Regplåtar, Sudda eller ej?

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
15 augusti 2007 · 2 362 Inlägg

Zairon skrev:

Gräsberg skrev:
till och med Aftonbladet, Expressen osv de suddar ju bort reg.nr  så fram med sudden ;P

hur många bilder har dom att sudda? smile hade jag tagit EN bild... eller kanske 10 bilder... visst... då hade jag suddat, för då är det inte jobbigt... men ett par hundra bilder... det är jobbigt.
Och ingen av oss som fotar här får direkt något betalt för att varken ta kort på bilarna, eller sudda plåtarna... så finns det inte nån anledning att göra det. Åter igen... alla vill se bilder från träffar, men ingen vill sudda plåtar...

precis. vi som är ute och fotar, vi gör detta privat, nästan ingen får ut några pengar för det. Antingen så skiter man väl i och ta bilder, så inga andra få se. eller så tar man bildero ch skiter i att sudda!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
haagi
15 augusti 2007 · 905 Inlägg

vet någon hur man suddar regplåtar i en film???

Miklen
15 augusti 2007 ·

haagi skrev:
vet någon hur man suddar regplåtar i en film???

Jag har gjort det.. tog åtskilliga timmar då man helt enkelt får redigera varje bild i filmen.. PAL film ca 25 bilder per sekund film.. säger väl rätt mycke.. Naturligtvis så suddar man ju inte manuellt på varje bild utan man lägger ju på en mask över regplåten men denna måste ju anpassas för varje bild för att följa vinklar osv osv.. Testade aldrig så mycke men d kanske finns möjlighet att göra det "realtime" köra filmen lite långsammare å följa me med masken å pausa om d behövs. Är inte så insatt i filmning.

Miklen
15 augusti 2007 ·

för övrigt.. om d nu ska vara gnäll på att regplåtar ska suddas och vi som brukar fota accepterar d.. ja då tänker ja inte tveka en enda sekund på att polisanmäla om nån fotat min skylt å lagt upp..

dvs om d nu är olagligt..har inte fått nåt konkret svar än faktiskt . Skulle vara kul om nån riktigt insatt kunde tala om vad som gäller för foto på allmän plats.

Redbull Moderator+
15 augusti 2007 · 1 081 Inlägg

Jag suddar sällan reg-nr, knappt ens om ägaren ber mig. Så länge jag fotat den under en större träff, vill ägaren inte visa sitt reg-nr? Fine, inga problem. Täck över, skaffa en "custom-plåt" och häng dit etc. Inget konstigt!

Kommer aldrig börja sudda reg-nr på utställningar etc. Då kommer jag sluta fota istället, vill inte ägarna visa sina reg-nr är det jättelätt att lösa för dom själva.

Är flera anledningar till att jag inte gör det:
1) Det är SJUKT mycket jobb. (kan om jag har "otur" få med 5-6 plåtar på en bild, kul med kanske 500-600 bilder totalt?)
2) Bilderna blir ofta mycket fulare.
3) Det är så mycket enklare för en person att fixa det än att kanske 10-20 fotografer ska behöva göra det.
4) Jag fotar och visar upp mina bilder gratis, visst är det roligt att visa upp bilder man tagit! Men samtidigt är det inget jag får betalt för att göra, så jag gör precis så mycket jag vill.


Sedan är det dock givetvis skillnad om jag fotar en frän bil jag ser på gatan, då maskerar jag självklart reg-plåt då ägaren inte har något val att visa eller ej och inte heller ber om att folk ska glo på hans bil.

Har även maskerat reg-plåt på mina egna bilder här på garaget av den enkla anledningen att jag inte ser någon anledning att visa dom och att det är rätt lite jobb med så få bilder.

Vem jag?
mr_jonsson V8 Twin Turbo
15 augusti 2007 · 123 Inlägg

Miklen skrev:
... Skulle vara kul om nån riktigt insatt kunde tala om vad som gäller för foto på allmän plats.

Så länge inte någon har yttrat sig om att denne inte vill vara med på bild är det enligt lag tillåtet att fota friskt! Vart gränsen för integritetskränkning etc etc går lämnar jag till de kunniga.

Senast redigerat av mr_jonsson (15 augusti 2007)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
15 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

Miklen skrev:
för övrigt.. om d nu ska vara gnäll på att regplåtar ska suddas och vi som brukar fota accepterar d.. ja då tänker ja inte tveka en enda sekund på att polisanmäla om nån fotat min skylt å lagt upp..

dvs om d nu är olagligt..har inte fått nåt konkret svar än faktiskt . Skulle vara kul om nån riktigt insatt kunde tala om vad som gäller för foto på allmän plats.

Det finns inget att anmäla!

Jag som fotograf kan enligt lagbken hänga ut hur många reggplåtar jag vill. Bara jag har plåtat bilderna själv...

Miklen
16 augusti 2007 ·

Oki..tänkte mest att bilden inte får innehålla uppgifter som kan knytas till en person.. typ regnummer.. men d kanske inte gäller när d e ett föremål..aja..ska låta d va osakt smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

Miklen skrev:
Oki..tänkte mest att bilden inte får innehålla uppgifter som kan knytas till en person.. typ regnummer.. men d kanske inte gäller när d e ett föremål..aja..ska låta d va osakt smile

Nix.. det finns ingen sådan lag i sverige.

Sen att jag med sunt förnuft suddar skyltarna på race, är en sak jag väljer smile

Miklen
16 augusti 2007 ·

Okej fram me alla plåtarna så litar vi på Jill.. Prata nyss me en jurist och reg. nummer kan hamna under personuppgifter precis som dom kommit fram till att IP nummer är personuppgifter.. Å i sånna fall så strider det ju mot PUL (håller liv i diskussionen) wink

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

Miklen skrev:
Okej fram me alla plåtarna så litar vi på Jill.. Prata nyss me en jurist och reg. nummer kan hamna under personuppgifter precis som dom kommit fram till att IP nummer är personuppgifter.. Å i sånna fall så strider det ju mot PUL (håller liv i diskussionen) wink

Vad det gäller personuppgiftslagen som trädde i kraft 1 jan2007, så är det kränkande & förtaladne bilder som inte får publiceras...och det har inget med regg plåtar att göra som jag kan förstå det smile

Senast redigerat av Jill (16 augusti 2007)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

Rättigheter & Skyldigheter:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1747.htm

Vad får man fotografera?:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

smile rätt mycket att läsa...

Miklen
16 augusti 2007 ·

..men i PUL står det ju samtidigt att man inte får publicera bilder me personuppgifter vare sig dom är på bilden eller bredvid.. eller har ja missuppfattat hela cirkusen då..

å ja.. ja har läst d på fotosidan även varit i kontakt med upphovsmännen till artiklarna tongue

Zairon Tyskstuk.se
16 augusti 2007 · 630 Inlägg

vafan miklen, kunde du inte nöjt dig med Jill's svar? hade ju varit så jäkla mkt enklare isf! wink

Miklen
16 augusti 2007 ·

hihihi wink Bara det att ja fick svar från en jurist på fotosidan.se som sa att regskyltar mycke möjligt kan falla in under personuppgifter..finns d inte nån supernisse som man kan maila.. reinfeldt kanske .. eller nån som kan ge ett defenitivt svar.. smile

ToXtreme
16 augusti 2007 · 3 627 Inlägg

Fast en nummerplåt är ju bara biluppgifter.. inte personuppgifter.. Faktiskt!

Isåfall skulle det vara BUL som överskrids hmm BUL = BilUppgiftsLagen lol

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
-Kotten- www.drcljusdal.se
16 augusti 2007 · 679 Inlägg

PUL gäller inte Bilar. Är det så att ägaren sitter i bilen så kan det kanske diskuteras annars är det bara att lägga ut

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

ToXtreme skrev:
Fast en nummerplåt är ju bara biluppgifter.. inte personuppgifter.. Faktiskt!

Isåfall skulle det vara BUL som överskrids hmm BUL = BilUppgiftsLagen lol

Helt rätt... Bil uppgifter kan omöjligen vara personuppgifter! roll

Miklen
16 augusti 2007 ·

wink Va rrrroligt detta blev.. om man knappar in regnumret så får man ju namn å ort smile är inte d personuppgifter wink

Miklen
16 augusti 2007 ·

Egentligen ganska meningslös diskussion nu.. Det ända vi alla vill veta är ju om VI MÅSTE SUDDA PLÅTAR.. Uppenbarligen så MÅSTE vi inte d smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang