Tjena fick hem min bas i måndes förra veckan hade ett litet stenskott i rutan och på väg hem från några polare drog jag på ordentligt. Rutan sprack upp duktigt slutade spela. Nu ska jag byta rutan och tänkte höra lite.
Hur gör proffsen med rutorna vet att på tävlingar och sådant så står dom och trycker rutorna men hur gör man om man vill dra på duktigt. Nu kan jag spela på volume 5 nästan det minsta men med min gammla B jämnfört med denna så va den på volume 30. Menar mer ska jag vara rädd att rutorna pajjar eller vindrutan igen? Ska man tänka på nått annat?
Sen har jag också en fråga angående db. Hur många decibel kan jag få upp min högtalare i om den är på 86.8 at 1m ?
Tack för alla bra svar
Senast redigerat av haxer (27 juni 2007)
Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Du kan vrida på som fasiken utan problem när rutorna inte har några sprickor, spelar en bra bit över 150dB i vår kärra utan problems.
Ang. dB så är det omöjligt att svara på, lådan, effekten, bilen och ett gäng faktorer till påverkar resultatet, men vill du veta vad den spelar i ett mätrum så går det såklart att räkna ut.
Det ska mycket till för att spela sönder en ruta med musik. De brukar gå sönder av andra anledningar, tex att någon sågat i bärande delar så att spänningar uppstår. Eller en annan yttre påfrestning vid körning.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
du behöver nog knappast vara orolig.. håller med decibel du måste upp i riktigt hög dB för att skjuta rutan pga av just dB´n utan den pajar snarare mer av spänningar i karossen som t ex vissa skodor har
- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young