Dyraste saken ni haft sönder på jobbet?

Markus_C Kart & Mätningstekniker
19 juni 2007 · 701 Inlägg

945_FT skrev:

haz165 skrev:

945_FT skrev:
Vad är det dyraste ni haft sönder på jobbet, blev lite le idag när jag råkade köra över ett mätinstrument på jobbet för några byggjobbare med traktorn!

Dom sa att den kosta runt 65 000...

Och även att det va tur att dom hunnit tagitbort en tillbehörs sak som tillsammans hade gått på ca 400 000!

Så låt höra om någon av era jobbdagar kan klå min så jag kanske kan bli på lite bättre humör hmm

Låter nästan som om det skulle kunna vara en totalstation eller en gps-station. Kan inte komma på så många andra mätinstrument på bygge som kostar runt dom där summorna. Inte som dom har låtit mig använda iaf.

Jo jag tror det va en GPS motagare som dom hade ställt ur där jag skulle köra med traktorn och en konteiner å den såg eller tänkte inte jag på då jag höll åt mig för en lastbil som va inne på området sad...

Och chefen va borta idag, så får se vad han har att säga i morron roll

Vad var det för typ utav jobb? Jobbar själv som mätnings tekniker och handskas dagligen med den typen utav instrument.

Mange_900
19 juni 2007 · 93 Inlägg

Har väl inte haft sönder något direkt.
Men jag jobbar med att laga bensinpumpar.
Missade att ändra ett decimalkomma på en pump, så den sålde bensin för 0.931:-/litern.
Skulle kostat 9.31:-/litern.
nästan 10000liter gick ut, så det var lite pengar iaf..  Men stationen hade många nöjda kunder den helgen big_smile

945_FT
19 juni 2007 · 32 Inlägg

Markus_C skrev:

945_FT skrev:

haz165 skrev:

Låter nästan som om det skulle kunna vara en totalstation eller en gps-station. Kan inte komma på så många andra mätinstrument på bygge som kostar runt dom där summorna. Inte som dom har låtit mig använda iaf.

Jo jag tror det va en GPS motagare som dom hade ställt ur där jag skulle köra med traktorn och en konteiner å den såg eller tänkte inte jag på då jag höll åt mig för en lastbil som va inne på området sad...

Och chefen va borta idag, så får se vad han har att säga i morron roll

Vad var det för typ utav jobb? Jobbar själv som mätnings tekniker och handskas dagligen med den typen utav instrument.

Ett bygge på Bollnäs soptipp där det kommer att stå en kavrn mm innom snar framtid. så det är ett ganska ordentligt bygge smile

Toypon
19 juni 2007 · 98 Inlägg

haz165 skrev:

945_FT skrev:
Vad är det dyraste ni haft sönder på jobbet, blev lite le idag när jag råkade köra över ett mätinstrument på jobbet för några byggjobbare med traktorn!

Dom sa att den kosta runt 65 000...

Och även att det va tur att dom hunnit tagitbort en tillbehörs sak som tillsammans hade gått på ca 400 000!

Så låt höra om någon av era jobbdagar kan klå min så jag kanske kan bli på lite bättre humör hmm

Låter nästan som om det skulle kunna vara en totalstation eller en gps-station. Kan inte komma på så många andra mätinstrument på bygge som kostar runt dom där summorna. Inte som dom har låtit mig använda iaf.

Det måste ha varit rätt avancerade prylar om dom ska gå på 400kkr, vi köpte en ny totalstation med gps positionering, och den gick "bara" på ca 200... men men tongue

Dyraste jag hört om som gått sönder var en polare när han jobbade på SSAB i Borlänge, en pryl gick sönder och var tvungen att flygas upp från någonstans i Tyskland, driftstop i 36timmar och varje timme losade dom runt 5 mille i produktionsintäkter. Vet inte om siffrorna är helt hundra men aj vad det kostade!

Widowmaker
19 juni 2007 · 1 112 Inlägg

Jag har inte gjort sönder så värst dyrt! Säljer lampor så det är ju inga pengar. Skulle sälja en riktigt dyr lampa till en kund å kunden stod å väntade. Det värsta var att det var bara en lampa kvar å jag skulle plocka ner det från taket å tappar skiten nästan i hövvet på kunden, den missade med en liten marginal å drog i golvet, typ 1000 bitar. Lampa för någon tusenlapp eller så!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
945_FT
19 juni 2007 · 32 Inlägg

Toypon skrev:

haz165 skrev:

945_FT skrev:
Vad är det dyraste ni haft sönder på jobbet, blev lite le idag när jag råkade köra över ett mätinstrument på jobbet för några byggjobbare med traktorn!

Dom sa att den kosta runt 65 000...

Och även att det va tur att dom hunnit tagitbort en tillbehörs sak som tillsammans hade gått på ca 400 000!

Så låt höra om någon av era jobbdagar kan klå min så jag kanske kan bli på lite bättre humör hmm

Låter nästan som om det skulle kunna vara en totalstation eller en gps-station. Kan inte komma på så många andra mätinstrument på bygge som kostar runt dom där summorna. Inte som dom har låtit mig använda iaf.

Det måste ha varit rätt avancerade prylar om dom ska gå på 400kkr, vi köpte en ny totalstation med gps positionering, och den gick "bara" på ca 200... men men tongue

Dyraste jag hört om som gått sönder var en polare när han jobbade på SSAB i Borlänge, en pryl gick sönder och var tvungen att flygas upp från någonstans i Tyskland, driftstop i 36timmar och varje timme losade dom runt 5 mille i produktionsintäkter. Vet inte om siffrorna är helt hundra men aj vad det kostade!

Jo, men jag har ingen aning för det var bara speculationer hos bygarna som jag hörde att gps motagaren tillsammans med det där minnet för mätningarna osv skulle gå på runt 400k men jag har inge koll på detta men gps motagaren som jag körde sönder kostade "bara" 65k och resterande delar låg brevid och dom missade jag smile

dr_weber Senator
19 juni 2007 · 323 Inlägg

det var inte i vimmerby du gjorde den tabben? haha


Mange_900 skrev:
Har väl inte haft sönder något direkt.
Men jag jobbar med att laga bensinpumpar.
Missade att ändra ett decimalkomma på en pump, så den sålde bensin för 0.931:-/litern.
Skulle kostat 9.31:-/litern.
nästan 10000liter gick ut, så det var lite pengar iaf..  Men stationen hade många nöjda kunder den helgen big_smile

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
gamlingen
19 juni 2007 · 5 198 Inlägg

markholm skrev:
Shiiit! Massor av pengar ju! yikes

Vad händer i ett sånt här läge? Samtal med chefen, sura miner? Elaka kommentarer är väl givet antar jag... wink

Har inte förstört något själv av värde och det är jag glad över!!

Activ8 skrev:
Jag jobbar som flygtekniker. Och en dag så var de välldigt stressat, skulle boga in ett plan in i våran mindre hangar som knappt används längre. För att komma in i denna hangaren så måste man ställa propellerbladen i kryss för att komma in. Men eftersom att jag var stressad, klockan var sent på en fredagseftermiddag så hade jag annat o tänka på. så jag brakade bara rakt in i hangaren. Slutade med att 2st blad böjdes då dessa var av aluminium. Slutnotan blev ca: 1.4miljoner smile.... big_smile

Tur att man jobbar inom försvaret och att vi har gott om skattepengar wink

Löne avdrag..

945_FT
19 juni 2007 · 32 Inlägg

Mange_900 skrev:
Har väl inte haft sönder något direkt.
Men jag jobbar med att laga bensinpumpar.
Missade att ändra ett decimalkomma på en pump, så den sålde bensin för 0.931:-/litern.
Skulle kostat 9.31:-/litern.
nästan 10000liter gick ut, så det var lite pengar iaf..  Men stationen hade många nöjda kunder den helgen big_smile

Det måste ju ha vart väldigt jobbigt så länge du inte tankade själv smile hehe

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
19 juni 2007 · 938 Inlägg

Inge stora pengasummor, men ändå dyrbart.
Vi var några stycken från skolan som hade körlektion i körgården i vintras, men några skulle upp till skolan igen så jag skulle ta skolans övningsbil (renault megane) å skjutsa upp dom. Till saken hör dock att läraren hade ställt kaffetermosen alldeles framför bilen, och de hade ju jag så klart glömt bort...  Det lät krasch å yrde glas rätt så duktigt kan ja lova.
Vet inte vem som blev mest olycklig, lärarn som vart utan kaffe eller jag som fick plocka miniatyr glasbitar i timmar... sad

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
rang Lasbilschaufför
19 juni 2007 · 34 Inlägg

Var nära att välta släpet efter lastbilen för några veckor sen... Som tur var så vart det tomt så det höll sej uppåt men en lyktstolpe låg ner och det blev små skador på släpet... Annars har det nog vart lugnt smile

www.norssmotorsport.se
www.johankarlsson.se
Kör: Renault Megane Sport -06
Mange_900
19 juni 2007 · 93 Inlägg

dr_weber skrev:
det var inte i vimmerby du gjorde den tabben? haha


Mange_900 skrev:
Har väl inte haft sönder något direkt.
Men jag jobbar med att laga bensinpumpar.
Missade att ändra ett decimalkomma på en pump, så den sålde bensin för 0.931:-/litern.
Skulle kostat 9.31:-/litern.
nästan 10000liter gick ut, så det var lite pengar iaf..  Men stationen hade många nöjda kunder den helgen big_smile

Hehe nää det var i Gullbrandstorp utanför Halmstad men det är några årsedan nu.

Toypon
19 juni 2007 · 98 Inlägg

945_FT skrev:

Toypon skrev:

haz165 skrev:

Låter nästan som om det skulle kunna vara en totalstation eller en gps-station. Kan inte komma på så många andra mätinstrument på bygge som kostar runt dom där summorna. Inte som dom har låtit mig använda iaf.

Det måste ha varit rätt avancerade prylar om dom ska gå på 400kkr, vi köpte en ny totalstation med gps positionering, och den gick "bara" på ca 200... men men tongue

Dyraste jag hört om som gått sönder var en polare när han jobbade på SSAB i Borlänge, en pryl gick sönder och var tvungen att flygas upp från någonstans i Tyskland, driftstop i 36timmar och varje timme losade dom runt 5 mille i produktionsintäkter. Vet inte om siffrorna är helt hundra men aj vad det kostade!

Jo, men jag har ingen aning för det var bara speculationer hos bygarna som jag hörde att gps motagaren tillsammans med det där minnet för mätningarna osv skulle gå på runt 400k men jag har inge koll på detta men gps motagaren som jag körde sönder kostade "bara" 65k och resterande delar låg brevid och dom missade jag smile

Tur att du missade dom då tongue Men det stora irritationsmomentet blir väl att dom blir utan tills dom får en ny? byggfirmor brukar ha försäkringar som slår in vid 15-20kkr, så allt över det pröjsar försäkringsbolagen...

945_FT
19 juni 2007 · 32 Inlägg

Toypon skrev:

945_FT skrev:

Toypon skrev:

Det måste ha varit rätt avancerade prylar om dom ska gå på 400kkr, vi köpte en ny totalstation med gps positionering, och den gick "bara" på ca 200... men men tongue

Dyraste jag hört om som gått sönder var en polare när han jobbade på SSAB i Borlänge, en pryl gick sönder och var tvungen att flygas upp från någonstans i Tyskland, driftstop i 36timmar och varje timme losade dom runt 5 mille i produktionsintäkter. Vet inte om siffrorna är helt hundra men aj vad det kostade!

Jo, men jag har ingen aning för det var bara speculationer hos bygarna som jag hörde att gps motagaren tillsammans med det där minnet för mätningarna osv skulle gå på runt 400k men jag har inge koll på detta men gps motagaren som jag körde sönder kostade "bara" 65k och resterande delar låg brevid och dom missade jag smile

Tur att du missade dom då tongue Men det stora irritationsmomentet blir väl att dom blir utan tills dom får en ny? byggfirmor brukar ha försäkringar som slår in vid 15-20kkr, så allt över det pröjsar försäkringsbolagen...

Hehe jo, lät som om dom skulle hyra en ny smile...

ironhead volvoraggare
19 juni 2007 · 4 776 Inlägg

Mange_900 skrev:
Har väl inte haft sönder något direkt.
Men jag jobbar med att laga bensinpumpar.
Missade att ändra ett decimalkomma på en pump, så den sålde bensin för 0.931:-/litern.
Skulle kostat 9.31:-/litern.
nästan 10000liter gick ut, så det var lite pengar iaf..  Men stationen hade många nöjda kunder den helgen big_smile

hade ju kunnat komma ner med en tankbil till dig då hehe och tankat i

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
19 juni 2007 · 4 776 Inlägg

har väll inte haft sönder nått. men jag har råkat backa på en nästan ny audi som råka sig ställe bakom mig. så huven vart ju mos

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2007 · 26 178 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Tja.. Jag kan enbart säga att jag har förstört följande:

-Bucklat till en arbetsbil (är ej fixat, det blev endast en liten buckla)
-Kört över en brevlåda (kostade 500 spänn tydligen)

Däremot måste jag säga att jag kostar massvis med pengar för företaget, eftersom jag tar alla idiotkörningar som alla andra undviker (tja.. jag tjänar pengar på det). Detta gör att jag snittar kring 14-16 per normal arbetsdag. Detta innebär att jag normalt sett jobbar mellan 12 och 18 timmar per dag.

Vet inte vad en postbil kostar men jag har hört nånstans att de kostar runt
70-80 papp att köpa in. Har krockat en sådan...mindre roligt *host*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Crappy_punkrocker
19 juni 2007 · 268 Inlägg

jag aar inte gjort det här men en i grannaffären, körde truck med en stor pall på...kom runt ett hörn på baksidan av affären...mötte en bil, nitade med trucken och pallen fick en liten flygfärd och placerade sig fint i vindrutan på bilen!! big_smile
det dyraste jag sabbat är nog en betongblandare för 1200! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
index
19 juni 2007 · 658 Inlägg

Småsaker som borrar, nån mejsel och sånt kraffs.. sen smällde jag iofs firmabilen smile Gammal Caddy från 00 så det var inte så stora summor.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
CharlieW
19 juni 2007 · 227 Inlägg

hehe, satt o harvade i höstas o helt plötsligt så small de till o börja gå tungt som fan så när jag kollar fram så ser jag att vänster framdäck ligger vid sidan av traktorn och där ska de ju liksom inte ligga tänkte jag så jag hoppar ur och inspekterar och upptäcker att framaxeln en bit av framaxeln har gått av så de va bara att ringa chefen och säga som de va och en vecka senare får vi veta hur mkt kalaset gick på, den dagen vart chefen runt 75 000 fattigare... kan inte fatta hur de kunde kosta så mkt menmen inte mitt bekymmer vad dom tar betalt för...

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang