Projekt & Företagande [Skolarbete]

spraYcanE TeamWCR.se
23 september 2005 · 533 Inlägg

Hejsan

Som sagt. håller på med en kurs i skolan vid namn Projekt & Företagande.
Jag har valt att "Starta" ett företag som går ut på att tvätta, städa, vaxa, polera, rubba osv. ni förstår vittsen.

I företaget så har jag valt att ja ska ha en specialbehandling som går ut på att tvätta, städa osv inför en utställning (utställningsbilar) och i arbetet så gör vi absolut hela arbetet. Denna tjänst är en beställningtjänst.
Arbetet görs dagen innan utställning lr när det är lämpligast för personen i fråga.
Spelar ingen roll vilken dag det är asså, eftersom att det är en beställningstjänst.
Detta arbete kommer ju givetvis kostar mer än en "vanlig" behandling.

Nu kommer en hel del frågor som jag jättegärna skulle vilja ha hjälp med.

01. Jag skulle vilja ha eran hjälp med vad folk skulle betala för detta arbete ?
02. Vad skulle Du betala för vissa tjänster, hela paket osv ?
03. Vad skulle Du betala för specialbeställningen inför en utställning ?
04. Vilka produkter skulle du föreslå mig att handla in ?
05. Finns det någon övrig tjänst som ni tycker skulle vart med i företaget ?
06. Motortvätt, Är det något man skulle ha med i företaget ?
07. Skulle man haft någon lånebil i företaget som man skulle låna ut undertiden vi gör arbetet på din bil, eller tycker ni att det är kundens problem att ta sig därifån ?
08. Kommer konkuransen bli stor ? vad ska jag göra för att just Du ska välja mitt företag ?

Kommer inte på några mer frågor för stunden, men jag vet att det kommer dyka upp fler problem och frågor som jag skulle uppskatta att någon kunde svara på.
ALLA svar är välkommna, om det har med tråden att göra.
Du kan även fråga mig frågor om företaget pch jag ska göra mitt bästa för att ge dig ett så bra svar som möjligt.


Givetvis kommer jag försöka göra allt för att kunna testa Projektet i verkligheten om behover är stort. Så går allt bra med projektet så kanske just du blir min kund   
Det är därför jag vill ha så ärliga svar som möjlig.


En annan fråga är också om det går att få sponsring för ett sånt här företag. Vilka skulle man då vända sig till ?


Hoppas att ni kan hjälpa mig //

MVH
Daniel "spraYcanE" Laneby

M1cha
23 september 2005 · 645 Inlägg

Jag kan inte svara på många utav frågorna men jag kommer iaf med en idé: Ni måste ju damma ur hela bilen och polera fint interiört. Motortvätt tror jag skulle bli en superidé!

Och ang. sponsring: Turtle carwash och allt andra medel som finns.. Borde väl vara dem som skulle vara mest intresserade utav det hela.

Jag kanske är helt ute och cyklar då jag inte ens har tvättat min, men det här är i alla fall min åsikt.

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
spraYcanE TeamWCR.se
23 september 2005 · 533 Inlägg

BAD_ROBOT skrev:
Jag kan inte svara på många utav frågorna men jag kommer iaf med en idé: Ni måste ju damma ur hela bilen och polera fint interiört. Motortvätt tror jag skulle bli en superidé!

Och ang. sponsring: Turtle carwash och allt andra medel som finns.. Borde väl vara dem som skulle vara mest intresserade utav det hela.

Jag kanske är helt ute och cyklar då jag inte ens har tvättat min, men det här är i alla fall min åsikt.

Jag är tacksam över att du svara på dom frågor du svara på. är intresserad av allas åsikter.
Ja, själv klart så kommer det att städas osv invändigt. Går ju efter va kunden begär och betalar.

Sponsringen då. det va ett bra förslag. men frågan är ju om man kommer använda denna produkt. det är ju de som e problemet. Vill ju ha förslag om vilka produkter man då skulle använda :S


Du skrev här att du inte tvättar dig bil, då kanske detta är nått av intresse ? vad skulle du betala för vissa tjänster osv ?

Daniel
23 september 2005 · 671 Inlägg

1. Räkna ut hur lite du har råd att ta betalt.
2. Jag lämnar bara bort vardagsbilen(kraven är att det ska vara billigt), "finbilen" får ingen annan röra.
3. -
4. Produkterna spelar ingen roll, din kunskap är vad som är viktigt.
5. Om jag förstår det rätt så är din produkt att man får en kanonfin bil
6. JA
7. JA
8. Tror att de flesta som ställer ut gör allt själva.

För att jag skulle låta någon röra min bil
1. Gott rykte
2. Den rör sig inte en meter utan mig. Det är ok om bilen står på en flyttbar plattform och plattformen flyttas mellan tvätthall och putshall.
3. Förvaras alltid innomhus.
4. Det ska vara extremt rent och snygt i arbetsutrymmena.

Holme
23 september 2005 · 1 417 Inlägg

ring runt till andra firmor som gör samma sak, fråga vad dom tar för samma saker, lägg er under det priset smile
Lättast att göra så smile

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
25 september 2005 · 605 Inlägg

varför lägga sig under? Pris konkurering är så tillfälliga lösningar. Försök ta fram en tjänst/produkt som ni är unika med istället, så kommer kund tillströmningen ändå utan att behöva fingra på lönsamheten!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
M1cha
26 september 2005 · 645 Inlägg

spunk_totte skrev:
varför lägga sig under? Pris konkurering är så tillfälliga lösningar. Försök ta fram en tjänst/produkt som ni är unika med istället, så kommer kund tillströmningen ändå utan att behöva fingra på lönsamheten!

Typ som att köra hem bilen till kunden efter utförd tjänst kanske? big_smile

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
26 september 2005 · 701 Inlägg

BAD_ROBOT skrev:

spunk_totte skrev:
varför lägga sig under? Pris konkurering är så tillfälliga lösningar. Försök ta fram en tjänst/produkt som ni är unika med istället, så kommer kund tillströmningen ändå utan att behöva fingra på lönsamheten!

Typ som att köra hem bilen till kunden efter utförd tjänst kanske? big_smile

Kan bli dyrt. Då måste de teckna försäkring också. För att om det händer något när de kör och bilen bara är trafikförsäkrad så bli det dyrt.

spraYcanE TeamWCR.se
7 oktober 2005 · 533 Inlägg

Markus_C skrev:

BAD_ROBOT skrev:

spunk_totte skrev:
varför lägga sig under? Pris konkurering är så tillfälliga lösningar. Försök ta fram en tjänst/produkt som ni är unika med istället, så kommer kund tillströmningen ändå utan att behöva fingra på lönsamheten!

Typ som att köra hem bilen till kunden efter utförd tjänst kanske? big_smile

Kan bli dyrt. Då måste de teckna försäkring också. För att om det händer något när de kör och bilen bara är trafikförsäkrad så bli det dyrt.

helt rätt.. det var ett bra tips, men ändåså ett dåligt..

loudness
7 oktober 2005 · 4 554 Inlägg

hade med den kursen.. sån skitkurs fick iaf vg:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang