Allra först ska du kolla din närgräns på ditt 18-55. Zooma till 55 och ställ skärpan på det närmaste som går (det gör du manuellt). Det brukar stå något där, typ 0,38 eller så, och i så fall är närgränsen på ditt objektiv 38 centimeter. Testa sedan att kolla hur nära du faktiskt kommer ditt motiv genom att röra dig och kameran utan att pilla på vare sig zoom eller skärpa mer. Oftast kommer man närmre än man tror...

Om du ändå inte är nöjd tycker jag du ska titta på ett macroobjektiv. Själv använde jag länge en vanlig telezoom från Sigma med macroläge, 70-210 och sedan 70-300.
Med det sista kom jag ner till skala 1:2 på negativet (det var före digitaltiden) och det innebär att något som är 1 centimeter i verkligheten blev 0,5 cm på negativet. Negativet var då 24x36 mm och förstorades sedan till ett pappersfoto på 10x15 centimeter. Således blev motivet ungefär två centimeter stort på bilden, dubbelt så stort som i verkligheten. I det digitala systemet blir effekten ännu större, eftersom sensorn i kameran är något mindre än ett negativ.
Nu använder jag ett riktigt macro, ett 90 mm från Tamron som är helt suveränt. Det ger skala 1:1, alltså samma storlek på negativet som i verkligheten, och ännu större effekt eftersom jag kör med digital systemkamera nu.
Det är bra om ett macro också har lite teleeffekt (över 50 mm brännvidd) för annars riskerar man att hamna PÅ sitt motiv och skugga det med kameran när man fotograferar. Telet gör att man slipper få insekterna i näsan och inte behöver knuffa på blommorna...

När man fotograferar macro får man ofta MYCKET kort skärpedjup så det är bra att använda liten bländaröppning (högt tal) om man vill ha större skärpedjup. På liten bländaröppning kan man få långa slutartider och då kan det vara bra med ett stativ eller någon annan typ av stöd för kameran så det inte blir skakningsoskärpa. Du kan också ändra ISO-talet på kameran, alltså det som motsvarar filmkänslighet, men ju högre tal du tar där desto större är risken att bilderna blir gryniga och får trista färger.
Jag finns på fotosidan också om du vill kolla lite, men jag är inte särskilt aktiv. (Det var rentav en underdrift. Brukar gå in och kolla av någon gång i månaden bara...

)
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=1674// Ellen