Skitkvalitet hos peugeot?

skånefisken
28 juni 2007 · 99 Inlägg

Pappa kör tjänstebil och köpte en Peugeot 407 SW med en diselmotor för 2 år sen. Bilar har rullat strax över 10 000 mil sen dess och det mesta motorväg och landsväg. EFTersom ja inte e nån bilmekaniker eller liknande så kan jag väg egentligen inte säga nåt men sen pappa fick den här bilar har följande delar bytats:

-Koppling
-Krängningshämmare bak
-Skivor runt om
-Svänghjul

Förutom det har flera fel kommit upp, bla att bilen "skärmdumpade". Det innebär att datorboxen som lagrar och registrerar alla fel på bilen var helt full och när det då uppkom ett nytt fel så dog hela instrumentplanelen, farthållaren hoppade ur å sen 2s senare gick den igång igen.
Bilen har dött 3ggr och varit tvungen att bogseras, första gången för att en sladd inte var tillräckligt isolerad från nån annan kabelhärva så det kortslöts.
Vindrutetorkarna fungerar inte i 180m/h på autobahn. Vindrutetorkaren dog helt och det tog 3 månader att få peugeot att laga den vilket krävdes att man fick byta motor och allt.
Koppling den bytte byttes så dåligt att dom fick göra om det en gång och den är nu ungefär som att köra en rallybil med 600hk, dvs stenhårt. Det hävdar dom e normalt eftersom det är en disel men inte fan va de så på hans passat??

Alla problem pappa haft med den här bilen på 10 000 mil har gjort att han säkert haft hyrbil i 3 månader eftersom personalen på peugeot är så dåligt serviceinriktade och faktiskt inte har koll på va dom gör. Flera gånger har bilen vatt inne för felsökning, tagit 3 dar sen har dom lämnat ut bilen å sagt "din koppling e kass". Kanske läge på att byta den då???

Som sagt e ja ju ingen bimekaniker what so ever men ni som kan sånt här, e inte detta helt kass för en bil som kostar över 300 000kr ny??

slaim Ingenjör & Extremsportare
28 juni 2007 · 140 Inlägg

Den är fransk... tyvärr.

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
FireTraXX DFFL
28 juni 2007 · 9 020 Inlägg

skånefisken skrev:
Vindrutetorkaren dog helt och det tog 3 månader att få peugeot att laga den vilket krävdes att man fick byta motor och allt.

Shit, jag åkte in till Audi i måndags för att mina torkare inte funkade.
"Sån har vi hemma" fick jag till svar och sen ringde de halv fyra och då var bilen klar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
28 juni 2007 · 170 Inlägg

Farsan kör oxå peugeot, fast en 307, plus att vi hade en 307 innan den här. O vi har aldrig haft nå problem me mekanikerna här i stan, dom e riktigt bra. Dom få ggr de har vart nått så har vi fått bilen fixad på en gång med bra resultat.
Värre va de me seaten som vi hade innan, den va vi inne på verkstad me samma fel flera ggr, plus att de tog bra lång tid innan vi fick tillbaks bilen.

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Erick
28 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Jag har en Citroen C4 -06 som är samma bil som Peugeot 307 mer eller mindre, har kört den ca 2500 mil sen ny nu och allt har fungerat perfekt på den.

Tråkigt att eran 407a har krånglat, tycker dom är riktigt snygga designmässigt, även om jag själv aldrig har provkört en.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang