11047
Sök

Sätta in el-stol (Saab 9-5)

2 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Hej!

Har två frågor:

1) Undrar om jag kan stoppa in en el-stol (med minne) i en bil som nu har manuella stolar?

Det är en saab 9-5 kombi, 2,3t, år 2000.

Elmotorn är väl inbygd i själva stolen, om jag inte misstar mig?

Och om det går, är installationen väldigt svår, eller är det mer eller mindre bara att byta ut stolarna och någonstans "plugga in" el-stolens kontakt?

2) Går det att byta ut klädseln på en skinnbilstol till tygklädsel?

(none)
1 725 Inlägg
18 juli 2007
Jag vet inte om jag är till mycket hjälp, men jag ska svara på lite av dina funderingar ang detta.

för det första så ska du kunna sätta in en el-stol med minne i din bil. För som du sa, det finns en Twiser/Bussystem som du ska koppla in den i. Denna twiser sitter under förarstolen under själva mattan.
Svårt och svårt. Jag kände att det inte vat så svårt då man kolla på en som kunde de. Så jag gjorde mitt arbete hos Speedparts. De tog ca 45min för att koppla ut den gamla stolen tills den nya satt i med allt fungerande till minnet.

Sen kan man ALLTID koppla in en el stol i en bil då det bara krävs stöm till den för att fungera. Men efter som man då hr minne i förarstol så ska man gå in via busssytemet. Men som sagt, det finns redan på dessa bilar. De ska du även kunna se om du kollar i din intruktinsok ang inredningen/extra utrustning.

Svar på din andra fråga: Det går allt tt byta från tyg till skin eller tvärtom. Jag vet att det finns sådana speciella företag som tillverkar i alla dess former för detta. Men det blir nästan inte alltid densamma som om deet vore Skin orginal. Men jag förstår dig om du vill ha skin i stället för tyg. Men sök lite på google ang skinklädsel till bilar.

Sammanfattningsvis så tycker jag du kan ta kontakt med Stemeck (Speedparts) i uddevalla. Om du har frågor för detta eller tom ska åka dit för installationen. För lite mek är det om man inte kan det själv. så får du se till att skaffa fram kopplingschema för exakt DIN bil, eller om du är hos Stemeck, då kan De göra det.

Mvh Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

2 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Tack för det utförliga svaret smile Det låter uppmuntrande - men ska nog som du sa kontakta Speedparts först.

Grejen med klädseln är att jag hittat en skinnstol med elminne, men jag har tyg i resten av bilen. Det är mest el-minnet jag vill åt, så jag tänkte alltså klä av min nuvarande tygstol och trä den på den nya skinnstolen.

Ser dock i instruktionsboken att även backspeglarna regleras efter minnet. Men det kanske inte funkar om man inte har elstol från början? Eller tar det inbyggda bussystemet även hand om detta automatiskt om man kopplar in det rätt?

Hittar dock inget specifikt i instruktionsboken om detta bussystem, bara lite allmän info om hur stolen funkar, och var just säkringen för denna funktion (minne + ytterbackspeglar) sitter.
Senast redigerat av Saab95kombi (18 juli 2007)

(none)
1 725 Inlägg
19 juli 2007
Japp. Stemeck (Speedparts) är guld värda. (såg även min kassa stavning Nu när jag läste det igen big_smile)
El-minne stol är kanon. Är så super nöjd med det, med tanke på att man i bland lämnar in bilen till andra som vill ha SITT läge på stolen och även sina vänner. Sen är det bara att trycka på 1:an för att få SITT läge igen...vilken lyx alltså smile.

Det med skin om byte ser jag inte som ett omöjligt allternativ. Men sen vet jag inte vilken stol DU sksa saffa? Med tanke på att Det finns ju en Aero stol och Viggen för 9-3;an.
Aero stolen, nyare version, har TURBO intryckt på stolsryggen, ser snyggt ut. Viggen har ju sitt märke in fasat. Sen finns det ju äldre version från 01- och neråt, tror ja, som är hel svarta och inte lika sportiga som de är som r från 02- och uppåt... bla bla bla big_smile Jag är säker på att du kommer bli nöjd.

Det står mest lite lätt fakta i instruktionsboken om EL-stolar, fastän man inte har det som standard i just sin EGNA bil. Men eftersom det är ett extratillval så finns allt med i intruktionsboken.
Angående backspeglarna ska du inte heller vara orolig för. jag hade SE-inrednig i min 9-3;a från början. Sen då jag koppla in min el-minne stol så gick backsepglarna som vanligt. Så de styrs visserligen från bussystemet, men bussystemet har antagligen mer än EN ända funktion. Men om du pratar med Stemeck så får du EXAKT rätt svar på dina frågor. De kan hända att de har Semsterstängt nu.
Men jag vill i alla fall hjälpa dig en bit på traven av så mycket jag vet ang. detta.

Mvh Jonas
Senast redigerat av Braather (19 juli 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

Sök