4363
Sök

Vad rekomenderar ni för Kamera?

24 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Halåå!

Jo det är så att jag har tänkt att köpa en systemkamera men går man till affären och frågar dom vad dom rekomendarar så plockar dom fram de dyraste åbäket man kan hitta, så vad kan ni som kan lite om fotografering rekomendera?
Jag har kollat lite på Canon EOS400D och den är riktigt fin, något annat ni kan rekomendara lr ska jag satsa på en sån?

MVH/Jesper

Doe´s my rice taste funny?

Kalaskillen
246 Inlägg
27 juli 2007
Sitter också och kollar på en systemkamera, och ja har exakt samma dilemma som dig, de smackar alltid fram de värsta bland de värsta i deras jäkla butiker. var in till expert förut och kollade vad dom hade, skulle punga ut över 17 000 papp för den hmm nej, och förihelvete, nej

tänkt mig en kamera runt 7-8tusen klassen. vad kostar din kamera du tänkte köpa? de är väll den kameran som går på reklam nu? rätt mig om jag har fel!
Senast redigerat av Streammen (27 juli 2007)

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

43 Inlägg
27 juli 2007
om du precis har börjat med att fota så tycker ja att du ska börja med en nybörjarkamera till rimlig penning då svider det inte spec mycket om du ångrar dig. ett bra alternativ är nikon d40 som är otroligt prisvärd.

MVH.Erik

det är inte farten som dödar, det är smällen.
it´s not the fart that kills it´s the smell.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
27 juli 2007
Det finns fler trådar om detta.
Kolla: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=48514
Finns lite matnyttigt där bland annat. wink
Senast redigerat av Edge83 (27 juli 2007)

//Edge

424 Inlägg
27 juli 2007
Köpte min första systemkamera för ett par månader sen. Tänkte slå till på en Canon EOS 30D, men i affären tyckte dom att 400D var bättre (den är lite billigare t.o.m). Så jag köpte en 400D med 18-55, 55-200, batterigrepp, minne och väska(av modell ryggsäck för att kunan 'bygga ut'). Är fantastiskt nöjd! Kan dock säga att jag har 'byggt ut' den rejält med en massa tillbehör nu (bara Canon orginal). Börjar man köpa tillbehör så är det extremt lätt att det springer iväg mycket i pris. Jag köper bara Canon orignalgrejer.

Batterigreppet är ett måste enligt mig! Den ser fetare ut och den är 1000000ggr skönare att hålla i! Plus att man med batterigrepp kan ta 'stående' kort väldigt enkelt, för det finns en avtryckare på batterigreppet.

Vill du ha en lite enklare (billigare) så kolla på Nikon:s D40.
Senast redigerat av C70 (27 juli 2007)

186 Inlägg
27 juli 2007
Jag o sambon har precis införskaffat oss en Nikon D40X, några hundra billigare än Canon EOS400D (dock inte sämre prestanda) samt att man får 830kr tillbaka från Nikon tongue
Kan absolut inget om dessa olika, däremot känner sambon en som jobbar som fotograf och som har använt båda, som rekomenderade Nikon D40X för oss. Även vi var inne på 400D först, men efter hans "expert"råd så blev det Nikon, och kan säga, är supernöjd smile

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Miklen
27 juli 2007
smaksak å återigen smaksak.. Handlar massor om känsla.. man får va man betalar för that's it..

Bilentusiast
489 Inlägg
27 juli 2007
Jag skulle utan tvekan rekommendera en beggad Nikon D70. Dom går att hitta för runt 5-6k inkl. objektiv och minneskort, ev. extra batteri.

Jag har en nikon D80 nu, och är extremt nöjd med den! Dock så kostar den 11k ny, vilket är lite saftigt, dock så får man mycket för pengarna!

Jag har aldrig använt Canon, och kommer nog inte göra de så länge det finns bra nikon-kameror att tillgå. Detta för att jag har lärt mig fotta me nikon, och de mesta är en vanesak.

Men som några har nämnt: En nikon d40 är bra, men kolla även d50, beggad d70, canon 350d, 400d.

Sök runt lite. alla har för och nackdelar. Tror det är mycket personligt också.

Se till att köpa ett BRA minneskort bara, det har jag lärt mig den hårda vägen sad
I allmänhet när de gäller kameror: "If you buy cray, you get crap. "

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

4 767 Inlägg
28 juli 2007
Smaksak.. Antingen kör man på Canon eller på Nikon.
Som att köra volvo eller saab, båda är säkra och håller god kvalitet.

Själv kör jag och sambon på Canon all the way, en 350D med kitgluggen 18-55 (skräp), ett canon 60mm macro, canon batterigrepp (ett måste), och ett canon 70-200 i L-serien. ska köpa ett 17-40 i L serien också snart.. och ett 400D hus att komplettera med tänkte vi inhandla i helgen eller så.

Riktiga minneskort tex Sandisk är att rekommendera, köp ingen billig skit. Många batterier är bra också så man slipper få energitorsk..

Och köp UV-filter och sätt på dina objektiv så slipper du få repor på dem.. ett filter är mkt billigare än en ny glugg big_smile

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (28 juli 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
28 juli 2007
Jag har själv en Canon Eos 400D är och väldigt nljd med den!!
så jag rekomenderar någon kamera i Canon Eos familjen, 350D, 400D 1D, 10D osv..

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
28 juli 2007
Själv kör jag på en minolta dimage F200.. inte de bästa men funkar bra som nybörjar kamera

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
28 juli 2007
tänk sen att det är inte kameran som gör fotografen utan fotografen som gör kameran:P
så väl någon av de som redan är rekomenderade.. dvs.. canon 400D eller Nikon D40X

Team Insane Racing

4 767 Inlägg
28 juli 2007
Malm3n skrev:
tänk sen att det är inte kameran som gör fotografen utan fotografen som gör kameran:P
så väl någon av de som redan är rekomenderade.. dvs.. canon 400D eller Nikon D40X

Jepp.. det är ju inte riktigt att sikta och trycka på knappen så får man världsmästarbilder.. Men många tror det..

Lite som att sätta en random körkortsinnehavare bakom ratten på en CLK-GTR och tro att denne ska köra samma tider på ringen som världsmästarna wink

Mvh
Erick

Fotograf
418 Inlägg
28 juli 2007
Nikon D200

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com

Avstängd
76 Inlägg
28 juli 2007
Jag hade rekommenderat en Nikon D40X, har tiddigare använt mig ut av en Nikon F100 men sålde den efter att ha hafft den par år och ville gå över till digital.
Ska hämta min nya Nikon D40X idag och så fick jag till en 2GB minneskort på köpet till den och några objektiv som jag valde att köpa till.
Längtar efter den som f*n känns som rena julafton idag för mig.
Ska även hämta min nya filmkamera som är en HDD/DVD Hybird :-D

henkeboy77
28 juli 2007
Jag kör  med canon 350d och är jätte nöjd med den.
Det som är bra med canon är att alla objektiv från canon och andra märken för canon funkar på den till och med dom objektiven som är till vanliga system kamran funkar där för valde jag canon. Massor av begangnade objektiv och blixtar att få tag på.
Annars så är det bara en smak sak i mellan nikon och canon som ni andra säger.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
28 juli 2007
Nikon D40 big_smile Bra pris, lättanvänd osv. Fast Canon Eos 400D är i grund och botten samma kamera, så kan rekommendera den med!

Alt. köp en Eos 350D begagnat med något roligt objektiv till!! tongue
Senast redigerat av Edil_ (28 juli 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

4 767 Inlägg
28 juli 2007
Japp kitgluggen 18-55 som följer med är verkligen usel, så bättre optik är nästan ett måste från början..

Btw vi var precis och köpte en 400D med 17-85 IS och batterigrepp.. smile

Mvh
Erick

231 Inlägg
28 juli 2007
Var och köpte mig en Canon EOS 350D nyss smile fick bra pris på den så tveka inte en sekund smile

Sök