Var kan man köpa "pärlor" som man blandar i lacken?

Obrero
5 juli 2007 · 132 Inlägg

Är det någon som vet var man kan handla "pärlor" som man blandar i lacken?
"pearls" eller vad de heter. Som gör att lacken ser ut som har kristaller i sig.

//Rickard

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
Natural
5 juli 2007 · 431 Inlägg

"pärlor"?  Menar du Pearllack som "skiftar" färg?
Eller menar du "flakes" typ som "metallkorn" ?

Xal3 Bilplåtslagare
5 juli 2007 · 160 Inlägg

house of kolor.. gå in hos en billack och fråga. dom kan nog tipsa om en återförsäljare

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu
Nissan s14a (1998)
Landa_Racing
5 juli 2007 · 104 Inlägg

vad menar du med pärlor? som ovanstående skrev så e ju frågan om du menar en vanlig pearlack? eller flakes? flakes e ju 10ggr dyrare att lägga än en vanlig pearllack om man räknar totalkostnaden.

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
LillNaisarn
6 juli 2007 ·

är det flake eller pearl isf vad har du tänkt att det ska skifta i för färg och till hur mkt klarlack har du tänkt ha det ?

Senast redigerat av LillNaisarn (6 juli 2007)

-Conny-
10 juli 2007 · 23 Inlägg

man kan inte jämföra flake och pearl lack. de skiljer så helvetes mkt på dem båda. flake måste klarlackas 10 ggr plus att den måste arbetas med mellan varje lager klarlack. men resultatet talar ett tydligt språk. Har man råd med flake så är det helt klart de maffigaste man kan ha på en bil.  camelot lack är okej de med men flake piskar skiten ur pearllacken.

loudness
10 juli 2007 · 4 554 Inlägg

eller så drar men ett knep som en hojbyggare gav mej i helgen köp glitterhårspray coh spruta på och sen klarlacka, sjukt vilket snyggt resultat! både jag och kompisanra som kollade lacken tappade hakan när han sa att de va glitterspray, finns ju lite olika färger med de där glittret så kanske kan va värt och prova lite på en mindre yta och se va man tycker, jag hade inte tvekat om jag skulle lacka om nått, när de finns pengar att spara då e jag på hugget hehe

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
10 juli 2007 · 1 171 Inlägg

det finns ett nytt sorts "flake" som är ett pulver som blandas i klarlacken eller i färgen beroende på hur mkt effekt man vill ha...det är dyrt men varar rätt länge...en burk kostar runt 2000kr och räcker till en bil om man inte tar överdrivet mkt...
tror det kallas "magic powder"...en del biltillverkare har börjat att använda detta i sina färger på exlusivare modeller...bla mazda har det i en färg till mps:en
det finns i olika färger och finns oxå flytande i vissa blandningssystem...

jag gjorde en provbit där jag hade en svart bas och sen ett lager med den mix som går i brons och det va riktigt coolt i solen...ser svart ut utan sol och bronsfärgad i solen...en sorts kameleont fast mkt billigare och med bara 2 färgers skiftning...

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Obrero
11 juli 2007 · 132 Inlägg

Hittade en sida på Internet (kommer ej ihåg den nu) där man köpte "flakes" på burk som man blandade i klarlacken. Kostade ca 200 svenska wink

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
P-G Säl-Tämjare...
11 juli 2007 · 1 024 Inlägg

Mekonomen har flakes på burk, kostar inte alls mycket. ligger nog runt ett par hundra

Vad tror ni om svart bil, med silverflakes?

Senast redigerat av P-G (11 juli 2007)

Vilket jävla drag :)
Obrero
11 juli 2007 · 132 Inlägg

tror det blir skit snyggt

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
P-G Säl-Tämjare...
11 juli 2007 · 1 024 Inlägg

SKa lacka om min bil när jag kastar på kjolarna och funderar på den lacken

Vilket jävla drag :)
Obrero
11 juli 2007 · 132 Inlägg

du har inte hört med lackerare vad han ska ha extra för att lägga i flakes?

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
P-G Säl-Tämjare...
11 juli 2007 · 1 024 Inlägg

Lackeraren är min granne och även min pappas kusin så det skulle inte alls bli dyrt sa han big_smile men jag vet inte vad de tar

Vilket jävla drag :)
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
11 juli 2007 · 991 Inlägg

nej men de krävs MASSOR med klarlack över flakes annars blir de knottrigt..

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
P-G Säl-Tämjare...
11 juli 2007 · 1 024 Inlägg

Eliza skrev:
nej men de krävs MASSOR med klarlack över flakes annars blir de knottrigt..

Jo jag vet, stog i pappas garage när jag va i moppe åldern och lackade min cresent compact med flakes big_smile Det blev inte alls bra, bara knottrigt och fult

Vilket jävla drag :)
-Conny-
12 juli 2007 · 23 Inlägg

en del pratar om upp till 20 lager klarlack för att få en fin finish på det hela. Men som jag skrivit tidigare. när de är klart så talar det sitt tydliga språk. smile

Natural
12 juli 2007 · 431 Inlägg

-Conny- skrev:
en del pratar om upp till 20 lager klarlack för att få en fin finish på det hela. Men som jag skrivit tidigare. när de är klart så talar det sitt tydliga språk. smile

Det är väll inga järndankar ni ska lacka över?

-Conny-
12 juli 2007 · 23 Inlägg

du vet inte hur grov flake är va? *skrattar*

Braather (none)
12 juli 2007 · 1 725 Inlägg

5-8 lager brukar räcka med klarlack! Detta med flakes gillar verkligen inte försäkringsbolagen med tanke på dessa lager med klarlack som kostar på då det ev sker en "olycka"

Senast redigerat av Braather (12 juli 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang