4897
Sök

Vad tänka på vid bilköp?

JDM
593 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Hej jag håller på att övningsköra som en galning för att inte slösa tid efter 18årsdagen (teorin på födelsedagen big_smile)

Men jag sitter och kollar på bilar på blocket och garaget nu för att... tja.. drömma, jag ska jobba nu snart som en galning för att kunna köpa bil så snart som möjligt: Så jag undrar lite vad man skall kolla på när man letar bilar i annonser? Hur ser jag att det är en seriös/oseriös köpare mm

Kanske om ni har någon bra annonssida?

Även om ni skulle kunna tipsa om bilar jag ska kolla lite extra efter
Krav: Fem säten, bagageutrymme där man får plats med både bas och lite bagage, möjlighet att stoppa in fett ljudsystem och dvd spelare, gärna ganska lättmeckad, inte svindyra reservdelar mm och ivargefall någorlunda kul att köra.

Tack på förhand // Axel
Senast redigerat av Haxxel (4 juli 2007)

Det ska vara JDM och bana!

1 417 Inlägg
4 juli 2007
Är det mycket info i annonsen, och om det även står att bilen har vissa fel skulle jag ta säljaren som seriös.
Då är man ärlig och vill berätta så objektivt man kan om bilen.
Om regnr står med är också bra så man kan kolla bilen hos VV och försäkringsbolag.
Det är väl det jag kan komma på om seriös säljare.

Vad gäller ditt bilval...
En Saab? Dom brukar vara poppis när det kommer till fett ljudsystem.
En större saab ger även utrymme till både bagage och bas.
Äldre bilar finns det mängder med delar till. Både på skrot och överallt annars nästan smile

Illustratör
826 Inlägg
4 juli 2007
Svårt att rekomendera modell när man inte riktigt vet hur mkt den får kosta. Ska du ha så mkt grejor i den kanske det är ide att köpa en äldre kombi så du har råd med mer "joks".

Men som föregående skrev så, när dom nämner fel och berättar utförligt om vad bilen är i för kondition/skick så kan man se det som en ev. serös säljare. (Var dock aldrig säker) Köpa av bilfirmor bär sig i regel inte då det är lite äldre bilar. Kostar mer och garantierna täcker oftast inte mkt.
Sen jämföra priser och skick anonserna emellan är ju aldrig fel. Är du osäker eller intresserad av en bil, RING alltid och prata. Mejla inte, för då får man ut så mkt mindre information o pratar man med dom i telefonen blir det oftast mer utrett om vad bilen är i för skick.

Men säg gärna hur mkt du tänkt lägga ut totalt på ljud,bil o allt.

Mvh

Tänker...

JDM
593 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Aha, såklart jag bör skriva hur mycket jag tänkt lägga ut tongue

Det är bara det att jag faktiskt inte riktigt vet hmm

Tänk en stackars gymnasieelev som ska tjäna ihop pengarna på macdonalds helgjobb.
Så det måste vara en ganska så liten summa och det är ju bara tiden jag väntar till köp som begränsar priset.
Men säg ca 20000 för bilen och så köper jag till ljud och grejer eftersom.
Men jag har tittat runt lite på bilar uppe strax över 30000 och då blir det genast roligare grejer, men jag fruktar att det skulle ta allt för lång tid att få ihop den summan.
Men det är även så att jag kommer lägga nästan varrenda slant jag tjänar på bilen.

Det ska vara JDM och bana!

Sök