Fett, annorlunda ljudbygge! Kolla in!

Rock_Maan BaseLord
18 juli 2007 · 13 Inlägg

NU VIDEO PÅ GREJORNA. Inte allt, men lite base i alla fall.. Finns på min sida!
Och lite vinterskoj!



Jag köpte min förstabil i vintras, Ford Scorpio Cosworth 91, Toppskick.

Har sedan dess mixtrat och mekat i den som en tok. Ljud är något jag är intresserad av. Därför blev det  stort ljudbygge i bilen.

Annorlunda. Byggt för välljud med hårt tryck. Bara bra komponenter.
Ljudbygget är nu klart efter 3 månaders fixande.

Kolla in och skriv en kommentar på min sida!

Senast redigerat av Rock_Maan (25 november 2007)

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.
Ford Scorpio Cosworth "Ljudshopen" (1991)
haxer Proljece?
18 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Kanske inte världens bästa träslag ser ut som alm eller ek eller nått i den stilen tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
ToXtreme
18 juli 2007 · 3 627 Inlägg

Ska va helt ärlig mot dig.. Det va det absolut fetaste jag sett big_smile Fyfan va avis jag blev wink

Riktigt snyggt, finns ju inte ens ord för det! Ska bli kul att få se den på nån träff?

Lycka till big_smile

MVH Jimmu

Senast redigerat av ToXtreme (18 juli 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Markolainen
18 juli 2007 ·

Lite mycket vikt i Cossien bara? wink

Fredrik.Gustavsson
18 juli 2007 · 2 123 Inlägg

Grejen är ju den att JBL och välljud går inte direkt hand i hand.
Sen vet jag inte om jag kan klassa dubbla 15" basar som välljud men visst.
Blev iaf sjukt nice men kanske inte roligt att få all den extra vikten i cossien ?
Vad ska du köra med för steg ?
Vad är resten av setupen ?

_kimpan_ elektriker
18 juli 2007 · 591 Inlägg

Kommer nog bli ett jävla dunk i bilen! men vad ska du ha för framsystem?

---------------> Kimpan
BMW 330 (2003)
ToXtreme
18 juli 2007 · 3 627 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Grejen är ju den att JBL och välljud går inte direkt hand i hand.
Sen vet jag inte om jag kan klassa dubbla 15" basar som välljud men visst.
Blev iaf sjukt nice men kanske inte roligt att få all den extra vikten i cossien ?
Vad ska du köra med för steg ?
Vad är resten av setupen ?

Du brukar va duktig på att rädda folk så nu är det min tur smile 12"are va det tongue

Och varför skulle det inte bli bra välljud? Man behöver ju inte ha på loudness och maxbas ifall man inte vill smile

Senast redigerat av ToXtreme (18 juli 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
haxer Proljece?
18 juli 2007 · 1 464 Inlägg

ToXtreme skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Grejen är ju den att JBL och välljud går inte direkt hand i hand.
Sen vet jag inte om jag kan klassa dubbla 15" basar som välljud men visst.
Blev iaf sjukt nice men kanske inte roligt att få all den extra vikten i cossien ?
Vad ska du köra med för steg ?
Vad är resten av setupen ?

Du brukar va duktig på att rädda folk så nu är det min tur smile 12"are va det tongue

Och varför skulle det inte bli bra välljud? Man behöver ju inte ha på loudness och maxbas ifall man inte vill smile

Nee det hoppas jag inte med ek tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
ToXtreme
18 juli 2007 · 3 627 Inlägg

Vad är det för fel på Ek nudå? Det ska ju va ett av de bästa materialen att bygga en stum låda i ju, dessutom är den ju 4,2cm tjock.. det är ju fan dubbelt så tjocka väggar på den som på de flesta MDF byggena! Proffsen i välljud bygger oftast i Ek oxå?

Det kommer bli fint tongue Känner att jag tagit över tråden lite, ha överseende ^^ Försvarar dig bara wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
haxer Proljece?
18 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Inget att säga där toxtreme känner bara hur bilen blir tyngre och tyngre får inte fatta detta fel tycker att ljudbygget är skit coolt och jag hoppas att det inspirerar många användare att bygga. Men känner verkligen med fjädringen tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Rock_Maan BaseLord
19 juli 2007 · 13 Inlägg

Hehe! Oj vad kul med lite synpunkter! big_smile

Ska svara på lite saker hur jag ser på det.

Eken: Exklusivt träslag,  mycket snyggare än spånskiva / mdf. Stabilt, massivt, tungt. Perfekt för feta lådor. Ek har dessutom låg självresonans vilket är bra ur ljudbyggarsynpunkt. Lådan är helt stum, vilket ger minimala förluster. Vikten oroar mig inte. Fjädringen klarar det fint. Ser hellre det som en fördel på vintern då den är alldeles för lätt baktill då.

JBL och välljud: Jag har byggt med JBL:s saker förr. De svarade helt upp mot mina ( högt ) ställda förväntningar. Ljudet var maffigt rent utav! De som hörde den setupen sa inte mycket annat. I detta bygge kör jag med slutsteg och basar JBL. Framsystemet är Macrom 6,5  med tillhörande diskanter och delningsfilter byggda för denna installation.

Rearfill är Monacor 6,5. Installationen av samtliga komponenter görs enligt all kunskap och de regler jag känner till. De säger ju att installationen är 80% av hur ljudet blir i slutändan. Det kan jag hålla med om efter att ha sett olika byggen! Jobbar för att mitt bygge ska vara optimalt helt igenom!

Om man inte vet vars man ska är det inte lönt att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme.
Ford Scorpio Cosworth "Ljudshopen" (1991)
haxer Proljece?
19 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Låter nice smile lycka till ser snygg ut iallfall.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Trozzo Oekonomisk, ja visst
19 juli 2007 · 966 Inlägg

Ska bli spännande att följa detta bygge, får man se detta bygge live här neråt någon gång måntro???

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
maco
19 juli 2007 · 1 207 Inlägg

Nu kommer det att låta som att jag bara klagar men faktum är att jag tycker att detta ljudprojekt är de mer intressanta på garaget.
Men jag har några frågor och åsikter.
Varför pluggade du inte lådan istället för att använda en massa skruvar? Alltså att du borrade hål i de dolda sidorna och sedan limmade fast sidorna med träpluggar i hålen? Det skulle nog ge ett väldigt cleant utseende och det skulle nog inte ge avsmak på hållbarheten. Och hur hade du tänkt att göra med dämpning? Även om portade lådor inte kräver lika mycket dämpning som slutna så skall man endå ha litegranna. Och är det inte en stor risk att basarna inte kommer att kunna spela fullt ut eftersom de inte får så väldigt mycket luft omkring sig?

Nåväl, jag tycker att det ser väldigt bra ut nu när det är oljat och fint. Hoppas att det kommer att låta bra och att du blir nöjd med resultatet. smile

Fredrik.Gustavsson
19 juli 2007 · 2 123 Inlägg

ToXtreme skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Grejen är ju den att JBL och välljud går inte direkt hand i hand.
Sen vet jag inte om jag kan klassa dubbla 15" basar som välljud men visst.
Blev iaf sjukt nice men kanske inte roligt att få all den extra vikten i cossien ?
Vad ska du köra med för steg ?
Vad är resten av setupen ?

Du brukar va duktig på att rädda folk så nu är det min tur smile 12"are va det tongue

Och varför skulle det inte bli bra välljud? Man behöver ju inte ha på loudness och maxbas ifall man inte vill smile

Tack : )
Tkr dom såg ut att vara större än 12", läste tyvärr inte.
Självklart kan man peaka det ordentligt så man inte bara känner basen men det blir helt enkelt svårt att få välljud ur dom basarna hur som helst.
Kommer få en väldigt tungbas med bra tryck och mellanregistrerna kommer förmodligen inte att räcka till för att få en jämn övergång mellan midbas och djupbas.
Även hur mkt man peaker ska det mkt till för att få det att lira korrekt, men den som lever får se. Ett snyggt bygge iaf. Men det enda jag inte håller med om är JBL och välljud, 12" går inte heller direkt hand i hand med välljud enligt min mening.
Dock är jag själv inget proffs heller så.

ToXtreme
19 juli 2007 · 3 627 Inlägg

Nej okej jag förstår vad du menar nu smile

Om jag inte minns helt fel så borde man mixa basarna med en 8" för snärtigare och snabbare bas med en 12" för mer djupbas smile

Men som du sa, den som lever får se tongue Jag tkr då det är ett riktigt snyggbygge wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
maco
20 juli 2007 · 1 207 Inlägg

ToXtreme skrev:
Nej okej jag förstår vad du menar nu smile

Om jag inte minns helt fel så borde man mixa basarna med en 8" för snärtigare och snabbare bas med en 12" för mer djupbas smile

Men som du sa, den som lever får se tongue Jag tkr då det är ett riktigt snyggbygge wink

Det där med att man får en snärtigare bas om den är mindre är en myt. Det är väl bara det att basen kräver mer power om den är större om den skall röra sig lika snabbt... Jag vet inte riktigt. Men faktum är att det bara är en myt.

Fredrik.Gustavsson
20 juli 2007 · 2 123 Inlägg

maco skrev:

ToXtreme skrev:
Nej okej jag förstår vad du menar nu smile

Om jag inte minns helt fel så borde man mixa basarna med en 8" för snärtigare och snabbare bas med en 12" för mer djupbas smile

Men som du sa, den som lever får se tongue Jag tkr då det är ett riktigt snyggbygge wink

Det där med att man får en snärtigare bas om den är mindre är en myt. Det är väl bara det att basen kräver mer power om den är större om den skall röra sig lika snabbt... Jag vet inte riktigt. Men faktum är att det bara är en myt.

Japp, det är helt enkelt en myt faktiskt.
En bas som är större kräver självklart mer effekt från steget för att röra sig lika snabbt som en mindre bas skulle om dom hade samma effekt.

VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
20 juli 2007 · 195 Inlägg

riktigt nice bygge håller helt och hålet med om valet med träslaget tummen upp smile

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Volvo 244 "Snowman" (1982)
_Spawned_ Maskinförare
21 juli 2007 · 1 163 Inlägg

grymt snyggt.. och hoppas att DU blir nöjd.. jag gillar det.
men jag gillade ändå dina andra byggen mer.. sparken och cykeln ;D

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang