851 Inlägg
19 juni 2007
Jag får nog hålla med jonash där. Jag hade testat det "nya" FD steget iaf.

PS: Vad skall du ha för framsystem?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jag får nog hålla med jonash där. Jag hade testat det "nya" FD steget iaf.

PS: Vad skall du ha för framsystem?

Då jag som sagt är lite märkes bög så blir det ju då Pioneers PRS serie där också...
fast då utan det passiva delningsfiltret, (kör nog häldre HU:ns)...

http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Det där är inget äkta klass A till att börja med, bara så vi rett ut det.

Sen vad gäller IcePower så är det inte alls dumt. Många stora slutstegstillverkare inom hemma-HiFin använder det med stor framgång. Rotel 1090, Lyngdorf, Rowland etc etc.

Du behöver inte bekymra dig om frekvensomfånget överhuvudtaget.

Det som en del anser vara svagheten hos klass D är det översta registret, dvs övre mellan och diskant. Fördelen är dock lägre strömförbrukning vid högre effektuttag, och att de är roligare i basdelen.

Jag personligen använder ICePower till min hemma anläggning, och det funkar bra.

Så, jag tror du kommer bli nöjd vilket av de två du än väljer.

mvh Jonas

hur vet man att det inte är ett äkta och vad är det för skillnad på ett äkta å ett inte äkta?

1 631 Inlägg
19 juni 2007
Xoff skrev:
hur vet man att det inte är ett äkta och vad är det för skillnad på ett äkta å ett inte äkta?

Därför att "äkta" klass A drar alldeles för mycket ström för att vara ett bra val i bilen. Undrar om det ens finns något bilsteg i klass A? Det har jonash koll på isåfall...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Oki!, såg nu att jag har missuppfattat saken, tog för givet att det va ett klass A efter som det heter PRS-"A"700, men det står inte skyltat nån stans på deras sida om att det skall vara ett A... smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
Hmm, uppdatering då då...

Som nu vet är jag ute efter väl-ljudande slutsteg till bilen, å nu har jag hittat begagnade äkta klass A steg från Pioneer, (dock gamla modeller)...

hur står sig Pioneer RS-A2 mot PRS-A700 och PRS-D410??

effekten går ju inte gämnföra men det kanske är desto bättre ljud??

hittat ett RS-A2 för 3000:- är det värt det?

och är det någon som har exakta specs på RS-A1 och RS-A2?
Senast redigerat av Xoff (24 juni 2007)

10 287 Inlägg
24 juni 2007
RS-A2 är väl ett klass A/B steg som går i klass A på låga effekter och sedan går över i klass AB.

RS-A1 (2x15W) är väl det äkta klass A steget.

Kom ihåg att dom inte har RCA ingångar.

("Bäst idag" torde väl kanske klass T steg vara. Fått massor med beröm men jag vet inte om det finns till bil)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
25 juni 2007
Xoff skrev:
Hmm, uppdatering då då...

Som nu vet är jag ute efter väl-ljudande slutsteg till bilen, å nu har jag hittat begagnade äkta klass A steg från Pioneer, (dock gamla modeller)...

hur står sig Pioneer RS-A2 mot PRS-A700 och PRS-D410??

effekten går ju inte gämnföra men det kanske är desto bättre ljud??

hittat ett RS-A2 för 3000:- är det värt det?

och är det någon som har exakta specs på RS-A1 och RS-A2?

Bra steg! Fast du behöver ett äldre Pioneer ODR-system för att få dem att spela... Och de är inte speciellt billiga.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
så, nu ligger en order på ett PRS-D410...

Sök