3863
Sök

Vad ska man se upp med i samband med köp av C180/200/220 årsmodell 96 - 98?

3 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Mina föräldrar vill köpa en andra bil till familjen, och då funderar de på en 4-cyl C-klass Mercedes av de tidigare årsmodellerna. Jag kan dock inget om MB, så jag tänkte pröva lyckan här.

Är det någon som vet vilka punkter det är som man ska vara speciellt observant på? Några svaga punkter eller speciellt kostsamma fel?

Vore tacksam för hjälp.

302 Inlägg
1 juli 2007
man ska kolla efter rost rost o rost tyvärr är de extremt rostkänsliga

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

3 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Jag har märkt att dessa bilar har lätt för att rosta.

Men om man tänker mer i termerna, fram och bakvagn, drivlina och motor etc. Några vanliga felkällor?

2 751 Inlägg
2 juli 2007
Rost

Who Djaa bless no man curse

820 Inlägg
2 juli 2007
Rost är ju inget modellspecifik direkt...
Känns onödigt att berätta eftersom man kollar det på alla bilar? neutral

Fartygsingenjör
550 Inlägg
2 juli 2007
Är väl som med alla bilar, kolla läckage, gå igenom alla växlar, lyssna efter missljud vid växlingar, lyft på huven och kolla oljestickan, lukta på oljan, kolla bromsarna så den inte drar snett vid inbromsning etc. Kollade faktiskt på en c280 som min första bil dock var det något missljud i bakvagnen vid högre farter och det lutade åt ett bakaxel haverir som var på gång vet dock inte om detta är vanligt för C-klassen. Likaså rost som flera andra nämnt. Listan kan göras lång men det är några bra punkter säkert nån annan som kan fylla i med fler. Lycka till med bil köpet tror det är en rätt bra bil i slutändan.
Senast redigerat av wrapman (2 juli 2007)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

3 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
hehe... det måste vara rätt bra bilar om ingen kan komma på något specifikt som går sönder.. rost är ju som bekant ett vanligt problem på Mercedes överlag... de ligger inte mycket bättre nu än vad japanarna gjorde under 80 talet i det avseendet.

Tack för alla tips.

Nknn
2 juli 2007
Rostproblemen är ju åtgärdade sen -03 och det gällde främst E-klassen. Men även C klassen var drabbad i viss mån.
Farsan hade en c220 cdi -98 förut och den gick fint vad jag vet, hann inte bli nån rost på den under 2 år iaf.
Det är nog bäst att satsa på årsm 98-01. Mindre barnsjukdomar då skulle jag tro.

Sök