Om någon skulle repa min bil ska jag inte förneka att man skulle vilja ha ihjäl personen ifråga, men det är ju en helt annan sak att verkligen göra det. Som tur är har de flesta människor som är vid sunda vätskor en gräns mellan tanke och handling.
Händelsen kan mycket väl bero enbart på den här grejen, och vad jag då menar är att situationer lätt kan urarta. Som någon tidigare nämnde, det kanske var offret som startade bråket när han blev påkommen? Den som ägde bilen kanske startade bråket, som gick fullständigt snett och offret dödades av "misstag"? Den som ägde bilen, som kanske aldrig skulle komma på ens en avlägsen tanke att döda någon i vanliga fall, kanske gav in för stundens raseri?
Det är en viss skillnad i dråp och mord, vilket man bör hålla i minnet, även om knappast någon av oss här kan avgöra magnituden av det brott som inträffat.
Många slänger gärna ur sig kommentarer om att de ska döda folk till höger och vänster, och när det slutligen inträffar något som överensstämmer med ett eller annat utmålt scenario, så blir alla naturligtvis förfärade. Men hur många av oss vet verkligen, med tanke på de kommentarer man tidigare fällt, hur man skulle handla i stundens raseri?
Jag tycker här man kan säga samma sak jag säger om alla som kör ihjäl sig själva när de är onyktra... Missförstå mig nu inte, jag tycker sannerligen inte att det var "rätt åt honom", men däremot kan man säga att "han får skylla sig själv". Så här i efterhand ligger det ju nära till hands att hävda, att hade han inte repat bilen hade han antagligen levt idag. Han var alltså till viss del själv ansvarig för sin egen död.
Hoppas att alla eller i alla fall många tar det här som en lärdom om vad bråk och vandalism kan leda till... Det är aldrig, eller i alla fall ytterst sällan, värt besväret att bråka eller vandalisera.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex