El-kunniga: Halvljus skickar på för mycket ström?

kohler
19 juli 2007 · 671 Inlägg

Det e nått knas med mitt högra halvljus (angel eyes, projektorlins, bilen e till vänster)

Först brände den kabeln och kabelskon och fästet på glödlampan till min race sport lampa (55W) men glödtråden var hel. Då klippte jag kabeln där den var hel och fin igen.. skaffa ny kabelsko och lampa (philips xenon look 55W) och prövade.. Wee det funkade! .. körde några dagar, sen samma sak igen!!

Jag har nu köpt grövre kabel att skarva med och en 55W lampa från biltema så det inte ska bli så jävla dyrt smile men innan jag försöker igen vill jag fråga er som har lite koll på el:

Vad kan det vara och vad gör jag åt det?

mvh//kohler

Second is the first loser
loudness
21 juli 2007 · 4 554 Inlägg

låter bra skummt det är inte så attde blir varmt från lampan? du kan ju mäta strömmen med en amperemätare och då ska en 55w dra runt 4-5ampere (P=U*I)

MTR
21 juli 2007 · 341 Inlägg

kohler skrev:
Det e nått knas med mitt högra halvljus (angel eyes, projektorlins, bilen e till vänster)

Först brände den kabeln och kabelskon och fästet på glödlampan till min race sport lampa (55W) men glödtråden var hel. Då klippte jag kabeln där den var hel och fin igen.. skaffa ny kabelsko och lampa (philips xenon look 55W) och prövade.. Wee det funkade! .. körde några dagar, sen samma sak igen!!

Jag har nu köpt grövre kabel att skarva med och en 55W lampa från biltema så det inte ska bli så jävla dyrt smile men innan jag försöker igen vill jag fråga er som har lite koll på el:

Vad kan det vara och vad gör jag åt det?

mvh//kohler

Om det kom förmycket ström skulle lampan gå sönder direkt. Jag tror mer på att kylningen är i minsta laget.
Vet bilar när hela insatsen smält ihop trots att de bara haft 55w.
Angel eyes och linser blir mycket varmare. Speciellt om det är mycket stadskörning.
Testa att ta bort ev skydd eller borra några hål i ovankant på baksidan så det blir mer cirkulation. Förmodligen är det bättre kylning på andra sidan redan, därav fenomenet att bara ena lampan strular.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
kohler
22 juli 2007 · 671 Inlägg

MTR skrev:

kohler skrev:
Det e nått knas med mitt högra halvljus (angel eyes, projektorlins, bilen e till vänster)

Först brände den kabeln och kabelskon och fästet på glödlampan till min race sport lampa (55W) men glödtråden var hel. Då klippte jag kabeln där den var hel och fin igen.. skaffa ny kabelsko och lampa (philips xenon look 55W) och prövade.. Wee det funkade! .. körde några dagar, sen samma sak igen!!

Jag har nu köpt grövre kabel att skarva med och en 55W lampa från biltema så det inte ska bli så jävla dyrt smile men innan jag försöker igen vill jag fråga er som har lite koll på el:

Vad kan det vara och vad gör jag åt det?

mvh//kohler

Om det kom förmycket ström skulle lampan gå sönder direkt. Jag tror mer på att kylningen är i minsta laget.
Vet bilar när hela insatsen smält ihop trots att de bara haft 55w.
Angel eyes och linser blir mycket varmare. Speciellt om det är mycket stadskörning.
Testa att ta bort ev skydd eller borra några hål i ovankant på baksidan så det blir mer cirkulation. Förmodligen är det bättre kylning på andra sidan redan, därav fenomenet att bara ena lampan strular.

tack för svaret! det låter rimligt då det är mkt mindre plats bakom högra sidan (där det har pajjat) än bakom vänstra! ska pröva å borra lite tror jag! thx!  Nån som kan ge fler borr-tips, var ska jag borra?

Second is the first loser
loffe007
22 juli 2007 · 905 Inlägg

kohler skrev:

MTR skrev:

kohler skrev:
Det e nått knas med mitt högra halvljus (angel eyes, projektorlins, bilen e till vänster)

Först brände den kabeln och kabelskon och fästet på glödlampan till min race sport lampa (55W) men glödtråden var hel. Då klippte jag kabeln där den var hel och fin igen.. skaffa ny kabelsko och lampa (philips xenon look 55W) och prövade.. Wee det funkade! .. körde några dagar, sen samma sak igen!!

Jag har nu köpt grövre kabel att skarva med och en 55W lampa från biltema så det inte ska bli så jävla dyrt smile men innan jag försöker igen vill jag fråga er som har lite koll på el:

Vad kan det vara och vad gör jag åt det?

mvh//kohler

Om det kom förmycket ström skulle lampan gå sönder direkt. Jag tror mer på att kylningen är i minsta laget.
Vet bilar när hela insatsen smält ihop trots att de bara haft 55w.
Angel eyes och linser blir mycket varmare. Speciellt om det är mycket stadskörning.
Testa att ta bort ev skydd eller borra några hål i ovankant på baksidan så det blir mer cirkulation. Förmodligen är det bättre kylning på andra sidan redan, därav fenomenet att bara ena lampan strular.

tack för svaret! det låter rimligt då det är mkt mindre plats bakom högra sidan (där det har pajjat) än bakom vänstra! ska pröva å borra lite tror jag! thx!  Nån som kan ge fler borr-tips, var ska jag borra?

personligen hade jag då provat känna hur jäkla varmt det blir då bilen står still med lamporna på. blir det varmt hade jag då kopplat in en datorfläkt över ett relä och sett om det blev bättre. var bara försiktig och kolla ofta och känn om det blir varmt. onödigt bilen ska brinna upp.

kohler
22 juli 2007 · 671 Inlägg

loffe007 skrev:

kohler skrev:

MTR skrev:

Om det kom förmycket ström skulle lampan gå sönder direkt. Jag tror mer på att kylningen är i minsta laget.
Vet bilar när hela insatsen smält ihop trots att de bara haft 55w.
Angel eyes och linser blir mycket varmare. Speciellt om det är mycket stadskörning.
Testa att ta bort ev skydd eller borra några hål i ovankant på baksidan så det blir mer cirkulation. Förmodligen är det bättre kylning på andra sidan redan, därav fenomenet att bara ena lampan strular.

tack för svaret! det låter rimligt då det är mkt mindre plats bakom högra sidan (där det har pajjat) än bakom vänstra! ska pröva å borra lite tror jag! thx!  Nån som kan ge fler borr-tips, var ska jag borra?

personligen hade jag då provat känna hur jäkla varmt det blir då bilen står still med lamporna på. blir det varmt hade jag då kopplat in en datorfläkt över ett relä och sett om det blev bättre. var bara försiktig och kolla ofta och känn om det blir varmt. onödigt bilen ska brinna upp.

ja det e en ball lösning men tar det som sista utväg om de enklare sätten misslyckas...

Second is the first loser
Fishy Skattebetalare
22 juli 2007 · 87 Inlägg

Va försiktig med borrningen bara och ha koll på var du gör hålen så du inte får in fukt och skit i hålet,  iiiiiinte kul.. fråga polaren... wink

MTR
22 juli 2007 · 341 Inlägg

Borra hålen i ovankant, men inte rakt uppifrån. Då kommer det bli vatten i reflektorn. Försök hitta något ställe där det böjer negativt i plasten.
Lycka till smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
kohler
22 juli 2007 · 671 Inlägg

MTR skrev:
Borra hålen i ovankant, men inte rakt uppifrån. Då kommer det bli vatten i reflektorn. Försök hitta något ställe där det böjer negativt i plasten.
Lycka till smile

OK tack det var bra att du sa det smile  Så från sidan, högt upp och om möjligt negativ lutning GOT IT smile

Second is the first loser
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang