lim till kjolpaket!

pezhvak84
19 juli 2007 · 15 Inlägg

det e klart att man ska skruva fram och bak kjolen men för sidokjolen hade jag tänkt mig att använda av PL400 eftersom där är det svårast att skruva!

Peugeot 206 GTi
Saabo
19 juli 2007 · 224 Inlägg

När man fogar samman två delar t.ex. två plankor så limmar man och skruvar. Men enda funktion skruven har är att hålla ett hårt tryk tills limmet härdat. Efter det så håller limet mycket bättre än skruvarna, pågrund av den helhets ytan som limmet täcker.

Men när jag satte på mina kjolar på min gammla honda så skruva och limma jag bak spoilern, på grun av att jag inte hadde några "stöd" pinnar som stötte upp den. Men sido kljolarna limma jag bara och frånten satt i snabbfästen. Och allt sitter fortfarande och det var för ca 3 år sedan.

Snurrigt...
Bobo
19 juli 2007 ·

Hur lång tid har man på sig eller kan man ens justera kjolen lite grann när man arbetar med PL400? ska man ha på PL400 både på kjolen och på fästytan på bilen?

pezhvak84
19 juli 2007 · 15 Inlägg

kan man skruva bak spoilern / fram kjolen med skruvar som man hade på den orginala spoiler?

Peugeot 206 GTi
Lupocrille
19 juli 2007 · 51 Inlägg

hedley skrev:
man ska inte limma överhuvudtaget.. lim är småfusk i mina ögon.

skruva fast det så vet du att det sitter där istället.. med lim så kan det ju släppa och lär göra det förr eller senare.. dock är det ju enklare att bara göra rent å dra på lim än att fixa med skruvar åså..men sen får man ju se till hållbarheten kvalitèn etc..+ hur lätt är det inte att sno ett kjolpaket som är limmat jämfört med ett som är skruvat?

/Mr B

Detta är uppenbarligen en person som inte har en aning om vad han skriver... Om du kan plocka bort mina kjolar utan att förstöra dom så får du bilen av mig.. Enbart limmade med sikaflex...
Lycka till gosse!!!

M.Persson
19 juli 2007 · 461 Inlägg

Är det nån som provat att använda pl200? står att det ska gå att använda på plåt och glasfiber så det borde la va bra för att fästa en takvinge, eller ska man köpa pl400?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
MatteR Sänk bensinskatten!
19 juli 2007 · 182 Inlägg

Lupocrille skrev:

hedley skrev:
man ska inte limma överhuvudtaget.. lim är småfusk i mina ögon.

skruva fast det så vet du att det sitter där istället.. med lim så kan det ju släppa och lär göra det förr eller senare.. dock är det ju enklare att bara göra rent å dra på lim än att fixa med skruvar åså..men sen får man ju se till hållbarheten kvalitèn etc..+ hur lätt är det inte att sno ett kjolpaket som är limmat jämfört med ett som är skruvat?

/Mr B

Detta är uppenbarligen en person som inte har en aning om vad han skriver... Om du kan plocka bort mina kjolar utan att förstöra dom så får du bilen av mig.. Enbart limmade med sikaflex...
Lycka till gosse!!!

Vart kan man köpa sikaflex. Många säger att dem använder det men har inte hittat det någonstans. Tänkte jag skulle limma dit mitt paket med det. Är det lättarbetat?
/MatteR

/MatteR
Simppi too fast to live, too young to die
19 juli 2007 · 357 Inlägg

vi limmar iaf ihop båtdäck med sikaflex på jobbet så de kanske finns på nån båtfirma? däcken limmas fast i båten me de också och det håller garanterat! sitter som gjutet så du lär inte dra bort kjolen iaf! big_smile

InteLLi BREISLADD HELA DAN
19 juli 2007 · 11 Inlägg

SikaFlex is the shit. blir inte så styvt heller så kjolpaketet kan röra på sig lite med utan att det spricker

NISSAN Is the Shit
Nissan 200sx s13
Nissan Skyline r32 GTR V-Spec II "The Black Pearl" (1993)
Nissan 200sx s13 "Jd-Garage" (1993)
Lupocrille
19 juli 2007 · 51 Inlägg

MatteR skrev:

Lupocrille skrev:

hedley skrev:
man ska inte limma överhuvudtaget.. lim är småfusk i mina ögon.

skruva fast det så vet du att det sitter där istället.. med lim så kan det ju släppa och lär göra det förr eller senare.. dock är det ju enklare att bara göra rent å dra på lim än att fixa med skruvar åså..men sen får man ju se till hållbarheten kvalitèn etc..+ hur lätt är det inte att sno ett kjolpaket som är limmat jämfört med ett som är skruvat?

/Mr B

Detta är uppenbarligen en person som inte har en aning om vad han skriver... Om du kan plocka bort mina kjolar utan att förstöra dom så får du bilen av mig.. Enbart limmade med sikaflex...
Lycka till gosse!!!

Vart kan man köpa sikaflex. Många säger att dem använder det men har inte hittat det någonstans. Tänkte jag skulle limma dit mitt paket med det. Är det lättarbetat?
/MatteR

Välsorterade färgaffärer marinor bygghandlar o så vidare.. de finns många olika nummer på sika men tala om vad ni ska ha de till så ni får rätt man ska undvika korta torktider 6-24timmar funkar bäst och rengör med aceton.. Detta e den infon jag fått från Tokan som har byggt Qvarnis Porsche... Och de har alltid funkat för mig...

Thorssa
19 juli 2007 ·

hedley skrev:
jag har ryckt bort saker på bilar som vart limmade utan att förstöra sakerna som skulle bort..detta krävde inte spec mycket energi..har ingen aning om vad som användes då osv.

mina fästen för bult/skruv är så kassa på kjolpaketet att det verkar som att jag kommer få pop-nita när det är färdigt.

Då måste de använt nåt skitlim, alternativt fel lim, eller inte gjort rent ordentligt innan.

p3rtan
19 juli 2007 · 26 Inlägg

Limma, sen skruva. Är inte det smartast. Då måste dom båda få bort skruvarna och rycka av kjolpaketet.

I♥jdm
328cabbish
19 juli 2007 · 827 Inlägg

sikaflex är riktigt bra om man låter det  sitta fast ett tag... använde det på min bmw förr

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Smajly
19 juli 2007 · 3 059 Inlägg

Thorssa skrev:

Smajly skrev:
PL400 finns överallt... alla byggvaruhus har de, även dom flesta måleributiker.
Finns också en sort som är starkare än Pl400 och den heter PL600.
Använder båda på jobbet och dom är bara för bra.. sitter som berget och blirriktigt hårt också.

Använd inte PL600 till kjolpaket! Det är vattenbaserat och lämpar sig absolut inte för utomhusbruk!! Det borde väl du veta som använder det i jobbet wink Det står ju t.o.m. på förpackningen wink Inomhus däremot är den att föredra, främst för att det härdar mycket fortare än PL400.

Vattenbaserat är ju för det mesta en utveckling för att vara "miljövänligt" och inte lukta så jädrans.. Vi limmade upp "kamera/video övervakning"s skyltar med PL600 i våras utomhus på tegelväggar och dom sitter som berget fortfarande.

iceman19
19 juli 2007 · 98 Inlägg

sånt lim som man använder när man limmar rutor sitter som helvete mä..då behöver du inte fundera på att plocka bort dom hela iaf=)

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 juli 2007 · 2 009 Inlägg

PL400 om du vill att det ska sitta ordentligt fast går att ta bort med mycke våld.
Sika om du vill att det aldrig mer ska lossna går att ta bort med dynamit.

Så ja pl400 funkar nästan alltid skulle det va för klent så är det sika som gäller.

Hantverkare brukar säga att behöver du limma elefanter i taket så ta pl400 vill du ha dom där för alltid så ta sikaflex wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
gorre
19 juli 2007 · 250 Inlägg

sikaflex 221 funkar skit bra
http://www.sika.se/

Bobo
24 juli 2007 ·

Ok vad ska man nu använda PL400 eller sikaflex? fäster det direkt eller har man några minuter på sig att finjustera passformen?

Aydin Avstängd
24 juli 2007 · 76 Inlägg

Bobo skrev:
Ok vad ska man nu använda PL400 eller sikaflex? fäster det direkt eller har man några minuter på sig att finjustera passformen?

PL400

Thorssa
24 juli 2007 ·

Bobo skrev:
Ok vad ska man nu använda PL400 eller sikaflex? fäster det direkt eller har man några minuter på sig att finjustera passformen?

Iaf PL400 tar ett tag på sig att härda så du hinner nog justera. För att det ska härda fortare kan man först applicera lim på t.ex takvingen, lägga den mot ytan man ska limma på och sedan lyfta av den i 10-20 sekunder för att sedan lägga an den igen och fixera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang