fratkamera??

ventohuan Fartdåre!
25 oktober 2005 · 592 Inlägg

Ett enkelt tips. Häng plåten i 2 snören så den hänger ganska nära marken. sen när du kör kommer plåten av fartvinden ligga under din bil. blir du sen stoppad o dom säger att du inte har någon plåt så ha den trillat ner igen o synt tydligt.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Renjägarn
25 oktober 2005 · 638 Inlägg

ventohuan skrev:
Ett enkelt tips. Häng plåten i 2 snören så den hänger ganska nära marken. sen när du kör kommer plåten av fartvinden ligga under din bil. blir du sen stoppad o dom säger att du inte har någon plåt så ha den trillat ner igen o synt tydligt.

Mycket smidigt? Du måste ha plåten på ett visst sätt! Får inte sitta fast i 2 snören.

bmw750 eller så hänger man ner solskyddet, fungerar mycket bra då det blixtrat ett tjugotal gånger för mig och inte har jag fått en böter. Varför all omständighet med att montera bort saker eller montera dit? Samtliga bilar har väl ett solskydd?

Håller väl med om att man kan sluta köra för fort, men men, will never happen tyvär.

Kommer väl nånting här snart!
Scratch
25 oktober 2005 · 719 Inlägg

ventohuan skrev:
Ett enkelt tips. Häng plåten i 2 snören så den hänger ganska nära marken. sen när du kör kommer plåten av fartvinden ligga under din bil. blir du sen stoppad o dom säger att du inte har någon plåt så ha den trillat ner igen o synt tydligt.

hahah big_smile skönt förslag tongue men måste vara synlig när man kör! om du skulle möta en snut tex!'

Såg att i england tar fartkamerorna bilder när man åkt för bi den och köra du 250+ uppfattar kameran inte bilen tongue

live free, die young.
Pi Just another freak in the freak kingdom
25 oktober 2005 · 378 Inlägg

Scratch skrev:
Såg att i england tar fartkamerorna bilder när man åkt för bi den och köra du 250+ uppfattar kameran inte bilen tongue

Var det inte 290km/h eller nått sånt? Det testades iaf på topgear och kameran tog kort men pga hastigheten så kom bara en liten del av bilen med (dock inte nummerplåten).

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
ventohuan Fartdåre!
26 oktober 2005 · 592 Inlägg

Ett annat tips. Fast plåten på solskyddet på passagerar sidan. sen när du närmar dig en kamera fäller du upp de.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Piggeknau
26 oktober 2005 · 36 Inlägg

Har jag fattat detta rätt, är det lagligt att ha skylten tex i fönstret ? eller är jag ute o cyklar wink

Subaru Impreza Wrx STi - Petter Solberg Edition
Honda Civic Type R - 03
Peugeot 206 - 99
AntonRacing
26 oktober 2005 · 236 Inlägg

Piggeknau skrev:
Har jag fattat detta rätt, är det lagligt att ha skylten tex i fönstret ? eller är jag ute o cyklar wink

det inte lagligt .. vad ja tror iaf.

Saab ng900 Steg 3+
Sagge_AM
26 oktober 2005 ·

Men funkar den där spreyen,  "PhotoBlocker" elle är det bara skit snack ??
den verkar vara bra o ha tongue

Och om kameran skulle få me ditt reg.nr och du har täkt för ditt ansikte me handen kan man då bötfälla ? för att man gjort dt avsiktligt ?

martinr
26 oktober 2005 · 5 Inlägg

Sprayen fungerar dåligt på moderna skyltar där bokstäverna sticker ut från skylten, väldigt svårt att lyckas få den så blank då så att allting bara blänker.
När trafikmagasinet testade skyltar var det med den gamla modellen (platta skyltar) och då fungerade det hyfsat, men räkna som sagt inte med komma undan om du har en modern skylt.
Polisen har också testat (på moderna skyltar) och kommit fram till att sprayen är i det närmaste värdelös, alltså att den inte fungerar.

Har själv sprayat på en skylt med utstående bokstäver men fick böteslapp då man tydligt kunde utläsa min skylt ändå.

Sharky
26 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Som Kranskommunsmedborgare till Stockholm så får man ju snart ett dubbelt incitament till att plocka framskylten. Både fartkameror och trängselskatt. Jag har blivit stoppad av farbror blå en gång på dom senaste typ 10 åren och det var då dom ville berätta att deras laser visade mer än vad som stod på skyltarna.

Och jag håller med, ingen racing på gator och torg. Men ensam i bilen, tomt på vägen, rak norrlandsväg mitt i sommaren, tysk V8 under huven. 90 ????...Que??

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
martinr
1 november 2005 · 5 Inlägg

Haha, jag svarade på på polisens brev (där de bad mig att antingen erkänna eller att ange föraren av min bil) och skrev bara "Förare okänd".

Idag kom ett nytt brev där jag ombeds inställa mig hos handläggaren på polisen för att utreda ärendet.
Har ni hamnat i liknande situation? Jag funderar på att helt enkelt meddela att jag vägrar ange någon eftersom ingen kan tvinga mig till det.

Vad har ni själva gjort?

martinr
1 november 2005 · 5 Inlägg

Jag tänkte faktiskt skriva ett skriftligt svar och säga att jag inte har tid med sådan här skit, jag förlorar ju lika mycket arbetstid/pengar på att gå dit som att erkänna och betala böterna och då är något fel.

Om jag nu ändå ska dit så behöver jag ju inte sitta tyst men jag tänker bara säga att man i Sverige inte kan tvinga mig att ange någon.

Dessutom har bilen varit utlånad en massa senaste tiden så jag vet ändå inte säkert vem som har kört och tänker inte heller ta reda på det.

Ckosworth Mr
1 november 2005 · 607 Inlägg

Ta bort skiten helt enkelt, slöseri med skattepengar. Om vi nu ska ha kameror sätt då upp dom vid några skoler eller liknande inte på nå 70 sträcka där alla ändå bromsar lagom till kameran dyker upp för att sen ta igen de med att köra ännu snabbare efter kameran.

Blir bara massa bilköer och skit eftersom att trafik rytmen blir typ 10-20km/h mindre än vad gällande hastighet är eftersom "alla" (läs: osäkra gamla människor) är så rädda att åka fast.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
1 november 2005 · 701 Inlägg

Renjägarn skrev:
[Kan hända, men är väl onödigt. Skulle snuten få för sig att kolla varför i hvete din skylt blänker som en spegel i sahara. Så åker du ju på böter då du inte får göra nått med regskylten istort sett.

Som sagt att fälla ner solskyddet räcker gott och väl ännsålänge. Dom kommer inte få igenom lagen om att få böta ägaren av bilen förren tidigast 2008 typ.

Och till MarcusL mjo kan man ju också göra. Men brukar aldrig lyckas smile Kommer alltid på mig själv med att ligga 10 - 20km/h för fort. Håller dock hastigheten på  30 - 50 väg där det är mycket folk och barn.

Hee går mopeden så fort?

Renjägarn
3 november 2005 · 638 Inlägg

martinr skrev:
Jag tänkte faktiskt skriva ett skriftligt svar och säga att jag inte har tid med sådan här skit, jag förlorar ju lika mycket arbetstid/pengar på att gå dit som att erkänna och betala böterna och då är något fel.

Om jag nu ändå ska dit så behöver jag ju inte sitta tyst men jag tänker bara säga att man i Sverige inte kan tvinga mig att ange någon.

Dessutom har bilen varit utlånad en massa senaste tiden så jag vet ändå inte säkert vem som har kört och tänker inte heller ta reda på det.

Om du inte går dit om du blivit ombedd att göra det så kan dom ta in dig för andra orsaker, vet inte vad det heter men att du trotsar polisens order eller dyl.

Gå dit, blåneka och säg att du inte har en aning om vem som kört bilen, finns inte du med på bilden som förare så har dom inget att komma med. Sitt inte och argumentera regler med en snut, dom vet gott och väl att du inte behöver ange någon, behöver du inte påpeka till dom. NEKA bara.

Kommer väl nånting här snart!
martinr
21 november 2005 · 5 Inlägg

Det här var intressant. Jag missade faktiskt att gå till polisen, inte med mening utan av helt andra orsaker) så jag blev uppringd. Jag sa då som det var att jag inte hade en aning om vem som kört bilen (?), hmmm... 

Det intressanta är att jag vid första brevet (där jag ju uppmanades att erkänna eller ange föraren) inte fick någon bild. Självklart trodde jag då att det inte gick att se vem det var men då säger hon plötsligt att hon sitter med både fotot samt passkopian framför sig och är säker på att det är jag.
Jag undrar då varför inte fotot skickades ut i första läget men det skulle tydligen vara alldeles för dyrt eller nåt sånt.

Men summan av kardemumman är att jag nu fått hem bildbevis så nu återstår väl inget annat än att betala. Bildbeviset är ju tyvärr så tydligt så att i en ev. förhandling i länsrätten skulle man ju inte ha en chans.

Pepe Ölbryggare
21 november 2005 · 339 Inlägg

martinr skrev:
Det här var intressant. Jag missade faktiskt att gå till polisen, inte med mening utan av helt andra orsaker) så jag blev uppringd. Jag sa då som det var att jag inte hade en aning om vem som kört bilen (?), hmmm... 

Det intressanta är att jag vid första brevet (där jag ju uppmanades att erkänna eller ange föraren) inte fick någon bild. Självklart trodde jag då att det inte gick att se vem det var men då säger hon plötsligt att hon sitter med både fotot samt passkopian framför sig och är säker på att det är jag.
Jag undrar då varför inte fotot skickades ut i första läget men det skulle tydligen vara alldeles för dyrt eller nåt sånt.

Men summan av kardemumman är att jag nu fått hem bildbevis så nu återstår väl inget annat än att betala. Bildbeviset är ju tyvärr så tydligt så att i en ev. förhandling i länsrätten skulle man ju inte ha en chans.

Men att försöka neka om man inte dolt ansiktet med solskydd, hand, jacka, solglasögon lr liknande så är det väl bara att ta böterna. Det är ganska svårt att övertyga polisen om att det inte är jag på bilden..Men däremot så struntar dom i ärendet om inte ögonen syns eller stora delar av ansiktet, men jag är ingen expert..
Faktum är att i Stockholm-Linköpings trakten utefter kusten där jag i stort sett bara åker finns det inte en endaste kamera och man kan med andra ord stå på som vanligt om man känner för det...Röda och gröna prickar hinner man bromsa för...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Lone Star
21 november 2005 · 1 231 Inlägg

Bor i östergötland, i de trakterna Pepe nämner. Tror aldrig jag sett en kamera här omkring.

Blev dock stoppad av polisen i sommras, en enkel rutinkontroll. Problemet var att mina bakdäck var helt slut, man kunde inte ens se mönstret som en gång fanns. Men han var snäll och sa någe liknande "lägg dina pengar på nya däck istället för böter, men åk inge mer innan du bytt"

Senast redigerat av Lone Star (21 november 2005)

Mitt projekt: Evo III
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang