10855
Sök

Hjälp med inkoppling av 2 högtalare med 4 ohm

Bessewisser
556 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Hallå!

Har köpt ett par pyramid 10:or för 100 kr men slutsteget jag har är rätt klent!
Visst det funkar att driva basarna med 2x45 watt men jag vill ha ut mera!

steget Levererar: 75 watt x2 @4 ohm
150 watt x2 @ 2 ohm
300 watt x1 @ 4 ohm

stämmer verkligen det där md 300 watt x1 @ 4 ohm? Fick det från brl men vad jag vet så får man bara 150 watt x1 i 4 ohm.. går det inte på nått sätt att få steget att arbeta i 2 ohm och 1 kanal? alltså 300 watt x1 @ 2 ohm??

Snälla behöver snabba svar steget ska kopplas in senare under kvällen!

Kanske ska tilläggas att basarna är på ca 150 watt/st alltså 300 watt på båda!

//SkyNard

How low

341 Inlägg
21 juli 2007
SkyNard skrev:
Hallå!

Har köpt ett par pyramid 10:or för 100 kr men slutsteget jag har är rätt klent!
Visst det funkar att driva basarna med 2x45 watt men jag vill ha ut mera!

steget Levererar: 75 watt x2 @4 ohm
150 watt x2 @ 2 ohm
300 watt x1 @ 4 ohm

stämmer verkligen det där md 300 watt x1 @ 4 ohm? Fick det från brl men vad jag vet så får man bara 150 watt x1 i 4 ohm.. går det inte på nått sätt att få steget att arbeta i 2 ohm och 1 kanal? alltså 300 watt x1 @ 2 ohm??

Snälla behöver snabba svar steget ska kopplas in senare under kvällen!

Kanske ska tilläggas att basarna är på ca 150 watt/st alltså 300 watt på båda!

//SkyNard

För att få steget att ge ut den större effekten måste du koppla båda 10" på en kanal.
Det är däremot tveksamt om det verkligen ger ut de angivna värdena.

Bessewisser
556 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
MTR skrev:
För att få steget att ge ut den större effekten måste du koppla båda 10" på en kanal.

Japp så långt har jag kommit och själklart ger inte steget ut dom angivna effekterna.. men det blir iaf mera!

Från steget har jag tänkt koppla båda kanalerna till en anslutningspanel och sen från panelen så ska jag parallelkoppla basarna då borde det bli 300 w x1 @ 2 ohm om det funkar eller har jag fel?

//SkyNard

How low

341 Inlägg
21 juli 2007
SkyNard skrev:
MTR skrev:

Japp så långt har jag kommit och själklart ger inte steget ut dom angivna effekterna.. men det blir iaf mera!

Från steget har jag tänkt koppla båda kanalerna till en anslutningspanel och sen från panelen så ska jag parallelkoppla basarna då borde det bli 300 w x1 @ 2 ohm om det funkar eller har jag fel?

//SkyNard

Om jag förstår rätt, ska du då använda dig av monokoppling, alltså plus från en kanal och minus från den andra och sedan från panelen koppla basarna på dessa.
Då borde det fungera.
Om du däremot tar ut fyra signaler från förstärkaren blir summan fortfarande 4 ohm.

Bessewisser
556 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Ok du kanske missuppfatta vad jag skrev men jag mena att jag skulle kolla plus från ena kanalen och minus från andra till anslutningspanelen och sen från panelen två pluss och två minus till basarna

//SkyNard

How low

341 Inlägg
21 juli 2007
SkyNard skrev:
Ok du kanske missuppfatta vad jag skrev men jag mena att jag skulle kolla plus från ena kanalen och minus från andra till anslutningspanelen och sen från panelen två pluss och två minus till basarna

//SkyNard

Då är vi på samma linje. Var försiktig med volymen bara smile

Bessewisser
556 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Kopplat klart nu iaf och det poppar bra men tyvärr så är lådan gjord i 13 mm spån så det låter inte så bra men eftersom trävaruhuset är stängt så kan jag inte köpa 22 mm än tongue

//SkyNard

How low

Sök