lim till kjolpaket!

pezhvak84
17 juli 2007 · 15 Inlägg

hej,
ni som har monterat kjolpaket eller vet mycket om kjolpaket, vilket sorts lim ska man använda för att få det bästa resultatet?
Tack

Peugeot 206 GTi
Thorssa
17 juli 2007 ·

PL400, gör rent ordentligt först så att det fäster ordentligt. Det tipset fick jag när jag satt på min takvinge i helgen, tydligen så använder Volvo det när de limmar något så det lär ju funka. Min vinge sitter kvar än så länge iaf tongue

p3rtan
17 juli 2007 · 26 Inlägg

Räcker det med lim när man installerar kjolpaket. Jag har ingen aning men det låter lite svagt. Håller det?

I♥jdm
LillNaisarn
17 juli 2007 ·

p3rtan skrev:
Räcker det med lim när man installerar kjolpaket. Jag har ingen aning men det låter lite svagt. Håller det?

t.o.m bilsport rekomenderar det,

tror så gott som alla som monterar det använder PL400 eller sikaflex,

golf88
17 juli 2007 · 956 Inlägg

p3rtan skrev:
Räcker det med lim när man installerar kjolpaket. Jag har ingen aning men det låter lite svagt. Håller det?

med pl 400 kan du ju limma gipsskivor på väggar utan att skurva..å man får aldrig bort dom nå mer..Så till kjolpaket så håler det helt klart

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Mike_200sx Mr: Mike
17 juli 2007 · 231 Inlägg

Jag använde PL400 lim på mitt kjolpaket, men sidorna satte jag även fast med bultar (borra hål i glasfibern och sen spacklade igen det efteråt). Ta gärna och slipa bort lacken också!

tro mig: PL400 lim håller sten hårt och man får inte bort det utan att lacken ramlar av.

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget
dallelito med lem
17 juli 2007 · 1 147 Inlägg

en skruv här och var på diskreta ställen e inte dumt, då kjolpaketet utsätts för ca 150km/h mer än en gipsskiva på väggen gör smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Kenny-83 Företagare & YouTuber
17 juli 2007 · 1 940 Inlägg

Jag har för mig att dom limmar jetplan för at minimera vikten så JA de ska hålla big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
AffeBoyen
17 juli 2007 · 208 Inlägg

finns det är beställa någonstans.. hittade i garaget en taklucke vindavisare(?) som skulle sitta snyggt på golfen på bagageluckan.. tongue

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
haxer Proljece?
17 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Antagligen kan man åka till biltema eller till en vanlig välsorterad kemi butik tror lite mer på bygg affär också tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Stadia
17 juli 2007 · 284 Inlägg

popnit och sikaflex

You don't need a reason to help people.
Team-Adolfsson Gödseldräng
17 juli 2007 · 4 529 Inlägg

Sherlia skrev:
Jag har för mig att dom limmar jetplan för at minimera vikten så JA de ska hålla big_smile

nepp limmas ej utan popnitas ihop och även svetsningar på vissa ställen

Svampfest
17 juli 2007 · 94 Inlägg

AffeBoyen skrev:
finns det är beställa någonstans.. hittade i garaget en taklucke vindavisare(?) som skulle sitta snyggt på golfen på bagageluckan.. tongue

Hornbach har det.
Men till vindavvisare så använder jag hellre dubbelhäftande tejp från biltema.

Senast redigerat av Svampfest (17 juli 2007)

Thorssa
18 juli 2007 ·

AffeBoyen skrev:
finns det är beställa någonstans.. hittade i garaget en taklucke vindavisare(?) som skulle sitta snyggt på golfen på bagageluckan.. tongue

De flesta byggvaruhus har PL400, jag köpte på K-rauta för 69 kr.

hedley Saaboholic
18 juli 2007 · 3 129 Inlägg

man ska inte limma överhuvudtaget.. lim är småfusk i mina ögon.

skruva fast det så vet du att det sitter där istället.. med lim så kan det ju släppa och lär göra det förr eller senare.. dock är det ju enklare att bara göra rent å dra på lim än att fixa med skruvar åså..men sen får man ju se till hållbarheten kvalitèn etc..+ hur lätt är det inte att sno ett kjolpaket som är limmat jämfört med ett som är skruvat?

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Smajly
18 juli 2007 · 3 059 Inlägg

Som sagt. Det är förmodligen svårare att sno ett kjolpaket som är limmat eftersom limmet stryker man ut över större yta än vad skruvar täcker. Antagligen drar man skruvarna rakt igenom när man rycker av paketet men är det limmat så har det fäste på mycket större yta och kommer inte hålla om man ska dra av det. Antingen drar man sönde hela paketet eller så kommer man inte få av det överhuvudtaget.

PL400 finns överallt... alla byggvaruhus har de, även dom flesta måleributiker.
Finns också en sort som är starkare än Pl400 och den heter PL600.
Använder båda på jobbet och dom är bara för bra.. sitter som berget och blirriktigt hårt också.

Senast redigerat av Smajly (18 juli 2007)

MatteR Sänk bensinskatten!
18 juli 2007 · 182 Inlägg

Jag tycker du ska skruva först. Där du kan sätta skruvarna osynligt. Eller popnita. Sen använda lim eller en bra dubbelhäftandetejp där paketet inte sitter riktigt emot bilen. Sen bara trycka lite på dessa ställen.
Har jag tänkt att göra på mitt. (när det är lackat)
/MatteR

/MatteR
Thorssa
19 juli 2007 ·

hedley skrev:
man ska inte limma överhuvudtaget.. lim är småfusk i mina ögon.

skruva fast det så vet du att det sitter där istället.. med lim så kan det ju släppa och lär göra det förr eller senare.. dock är det ju enklare att bara göra rent å dra på lim än att fixa med skruvar åså..men sen får man ju se till hållbarheten kvalitèn etc..+ hur lätt är det inte att sno ett kjolpaket som är limmat jämfört med ett som är skruvat?

/Mr B

Försök att dra bort något från en bil som är limmat med PL400 wink Lyckas du med det utan att dra sönder det eller dra med dig lacken så har du tur! Skulle vara om underarbetet är dåligt gjort!

Senast redigerat av Thorssa (19 juli 2007)

Thorssa
19 juli 2007 ·

Smajly skrev:
PL400 finns överallt... alla byggvaruhus har de, även dom flesta måleributiker.
Finns också en sort som är starkare än Pl400 och den heter PL600.
Använder båda på jobbet och dom är bara för bra.. sitter som berget och blirriktigt hårt också.

Använd inte PL600 till kjolpaket! Det är vattenbaserat och lämpar sig absolut inte för utomhusbruk!! Det borde väl du veta som använder det i jobbet wink Det står ju t.o.m. på förpackningen wink Inomhus däremot är den att föredra, främst för att det härdar mycket fortare än PL400.

hedley Saaboholic
19 juli 2007 · 3 129 Inlägg

jag har ryckt bort saker på bilar som vart limmade utan att förstöra sakerna som skulle bort..detta krävde inte spec mycket energi..har ingen aning om vad som användes då osv.

mina fästen för bult/skruv är så kassa på kjolpaketet att det verkar som att jag kommer få pop-nita när det är färdigt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang