2239
Sök

Ford Sierra vs Volvo 740 sett ur busbilsvinkel

Refined
1 770 Inlägg
19 februari 2008
haha, finns ingen 740 GL som hänger med en Sierra DOHC, oavsett vad alla säger... den som har en GL, kom gärna och ställ upp på err race mot mej och bevisa motsatsen!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 februari 2008
BRA mycket hellre en Sierra än en gammel fyrkantsbil från Hisingen... Sierran vinner överlägset! T.ex varför var Sierran med i VM-rallyn och inte 740? roll
Skulle inte ens vilja ha en 740 i min ägo...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 506 Inlägg
19 februari 2008
Tjenare Tjenare.
Hinner ej läsa igenom tråden nu.

Tänker inte säga att en GL är snabbare än
en Sierra. Vet ej har aldrig kört en eller imot
en. 16V eller 8V? är ochså en grej som kan
avgöra redan där..

Vet ej vilken effekt eller vikt skillnad det är
heller?

Men som busbil hade jag nog valt Volvo'n
Fasst hade tatt en 240 (Vilket jag redan har)
Då jag tycker att de är bra mkt mer snygga.
Och de har även bättre vägegenskaper än 740.

Men till Anledningen. En busbil slits, bilarna du
väljer imellan är gammla. Reservdelarna är mkt
lättare att finna till en Volvo (Te.x Varje skrot o gott om bilar på dem)
Än mot hur många Sierror det finns. Så därav
hade jag valt volvon. Ska kika igenom tråden
imorgon för skojjs skull..

Kan du andas kan du dö.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 februari 2008
klimpan skrev:
finns ingen bättre bil än en ford (; tycker det snackas för mycket skit om ford =/

Haha ford ? va fan e de ... Dom gjorde kanske bra bilar innan men nu är de ju rena skiten i alla fall...tycker dock dom gamla rostar rätt bra så vilka är bäst egentligen ? gammla eller nya......

Hade tagit en 740 där kan man göra de  allt själv...går kanske inte så bra men man får dra mycke med släp osv..fårdarna från samma årtal brukar inte vara möe å ha...tycker knappt en mondeo från 96 är nått å ha...

huh?
10 427 Inlägg
20 februari 2008
Irmscher Vectra skrev:
T.ex varför var Sierran med i VM-rallyn och inte 740? roll
Skulle inte ens vilja ha en 740 i min ägo...

Volvo tävlade i Grupp-A racing på 80-talet, med Volvo 240.
Hade en 760 på gång också, men 2.3liters motorn gav negativt handikapp osv osv.

Volvo vann bl a dessa mästerskap med Volvo 240 Grupp-A:

1985 European Touring Car Championship
1985 German Touring Car Championship
1986 Australian Touring Car Championship
1987 Southeast Asian Touring Car Championship
1987 Thailand Touring Car Championship
1987 Malaysian Touring Car Championship
1987 Finnish Touring Car Championship
1988 Southeast Asian Touring Car Championship
1988 Thailand Touring Car Championship
1988 Malaysian Touring Car Championship

12 086 Inlägg
20 februari 2008
En Sierra är bra mkt roligare, piggare, lättare, smidigare.

Sen säger jag inte att det är en bättre bil, men det är enligt mig en roligare bil att busa med.

Skogenracing.com
154 Inlägg
Bärs!
3 456 Inlägg
20 februari 2008
JBlom skrev:
Det är sierra som gäller. smile

http://www.garaget.org/video/os8csn4ykban

Sen var ju inte Micke's nån "random" Sierra... roll

Garaget.org peakade 2008.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 februari 2008
jag säger som jag har sagt förut... mkt hellre en sierra, dom är MKT snyggare, MKT skönare, (man blir inte sjösjuk av att köra dom lol ), mkt bättre kvalitet, håller för att plågas bättre än en volvo, och jag snackar av egen erfarenhet!!.. sen är ju volvo såå trötta medans sierror i dom flesta fallen brukar vara pigga med tanke på effekt med mera smile

sen så böjar sierra bli som gammla volvos, man hittar reservdelar i varenda buske snart, dom är minst lika billiga som en volvo om man ska köpa delar med mera.... självklara valet för mig är sierra då jag hade både 240, 245, 740, och har haft sierra 2,0, sierra 2,8 och sierra 2,9 så vet jag vad jag snackar om, enda som jag tycker är lite klent på sierrorna är väll bakaxlarna, eller så har jag bara haft otur, men jag har knäckt volvo bakaxlar i mitt liv med så jag säger inte att dom bakaxlarna är bättre heller smile
Senast redigerat av _Glenne_ (20 februari 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 600 Inlägg
20 februari 2008
Xuri skrev:
klimpan skrev:
finns ingen bättre bil än en ford (; tycker det snackas för mycket skit om ford =/

Haha ford ? va fan e de ... Dom gjorde kanske bra bilar innan men nu är de ju rena skiten i alla fall...tycker dock dom gamla rostar rätt bra så vilka är bäst egentligen ? gammla eller nya......

Hade tagit en 740 där kan man göra de  allt själv...går kanske inte så bra men man får dra mycke med släp osv..fårdarna från samma årtal brukar inte vara möe å ha...tycker knappt en mondeo från 96 är nått å ha...

jo det finns ju modeller i både volvo ovh ford och andra bilar som ha varit sämre än andra det säger jag inte imot sen så kanske du ha hafft otur eller hur du nu vet att dom är skit. men mondeo va dåliga i början av sin första modell. och rost kommer på alla bilar bero på hur man sköter dom. men kan säga att vi alla ha olika smak så du gilla volvo jag gilla ford smile men min scorpio är faksikt piggare än en 740 gl tongue tycker jag i alla fall.

gör som jag kör gubba racer=)

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 februari 2008
I busbilssyfte hade jag tatt volvon, då man ständigt behöver delar till en busbil. Vilket då är lättare, och som en tidigare person skrev, isåfall hade det blitt en 240

Braaaaap?

Skogenracing.com
154 Inlägg
20 februari 2008
Aga_Diff skrev:
JBlom skrev:
Det är sierra som gäller. smile

http://www.garaget.org/video/os8csn4ykban

Sen var ju inte Micke's nån "random" Sierra... roll

Men för att nå dit krävs inte mycket arbete.
Då har man en bil som kickar ass med gamla survolvos. smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
20 februari 2008
sen beror det ju på vad du vill lägga ner på bilen big_smile
men denna ser jävligt rolig ut big_smile

http://www.blocket.se/vi/15238664.htm?ca=11_s

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Konsult
1 247 Inlägg
20 februari 2008
Jag kan ju bara säga Sierra. Delar är inte svårt att få tag i till dom vad i hel*ete än folk säger! Jag har haft min ett tag nu och har aldrig haft problem med delar och priser, de ligger tamejf*n lika som 740 om inte billigare ändå! Att sierra rostar tycker jag är ett rent av korkat påstående då alla bilar rostar lika mycket, förutom opel som leder ligan..

Apropå prestanda så är min 8v ohc sierra piggare än en 740 gl. Väl beprövat.

Okej nog med smutskastning. Som ni kanske förstått så står jag på sierras sida här då jag tycker de helt enkelt är bättre bilar. Skitkul att sladda med dom om man skickar i lite svets i bakaxeln, inga problem alls att sticka ut på rondellkörning då inte! DOHC motorn har lite jobbig topp så jag hade ju valt OHC motorn trots lägre effekt!

Over n' out!

ps. Att jämföra en 740 tic med en t.ex. sierra 2,9 är ju dumt, jämför med en sierra cossie får du lite rättvisare spec då båda har turbo wink
Senast redigerat av Tagg3N (20 februari 2008)

svensson
60 Inlägg
20 februari 2008
Men cossien är väl inte en renrasig fordbil? cosworth är väl ett företag som trimmar bilar? finns ju merca cossie med.

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

Konsult
1 247 Inlägg
20 februari 2008
simon_s skrev:
Men cossien är väl inte en renrasig fordbil? cosworth är väl ett företag som trimmar bilar? finns ju merca cossie med.

En fabrikstillverkad sierra turbo tycker jag väl man kan jämföra med en fabrikstillverkad 740 turbo?

Visst vet väl alla resultatet men att folk jämför en sugis mot en turbo känns ju fel ..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 februari 2008
Tagg3N skrev:
ps. Att jämföra en 740 tic med en t.ex. sierra 2,9 är ju dumt, jämför med en sierra cossie får du lite rättvisare spec då båda har turbo wink

äsch, en sierra 2,9 och en 740 tic är relativt gämnlika i acc... beprövat wink... sen att sierran är roligare (har dock ej kört en 740 tic själv, men tycker 740 över huvudtaget verkar lite klumpiga och svajiga) och MKT snyggare och inte har samma fjortis/bonnraggar stämpeln är väll en fördel tongue
Senast redigerat av _Glenne_ (20 februari 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

83 Inlägg
20 februari 2008
tycker 740:n är väldigt skön och man har bra kontroll med o ligga brett med på vintern, men att folk säger att dom är stora/klumpiga, dom är stora det kan jag hålla med om, men tycker dom inte är klumpiga att leka med, gäller att våga ligga brett med den, lära sig att hantera bilen.

har ej kört sirrea men kan tillägga att ford scorpio är sköna att leka med på vintern.

mvh danne
Senast redigerat av suiit (20 februari 2008)

Volvo vad annars ?

2 118 Inlägg
20 februari 2008
twin_cam skrev:
Dock så väger fortfaronde 740 mer än en sierra, så ska man åka på ställ i hög fart så är nog sierran bättre, och dessutom så har dom enligt mig bättre styrning än 740.

glennes sierra väger bara 70kg mindre än min 740 så så farligt är det inte smile

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
20 februari 2008
fick jag välja mellan en sierra cossie å valfri volvo så hade jag valt cossien alla gånger big_smile synd dom e så dyra hmm

D.i.l.l.i.g.a.f

Sök