Krocka aldrig med en ny bil om du bara har halvförsäkring.

loffe007
8 juli 2007 · 905 Inlägg

moose46019 skrev:

loffe007 skrev:
skenförsäkring. men det var väl pappas bil? så vitt dom vet iaf. hans son hade bara lånat denna, ni vet som fäder och söner gör ibland. lånar varandras saker. så länge man nu inte är så dum att mman skriver sitt eget namn på ägar beviset och fars namn på försäkringen så har dom inget annat att gå på.

du tror inte att pappan/mamman har en försäkring på huset smat försäkring på de som bor där. de har ju lite register att slå på.
plus att det är inte vem bilen står på som spelar roll utan det är den som brukar bilen.
så i fall någon annan brukar den så kan försäkringsbolaget vägra ersättning.

så du menar att du har aldrig lånat ut en bil till en kompis eller aldrig skulle låna ut din bil till din son? det finns inget som säger att det är han som brukar den förutom hans samvete då. så då är det iofs kört.

jonesono Personal- och beteendevetare
8 juli 2007 · 1 082 Inlägg

Freddeponken skrev:

FireTraXX skrev:

Freddeponken skrev:
så går det när man ska sneaka på föräldrarna...det slår tillbaka! moaaaahhhh skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

mmm, för oddsen är ju väldigt stora att försäkringsbolaget vet om det.
Jag hade ju bara lånat bilen av pappa för att jag skulle iväg en stund.

är det inte ens din bil?

"Hans" bil men den är reggad på fader = skenförsäkring eftersom försäkringbolaget ser det som att fadern är ägaren och brukaren av bilen.
Får ett bolag nys om detta kan det bli ett j-la rabalder... dock skulle jag tro att det inte alltid är så lätt för dem att bevisa det. Beror på hur man handhar kontakten med f-bolaget och vad som sägs till dem.

OT: Köp aldrig en bil som man inte SJÄLV har råd att äga och försäkra.. det kan gå mer än åt fanders för hela ens ekonomi (eller någon annans om den är skenförsäkrad) vid en incident. Köp en billigare bil som du själv äger och står på. Men kanske inte alltid lika "roliga" bilar man har råd att äga då.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
VictorW Medlem 34530
8 juli 2007 · 908 Inlägg

FireTraXX skrev:

MrTobias skrev:
Du kanske skulle köpa en bil som du har råd att försäkra själv.

ÄN EN GÅNG SÅ SÄGER JAG DETTA:
JAG HAR RÅD ATT FÖRSÄKRA DEN.

Så jävla dryga vissa av er är.

då var det utrett, men du får ju räkna med endel dryga kommentarer. För skriver man och gnäller över en reparation som kostar ca. 30.000:- med orginaldelar. Men vägrar att köpa begagnade delar, för att få ner reparationskostnaden. Sedan skriver du att pengar inte är något problem.

du får ursäkta, men jag blir lite trött på gnällspikar. Betala reparationen och se glad ut, sälj bilen. Köp din BMW och försäkra den på DIG med helförsäkring. Ett tips kan ju vara att du kollar med de olika försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra den bil du vill köpa. Så kan du ju välja en som inte är så dyr att ha helfösäkrad wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

VictorW skrev:
då var det utrett, men du får ju räkna med endel dryga kommentarer. För skriver man och gnäller över en reparation som kostar ca. 30.000:- med orginaldelar. Men vägrar att köpa begagnade delar, för att få ner reparationskostnaden. Sedan skriver du att pengar inte är något problem.

du får ursäkta, men jag blir lite trött på gnällspikar. Betala reparationen och se glad ut, sälj bilen. Köp din BMW och försäkra den på DIG med helförsäkring. Ett tips kan ju vara att du kollar med de olika försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra den bil du vill köpa. Så kan du ju välja en som inte är så dyr att ha helfösäkrad wink

Jag kommer försäkra 330:n på pappa, med helförsäkring.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MrJonez
8 juli 2007 · 37 Inlägg

FireTraXX skrev:

VictorW skrev:
då var det utrett, men du får ju räkna med endel dryga kommentarer. För skriver man och gnäller över en reparation som kostar ca. 30.000:- med orginaldelar. Men vägrar att köpa begagnade delar, för att få ner reparationskostnaden. Sedan skriver du att pengar inte är något problem.

du får ursäkta, men jag blir lite trött på gnällspikar. Betala reparationen och se glad ut, sälj bilen. Köp din BMW och försäkra den på DIG med helförsäkring. Ett tips kan ju vara att du kollar med de olika försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra den bil du vill köpa. Så kan du ju välja en som inte är så dyr att ha helfösäkrad wink

Jag kommer försäkra 330:n på pappa, med helförsäkring.

gör du helt rätt i, både försäkring o bil. 330 hade jag innan. d va en kanonbil, enda felet e att den inte e superrolig. Men å andra sidan behövde jag inte byta så mycket som en glödlampa. Som någon skrev innan en audi e inte en krona billigare än BMW i delar, snarare tvärt om, audi med alla skitstag o grejer i framvagnen. Lycka till!

FreddeK
8 juli 2007 ·

FireTraXX skrev:

VictorW skrev:
då var det utrett, men du får ju räkna med endel dryga kommentarer. För skriver man och gnäller över en reparation som kostar ca. 30.000:- med orginaldelar. Men vägrar att köpa begagnade delar, för att få ner reparationskostnaden. Sedan skriver du att pengar inte är något problem.

du får ursäkta, men jag blir lite trött på gnällspikar. Betala reparationen och se glad ut, sälj bilen. Köp din BMW och försäkra den på DIG med helförsäkring. Ett tips kan ju vara att du kollar med de olika försäkringsbolagen vad det kostar att försäkra den bil du vill köpa. Så kan du ju välja en som inte är så dyr att ha helfösäkrad wink

Jag kommer försäkra 330:n på pappa, med helförsäkring.

Se bara till at din pappa inte har någon lägsta ålder som tex 25 som inte får köra bilen för då om olyckan skulle vara framme så kan det sluta riktigt olyckligt.

330 e46..mycket fin bil!

Kristian_L
8 juli 2007 · 1 893 Inlägg

Freddeponken skrev:
Se bara till at din pappa inte har någon lägsta ålder som tex 25 som inte får köra bilen för då om olyckan skulle vara framme så kan det sluta riktigt olyckligt.

330 e46..mycket fin bil!

Man åker bara på en förhöjd självrisk om någon under 25 skulle köra och olyckan skulle vara framme.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
decib3L Körv
8 juli 2007 · 3 535 Inlägg

Och nu kan ni faktiskt sluta tjata på FireTraXx.. han har nog lärt sig sin läxa smile

Truckdriving Man
Lindberg88
8 juli 2007 · 1 418 Inlägg

Forsätt skenförsäkra.. med försäkringsbolagens priser så är det absolut inget fel med det smile dom får skylla sig själv.. smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Majzzen
8 juli 2007 · 177 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Forsätt skenförsäkra.. med försäkringsbolagens priser så är det absolut inget fel med det smile dom får skylla sig själv.. smile

Jaa dom är ju helt orimliga, som jag, jag har inget jobb då går det inte att försäkra någon bil på mej själv.

Eller inget riktigt jobb iaf tongue

Senast redigerat av Majzzen (8 juli 2007)

FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

decib3L skrev:
Och nu kan ni faktiskt sluta tjata på FireTraXx.. han har nog lärt sig sin läxa smile

Läxan är:
Fortsätt försäkra på pappa.
Men sköt papperna själv för att undvika sådana här saker.
Audin bytar jag inte enbart för detta, det har hänt väldigt mycket saker med den sen jag köpte den.
Alldeles för mycket för vad som ska hända med en 2½ år gammal bil.
Därför så känner jag att jag vill ha en bil som inte är så krävande och jag vill inte ha en likadan.
Och eftersom att jag är BMW-nörd i grund och botten så blev valet lätt: E46 330.
Priset på reservdelar och så vet jag att det är dyrare än t.ex volvo.
Men jag räknar med att den ändå kommer att vara billigare än Audin i slutändan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
merca_
8 juli 2007 · 326 Inlägg

vafan skulle det spela för roll om du sätter på begangnade delar? det lär bli fan så mkt dyrare om du köper nya orginal delar! å varför inte göra jobbet själv? lr ja lacken kanske du lär länma bort. verkstäder fuskar

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

merca_ skrev:
vafan skulle det spela för roll om du sätter på begangnade delar? det lär bli fan så mkt dyrare om du köper nya orginal delar! å varför inte göra jobbet själv? lr ja lacken kanske du lär länma bort. verkstäder fuskar

Läs tråden.

Plus att det kvittar nu.
Jag har redan godkänt reparationskostnaden hos Din Bil.
Jag har inget intresse av att göra det själv och begagnade delar vill faktiskt inte alla ha.
Verkstäder fuskar säger du, hade jag gjort det så hade bilen hållts ihopa av 14st rullar silvertejp.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
haxer Proljece?
8 juli 2007 · 1 464 Inlägg

FireTraXX skrev:

merca_ skrev:
vafan skulle det spela för roll om du sätter på begangnade delar? det lär bli fan så mkt dyrare om du köper nya orginal delar! å varför inte göra jobbet själv? lr ja lacken kanske du lär länma bort. verkstäder fuskar

Läs tråden.

Plus att det kvittar nu.
Jag har redan godkänt reparationskostnaden hos Din Bil.
Jag har inget intresse av att göra det själv och begagnade delar vill faktiskt inte alla ha.
Verkstäder fuskar säger du, hade jag gjort det så hade bilen hållts ihopa av 14st rullar silvertejp.

Va e det för fel på silver tejp tongue bling bling också jue D:

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2007 · 4 628 Inlägg

Robban 245 skrev:

FireTraXX skrev:

Goffen skrev:
Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem att man glömmer helförsäkra bilen när vagnskadan går ut. Jag vet om massvis med folk som gjort det. När man säger till dom på jobbet att bilen är halförsäkrad blir dom ofta väldigt förvånade.... och dom kanske kört ett helt år med halvförsäkring....

Så jävla surt är det.
Man ska ju inte komma med undanflykter, men lite skyller jag på pappa.
Eftersom att den är reggad på honom och det är han som sköter försäkringar och sådant.

Men det är väl dags att jag lär mig hur sånt fungerar.

Robban 245 skrev:
Oftast nu mer så tar de hela delar från skroten å sätter på de krockade bilarna de lagar på plåtverkstäderna..Så få andra plåtdelar från en annan bil lär du få endå fast hela smile

Inte utav Din Bil...
Där får jag endast nya originaldelar annars kommer jag inte betala en krona.

Du får väll se själv smile

Om delar tas från skrot eller från nytt bestämmer försäkringsbolaget, om dom fastslår att plåtverkstan till varje pris ska fixa beggade grejjer så är det så det får bli. Om det inte finns, då får dom köra nytt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Behöver jag verkligen upprepa mig 12ggr om allt?
Försäkringsbolaget betalar inte reparationen, det gör jag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
moose46019 study
8 juli 2007 · 772 Inlägg

loffe007 skrev:

moose46019 skrev:

loffe007 skrev:
skenförsäkring. men det var väl pappas bil? så vitt dom vet iaf. hans son hade bara lånat denna, ni vet som fäder och söner gör ibland. lånar varandras saker. så länge man nu inte är så dum att mman skriver sitt eget namn på ägar beviset och fars namn på försäkringen så har dom inget annat att gå på.

du tror inte att pappan/mamman har en försäkring på huset smat försäkring på de som bor där. de har ju lite register att slå på.
plus att det är inte vem bilen står på som spelar roll utan det är den som brukar bilen.
så i fall någon annan brukar den så kan försäkringsbolaget vägra ersättning.

så du menar att du har aldrig lånat ut en bil till en kompis eller aldrig skulle låna ut din bil till din son? det finns inget som säger att det är han som brukar den förutom hans samvete då. så då är det iofs kört.

brukaren ska vara den samma som ägaren thats it
i alla fall till största del.

uro så är det ej så i detta fall i med att den ej är försäkra på brukar utan på närstående förälder. ett tips det ksotar inte så jätte mycket att försäkra bilen så ta den på er själva i stället och så får ni ju bonus också

Senast redigerat av moose46019 (8 juli 2007)

FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

moose46019 skrev:

loffe007 skrev:

moose46019 skrev:

du tror inte att pappan/mamman har en försäkring på huset smat försäkring på de som bor där. de har ju lite register att slå på.
plus att det är inte vem bilen står på som spelar roll utan det är den som brukar bilen.
så i fall någon annan brukar den så kan försäkringsbolaget vägra ersättning.

så du menar att du har aldrig lånat ut en bil till en kompis eller aldrig skulle låna ut din bil till din son? det finns inget som säger att det är han som brukar den förutom hans samvete då. så då är det iofs kört.

brukaren ska vara den samma som ägaren thats it
i alla fall till största del.

Det heter huvudsaklig ägare.
Den som använde bilen mest är den huvudsakliga ägaren, oavsett om det är personen på regbeviset eller dennes son.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
villon
8 juli 2007 · 684 Inlägg

FireTraXX skrev:

mellowd skrev:
gör jobbet själv, köp begagnade delar så kommer du billigt undan.
Tänk på mig. kört sönder toppen.

Palla mecka något man inte tänker behålla.
Och jag vill verkligen inte köpa begagnat.

konstig attityd, begagnat kan vara minst lika bra som nytt,,, kan tom komma från nyare bil än den du har, plus att alla grejjer redan är inpassade.

desutom köper du begagnat kapar du priserna med minst hälften från nypris och komemr unan mycket billigare.

Senast redigerat av villon (8 juli 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
FireTraXX DFFL
8 juli 2007 · 9 020 Inlägg

villon skrev:

FireTraXX skrev:

mellowd skrev:
gör jobbet själv, köp begagnade delar så kommer du billigt undan.
Tänk på mig. kört sönder toppen.

Palla mecka något man inte tänker behålla.
Och jag vill verkligen inte köpa begagnat.

konstig attityd, begagnat kan vara minst lika bra som nytt,,, kan tom komma från nyare bil än den du har, plus att alla grejjer redan är inpassade.

Från nyare bil lär det inte komma.
Ett halvår efter att min bil rullade ut från fabriken så kom B7:orna.
Och det är ingen konstig attityd.
Det är bara så att jag vill inte köpa gammalt skrot från nån annan skithög.
Ge fan i att tjata om begagnade delar, jag vill inte ha skiten.
FATTAR NI DÅLIGT ELLER?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang