Hur ska jag polera bort repan?

lanred
3 juli 2007 · 555 Inlägg

Har några frågor om polering och rubbing, det är så jag har inte polerat eller rubbat någon gång men köpt Sonax bilpolish men inte rubbingen för det stod att den inte är lämplig för metallic lack.

Har en repa som jag måste få bort.. har köpt lackstift också.
Här har ni en bild hur djup repan är
http://img169.imageshack.us/img169/3443/img5891sy8.th.jpg

Hur ska jag med bästa sätt ta bort repan förutom att lämna in den till en rekondare eller lackerare. Ska jag köpa sonax rubbing och rubba med en tops på repan eller ska man köra med en polerduk och rubba området där repan är? Eller ska jag lägga på färg och köpa våtslippapper och slipa ner lite för att sedan polera med maskin med polish? isåfall hur grovt ska pappret vara? 1500? 2000? 2500?

Jag har även köpt biltemas enkeltrissa polermaskin men funderar på att lämna tillbaka den och köpa CO TECH's enkel eller dubbeltrissa för att jag har läst man ska ha oscillerande med reglerbart varvtal och jag tror inte biltemas är det. Iallafall inte den som har en enkel trissa..

Är rädd att biltemas enkeltrissa bränner lacken.. för att den kör på så pass högt varvtal hela tiden..

Väldigt tacksam för svar hur jag ska gå tillväga!

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
3 juli 2007 · 199 Inlägg

jag tycker nog att du skall lägga i färg lite fint, för att sedan slipa ner med våtslip papperet runt en 2000>uppåt det skall vara MKT fint och kör ett litet område för att sedan polera som du nämnde, och ja LÅGT varvtal... (fan du vet ju redan hur du skall gå tillväga:D)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
lanred
3 juli 2007 · 555 Inlägg

Nu måste jag hitta våtslippapper. Hittade ett fint meguiars på pingens.se men känns inte så lönt beställa en grej för 27kr någon som vet var man kan köpa ett 2000+ våtslippapper ? Ringde till micro men de hade inget och de säljer ju meguiars produkter.. sad

Har någon något annat förslag?

Förresten, om man polerar med maskin, är det grövre än våtslippapper >p2000?

Senast redigerat av lanred (3 juli 2007)

TT-Avant
3 juli 2007 · 6 851 Inlägg

Fyll i med täckstiftet, vänta en natt, polera sedan hela bilen (om du nyligen inte gjort detta nyss) med bra polermedel. Hade du bott närmare Jönköping hade jag kunnat fixa det åt dej billigt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
lanred
3 juli 2007 · 555 Inlägg

Vad är ett bra polermedel för något? märke? Har ett Sonax bilpolish som jag köpte precis.. hoppas det är så bra som folk säger..

Ska jag byta maskin eller ska jag köra med biltemas? Eller ska jag byta till dubbeltrissa?

Senast redigerat av lanred (3 juli 2007)

Inkster Fartsyndare/Musik-narkoman
4 juli 2007 · 199 Inlägg

byt maskin.. så att du kan köra låga varvtal, våtslippapper är jag osäker på men närmase färghandel brukar ha....

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?
bokia
4 juli 2007 · 172 Inlägg

du kan köpa det på en vanlig färgaffär. eller liknande. jag tror ja köpte de på färgbröderna. borde finnas liknade affärer där du bor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang