3224
Sök

Varning: Ebay. Falska mail m.m

1 396 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Tjenare!

För ca 1 vecka sedan ringde min farsa mig och sa att han hade hittat en Weiand 8-71 Blower på Ebay och frågade om han skulle bjuda på den åt mig.

Och eftersom att alla verkar köra överladdning(fusk wink ) så tänkte jag att det är väl likabra.

2 dagar senare vann vi budgivningen och jag hoppade i taket av glädje.

Vi mailade fram och tillbaks till säljaren som skulle finnas i Toronto och han gav oss fina garantier och sa att vi har 10 dagars "Öppet köp" annars kan vi skicka tillbaka den utan kostnad och han kommer inte få pengar förrän vi godkänner produkten.

Men så blev min mamma lite misstänksam när det helt plötsligt stod att han fanns i UK och att alla fraktkostnader m.m var beräknade från UK och att pengarna helt plötsligt skulle betalas i EUR.

Så fick vi ett mail från vad vi trodde var TNT (Fraktbolag) men det verkade lite konstigt med en email-adress som slutade på "deliveryman.com" så hon ringde upp dom och då fanns det ingen sådan email-adress och som privatperson kan man inte använda dom.

Så vi backade ur i sista sekund vilket var en väldans tur, det handlar ju om rätt mycket pengar..

Så var på er vakt när ni köper saker från EBAY.com, speciellt från länder som USA, Kanada, Mexico och andra länder som ligger långt bort. Och var noga med att ringa upp alla fraktbolag och säljare innan ni för över pengar!

Tack för mig!

Niclas

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Utanlem
895 Inlägg
28 juli 2007
Okay nu känner jag mig lite nyvaken.. men om man inte betalar innan man fått något så e de väl bara köra på?

1 396 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Jo men vi kollade också upp "Western Union Bank" och något sådant fanns inte, utan då hade han kunnat ta ut pengar direkt. Vi hade ju varit tvungna att först lägga in pengarna på Western Union innan han skickade.

1 396 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Ville iaf varna, för det kan var lätt att gå på såna här fake mail om man inte är uppmärksam!

212 Inlägg
29 juli 2007
Det är väl välkänt att just western union används flitigt av diverse bluffmakare. Tror till och med att det inte är tillåtet för säljare att hänvisa till western union för betalning.
Finns en hel del att läsa om saken på ebay
http://answercenter.ebay.com/thread.jsp … mp;start=0

Paypal/visa är ett bättre sätt för alla parter

911 Inlägg
29 juli 2007
Har alltid kört via paypal och har aldrig haft något problem !

pic up the phone, wazzzaaa

Sök