Bas och slutstegs problem?

matte90
28 juni 2007 · 57 Inlägg

Tja .

Jag har nyss investerat ett nytt ljudpaket och jag har några funderingar.
Systemet jag har köpt är http://www.mds.se/?artnr=pkt1405c och jag undrar hur jag kan koppla in ett slutsteg och en 12" bas. Slutsteget jag hade tänkt mig är ett Magnat Ultra 4000 och basen en JBL GT4-12. På kabelhärvan till Panasonicen så är det 3st kablar som bara sticker ut och som sedan har ett gummi skydd över änden och jag undrar vad det är och om det kanske är matningen till basen.     ??

Bild:    http://i124.photobucket.com/albums/p11/ … C00439.jpg

Blir mycket tacksam för svar.

MVH /Matte

Senast redigerat av matte90 (28 juni 2007)

_fillan_ med lem
28 juni 2007 · 1 925 Inlägg

nej det är inte dom sladdarna, på cd spelaren har du en ingång som heter aux eller något sånt, det är en vanlig "hona" ..sitter fast monterad i cd:n,,,där sätter du i en lågnivå kabel som sedan går till slutsteget. från slutsteget tar du vanliga högtalarkablar till basen.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
matte90
28 juni 2007 · 57 Inlägg

Så det behövs inte någon specefik utgång för basen, likadant som högtalarna?

Senast redigerat av matte90 (28 juni 2007)

matte90
28 juni 2007 · 57 Inlägg

Och på kabelhärvan så är det 8st kablar som är högtalar utgångar men vilken färg ska till tex en 6x9 bak? hur vet jag vilka kablar som ska till alla högtalare? finns det något bra kopplingsschema som jag kan titta på?

_fillan_ med lem
28 juni 2007 · 1 925 Inlägg

det sitter på slutsteget

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
_fillan_ med lem
28 juni 2007 · 1 925 Inlägg

matte90 skrev:
Och på kabelhärvan så är det 8st kablar som är högtalar utgångar men vilken färg ska till tex en 6x9 bak? hur vet jag vilka kablar som ska till alla högtalare? finns det något bra kopplingsschema som jag kan titta på?

det står väl i boken du fick till huvudenheten ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
matte90
28 juni 2007 · 57 Inlägg

menar du de 2 honorna ( en vit och en röd) som sitter på baksidan?

matte90
28 juni 2007 · 57 Inlägg

_fillan_ skrev:

matte90 skrev:
Och på kabelhärvan så är det 8st kablar som är högtalar utgångar men vilken färg ska till tex en 6x9 bak? hur vet jag vilka kablar som ska till alla högtalare? finns det något bra kopplingsschema som jag kan titta på?

det står väl i boken du fick till huvudenheten ?

nej det är det jag tycker är så konstigt, det enda som visar lite av kopplingarna är vars strömkabeln och acc/ign kabeln är hmm

-Blomman-
29 juni 2007 · 1 174 Inlägg

Vill börja med att säga att det heter inte invensterat ett ljudpaket, ordet investera kan du använda om du har köpt något som du för hoppningsvis kommer tjäna pengar på att sälja, och det kan jag lova dig att du inte kommer att göra.. Till ditt problem..

Jag kan lova dig att det står i instruktionsboken vilken kabel som ska vara till vad.. Annars är det bara att koppla in sterion och sedan testa vilka kablar som ger ljud var. Och som killen ovan sa, det ska finnas för hoppningsvis en lågnivå utgång på sterion (2 honor till utgången, anigen en röd/vit, röd /blå det är lite olika). Där det står "out" ska du koppla in kabeln till slutsteget, sen får du även dra en kabel från sterions tännings ström till slutsteget, så slutsteget går igång så fort du sätter på sterion. Annars står steget på helatiden, och det brukar inte vara så bra i längden, varken för ditt batteri och eller för steget. Sen är det bara att dra alla kablar, och koppla in det du har tänkt att driva på slutsteget. Sen är det klart.. Behöver du mer hjälp så är det bara skriva en komentar på min sida..

Senast redigerat av -Blomman- (29 juni 2007)

"If you're in control, you're not going fast enough"
matte90
29 juni 2007 · 57 Inlägg

tack för hjälpen men stereon stavas inte med i cool

Ladda_1987
29 juni 2007 · 70 Inlägg

Tjena! Har ett akut problem!!!
Mitt slutsteg är knas. protect-lampan blinkar och basen hös när lampan lyser. Har mätt mellan + och - och får fram 12.22v när lampan är tänd och när den är släckt så har jag 11.48v. kollar remoten också där har jag 11.12 och sen har jag under 11 när den är släckt. Trodde att det skulle vara fel på remoten, men när jag kopplade bort den från steget och mätte på iso:n intill stereon så hade jag 11.21, så om jag måste ha 12v på remoten så är det nog fel ison. Men då skulle väl inte steget ha blinkar..?? Snälla hjälp mej, jag måste ha igång det..

Tack på förhand

//Patrik

Renault 5 GTE "Renaulten" (1988)
Volvo V40 2,0 turbo "turbo yeeha" (1998)
Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Det verkar vara en del spänningsfall i dina kablar, du bör kolla igenom ISO-kablarna och stegets strömkablar.

Ladda_1987
29 juni 2007 · 70 Inlägg

har kollat iso kablarna och det är det inget fel, men asså det måste ju vara nått fel på steget känns det som i och med att protect-lampan blinkar.. och att strömmen sjunker när den blinkar..

Renault 5 GTE "Renaulten" (1988)
Volvo V40 2,0 turbo "turbo yeeha" (1998)
Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Mät spänningen framme vid batteriet och se om det är lika låg spänning där, i så fall är batteriet dåligt laddat eller i dåligt skick.

Ladda_1987
29 juni 2007 · 70 Inlägg

har kollat batteriet och det är runt 12.30 och när jag startar bilen är det över 13v och kollade bak i steget samtidigt och då var det över 13v där och mellan remote och jord var det 12.15 då. Då måste det väl vara fel på steget?

Renault 5 GTE "Renaulten" (1988)
Volvo V40 2,0 turbo "turbo yeeha" (1998)
Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Orsaken till att steget blinkar är antagligen att spänningen blir för låg på remotekabeln. Eftersom du mätte att spänningen framme vid ISO-kontakten var 11,21V så får stereon för lite spänning och kan inte heller ge ut rätt remotespänning.

Men nu måste vi ta det från början, det har blivit rörigt. Stäng först av stereon och andra saker, ha motorn igång och endast halvljuset påslaget. Mät laddspänningen både på generatorn och batteripolerna när motorn har minst 1000 varv, mät sedan när motorn har 2000 varv.

Kolla det där först och skriv vilka mätvärden du har.

Ladda_1987
29 juni 2007 · 70 Inlägg

Hade 13.35 vid 1000v

och 13.96 vid 2000v

Renault 5 GTE "Renaulten" (1988)
Volvo V40 2,0 turbo "turbo yeeha" (1998)
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Hmm, 13,35 är ganska lite vid 1000 varv. Vid det varvtalet så ska generatorn orka ladda med full spänning när endast halvljuset är igång. MEN det kan också bero på att batteriet inte är bra laddat, jag tror att du behöver ladda upp ditt batteri med en batteriladdare åtminstone över natten och sedan kan du fortsätta med andra mätningar.

Ladda_1987
30 juni 2007 · 70 Inlägg

Tror inte det är det som är felet i och med att slutsteget får ju 12v framme vid batteriet och bak vid steget. Så det är ju inget spänningsfall där och remoten är över 12v så det måste vara nått fel på steget tror jag... för jag menar har steget 12v och 12v på remoten så borde det ju ha startat eller?

Renault 5 GTE "Renaulten" (1988)
Volvo V40 2,0 turbo "turbo yeeha" (1998)
Drönirettab
30 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Det är inget spänningsfall i strömkabeln mellan batteri och steg, det har du rätt i. Men det var ju så låga spänningar överallt när du mätte och generatorn laddade inte som den borde ha gjort, därför ville jag att du skulle ladda upp batteriet eftersom spänningarna borde vara högre. Ett batteri som är dåligt laddat gör att mätningarna blir osäkra.

Har du laddat upp batteriet sedan igår?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang