1.500:- i böta om du kör 1km/h för fort!!

DeLorean Live the dream
16 juli 2007 · 358 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Om dom nu är stehårda på om man kör 1km/h för fort kommer folk bli livrädda att köra för fort... Dom ligger hellre 5km/h under den tillåtna hastigheten... Fler bilister blir irriterade... De blir köer... Folk gör ännu fler tokomkörningar... = FLER OLYCKOR! Hoppas polisen är nöjd sen då?!

Hellre böta slökörare...(hatar pasionärer med kepps som kör i 55 på 90-väg som inte hjälper till vid omkörning. "och hus-vagnar" som inte går till sidan...f Polisen är säkert INTE nöjd..men det är en del av deras jobb.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
ghost_boy83 CREW
16 juli 2007 · 2 594 Inlägg

ludde__mannen skrev:
En lag är en lag?
-"Jag stal bara lite, ni kan inte döma mig för stöld! Inte ens lite.."

Att de skulle stå på vägen och skjuta men sen bara ta de som bryter mycket mot lagen vore i mina ögon väldigt sjukt.. Att släppa nån som begått ett lagbrott borde vara tjänstefel..

Har man "byggt om" sin bil så att mätaren inte längre visar rätt så borde man ändå kolla upp vad den verkligen visar? Lättast genom att jämföra med en GPS..
Antar att det var där problemet låg när du fick böter aerosaab?

Sen förstår jag helt klart att man blir förbannad över det, kan mycket väl tänka mig hur det svider.. Men som sagt, inte ska man frias ifrån stöld för att man bara stal ett halsband istället för tre hos juvelerarn?

nu är du löjlig! att gämföra med en stöld ?? dom kommer ju på nya sätt hela tiden för att mjölka ur oss svenssons på pengar men du är vell för blind för att se det hur många bilar går exakt som mätaren visar? därför dom satte 6 km/h för felmarginal

Lindberg88
16 juli 2007 · 1 418 Inlägg

ne men vafan är väl bara bra att dom fega poliserna lägger ner tid på att ta vanligt folk som kör 1 kmh för fort än att dom har nykterhetskontroller, utreder viktigare brott typ misshandel och liknande.... eller så inte

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
quan_chi
16 juli 2007 · 10 Inlägg

håller med ghost_boy83, felmarginal känns som ett schysst sätt, att tilvärkarna synkar fel ska inte svensson betala för och alla vill ju inte köpa en GPS för o kolla hur fort man kör.

kan ju undra vad svensk polis prioreterar i dagens sverige,.......

VivaLaFritz
16 juli 2007 · 342 Inlägg

men dom där kamerorna som polisen använder är inte helt 100% dom heller..  det var en kille som gjorde ett test för ett tag sen.. han tog en kamera och skjöt mot en vägg..  kameran gav utslag att väggen rörde sej 8 km/h..  så ska dom vara så nog att dela ut böter för 1 km/h för fort, då ska dom fixa riktiga kameror så att dom inte bötfäller såna som åker saktare än vad gränsen är!

Once you go Skyline, you´ll never go back!
dusty Living in the fastlane
16 juli 2007 · 2 616 Inlägg

hm även om alla mätare skulle visa exakt tror jag det skulle vara farligare för man lär ju kolla på hastighetsmätaren mer än vad man kollar på vägen om det är 1km/h för fort som ger böter eller så kommer alla ligga i olika hastigheter under de tillåtna beroende på hur mycket "stake" man har.

Kanelbullen
16 juli 2007 · 1 722 Inlägg

höhö jag började nyss med en sån här tråd !

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Ena Colaberoende
16 juli 2007 · 1 219 Inlägg

Ska ner till VAG imorron och lämna in en bil. Ska passa på att fråga om dom kan kalibrera min hastighetsmätare så den visar exakt.

Skulle kunna tippa på att dom inte kan fixa det.

/ena

Urkas Kräsen grafiker
16 juli 2007 · 1 775 Inlägg

Verkar som polisen tror att fortkörare är det enda som är farligt i trafiken... :\

Whine whine!
aerosaab
16 juli 2007 · 38 Inlägg

Men polisena borde va inne i stan där folk kör för fort. i västerås när jag åker där då åker jag på en väg som heter björnövägen där är det 50 men folk som har trimat bilar dom kör mellan 80/90 där

Saab 9000 Aero
AntonK
16 juli 2007 · 208 Inlägg

Låg E-4an till Piteå för inte så länge sen. 110 väg nästan hela vägen.. Ligger 124-125ca och kör om en polisbil. Men dom lägger sig bara bakom mig och kör i samma hastighet hela vägen till Piteå. Hade ändå inte varit någon idé att sakta ner när man kört om dom. Tror det där med 1km/h för fort gäller nog bara på 30 vägar och vid viktiga ställen typ skolor och dylikt... 50 väg så kan man ligga 55 nästan 60 utan att polisen gör något...

Wrum!
aerosaab
16 juli 2007 · 38 Inlägg

AntonK skrev:
Låg E-4an till Piteå för inte så länge sen. 110 väg nästan hela vägen.. Ligger 124-125ca och kör om en polisbil. Men dom lägger sig bara bakom mig och kör i samma hastighet hela vägen till Piteå. Hade ändå inte varit någon idé att sakta ner när man kört om dom. Tror det där med 1km/h för fort gäller nog bara på 30 vägar och vid viktiga ställen typ skolor och dylikt... 50 väg så kan man ligga 55 nästan 60 utan att polisen gör något...

ockej det får man hoppas på jag bor nära en skola där är det 50hk/h där kör dom 60 polisen tar många bilar där när dom kör 60

Senast redigerat av aerosaab (16 juli 2007)

Saab 9000 Aero
Steelmeg Renaultägare
16 juli 2007 · 108 Inlägg

1 km/h det är klart att det är en sjuk gräns, men i dom fallen har det ju rådit särskilda omständiheter som vi inte vet något om ?!

Men som sagt kolla mätaren med Gps.
Min visar ca. 4km/h för lite.

Renault Mégane 1.6 16v Sedan
aerosaab
16 juli 2007 · 38 Inlägg

Steelmeg skrev:
1 km/h det är klart att det är en sjuk gräns, men i dom fallen har det ju rådit särskilda omständiheter som vi inte vet något om ?!

Men som sagt kolla mätaren med Gps.
Min visar ca. 4km/h för lite.

jag hade gps i min bil då där står det att jag körde mellan 92/93

Saab 9000 Aero
Rylander
17 juli 2007 ·

aerosaab skrev:

AntonK skrev:
Låg E-4an till Piteå för inte så länge sen. 110 väg nästan hela vägen.. Ligger 124-125ca och kör om en polisbil. Men dom lägger sig bara bakom mig och kör i samma hastighet hela vägen till Piteå. Hade ändå inte varit någon idé att sakta ner när man kört om dom. Tror det där med 1km/h för fort gäller nog bara på 30 vägar och vid viktiga ställen typ skolor och dylikt... 50 väg så kan man ligga 55 nästan 60 utan att polisen gör något...

ockej det får man hoppas på jag bor nära en skola där är det 50hk/h där kör dom 60 polisen tar många bilar där när dom kör 60

Haha du och dina hk/h lol

Du får ju skriva rätt när man redan rättat dig 1 gång wink

km/h wink

Senast redigerat av Rylander (17 juli 2007)

AdamOpel DraMinBil.nu
17 juli 2007 · 1 016 Inlägg

och Polisen undrar varför allmänheten är så hatiska mot Polisen i dagens samhälle.

Jo, för det ända dom gör är att:
* Bötfälla bilar med dimljus ( lättförtjänta smidiga pengar, jag är en av dom..)

* Jaga cyklister på kvällen med blåljus som inte har belysning. ( Mopeder kör för fort, så dom orkar dom inte jaga trotts att det går i 90Km/h på 30-sträcka.

* Hastighetskontroll och bötfälla bilar som överskrider hastigheten med så låg hastighet att det ens är svårt att GÅ i så låg fart.


Jag har ifrågasatt vad Poliserna egentligen håller på med, jag tycker ni ska göra detsamma.
Som nån annan skrev längre upp. Bötfäll dom som kör för SAKTA och skapar idiotiska omkörningar och förstärk nykterhetskontrollen istället.

Vilket jävla land man lever i..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
pz_racing VAG entusiast
17 juli 2007 · 277 Inlägg

Nattugglan skrev:
Mätaren brukar ju alltid visa lite mer så om man kör i 31 riktiga km/t så lär ju mätarn iaf visa 35-40.

Tvärtom är det dem visar lite mindre än vad det igentligen är. Den mest nogranna hastighets mätaren finns på Volvo PV från 50-talet den visade 50 och bilen åkte i 50 km/h när polisen mätte upp

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
skonnebrink Skogsmulle
17 juli 2007 · 31 Inlägg

Ett tips till er som åker fast med 1-6km/h (går i andra fall med för den delen) är att begära att man ska få se på ett papper när deras fartkamera senast var kalibrerad. Om dom inte har med pappret eller det är gammalt (minns inte hur gammalt det måste vara för å va ogiltigt hmm ). Men man kan iaf begära att få se på det, och har dom då inte pappret med kan dom inte göra ett skit då mätningen blir ogiltig, eller att dom måste fixa en ny kalibrering på sin kamera.

Spelar egentligen ingen roll hur fort man kört. Man kan i varje läge blåneka och antyda på ovanstående. Har man tur så ger sig polisen efter 15min tjat, eller så kanske de går så långt som domstol. Men man kan alltid försöka med att va vrång och tjata emot, kan vara värt det.

Men sen håller jag med dom flesta om att de borde bli fler nykterhetskontroller istället för så många fartkontroller.

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142
CrilleD
17 juli 2007 · 831 Inlägg

Men hur kan dom bötfälla en om man kör 1km för fort? Det är ju omöjligt att sitta och fästa blicken på hastighetsmätarn hela tiden. Någon diff på några kilometer borde man ju i alla fall ha. Alla bilar diffar ju mer eller mindre någon kilometer?

zoopåse
17 juli 2007 · 1 171 Inlägg

Hastighetsmätaren på bilen får visa upp till 5% fel åt något håll. Kan någon berätta för mig hur en polis kan veta att man kört 1km/h för fort? Alla gör det och hastighetsbegränsningarna är tom beräknade utifrån det. Man kan ju tom köra 5km/h för fort på en uppköring och klara sig, hur jävla övernitisk får man vara mot folk som har haft körkort i många år och aldrig orsakat några problem.

Jag tycker man ger polisen ett oerhört otacksamt jobb att hålla på och bötfälla var och varannan bilist utan att de utgör något problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang